تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد. زمانی که بسیاری از تیم‌های ایران از جمله پیکان، صباباتری، فولاد ماهان و کاوه از بسکتبال کنار کشیدند باشگاه پتروشیمی سرمایه گذاری خوبی کرد و موجب شد پترو از اواخر دهه هشتاد به بعد به اوج خود برسد.

این تیم بازیکن خوبی همچون جاناتان گیبسون آمریکایی را به خدمت گرفت. پتروشیمی در لیگ برتر بسکتبال کشور سابقه چهار دوره قهرمانی و سه دوره نایب قهرمانی را دارد. آن ها در سه دوره حضور در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا نیز یک مقام چهارمی ، یک سومی و یک عنوان قهرمانی را به دست آوردند و در مسابقات غرب آسیا نیز یک عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد. پترویی‌ها به عنوان اولین نماینده ایران برای حضور در نخستین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان انتخاب شدند که با اشتباهی که فدراسیون بسکتبال ایران در آن زمان مرتکب شد مسئولان برگزار کننده این تورنمنت مهم، پتروشیمی را از این رویداد کنار گذاشتند.

موارد مذکور گوشه‌ای از افتخارات و فعالیت‌های باشگاه پتروشیمی است و اکنون زمزمه انحلال این تیم با ریشه شنیده می‌شود و هیچ یک از مسئولان باشگاه واکنشی نشان نمی‌دهند و پاسخگو نیستند.

حمیدرضا رستمی مدیر عامل فعلی پتروشیمی بندر امام نیز در گفت وگویی کوتاه به خبرنگار جی پلاس گفت در این باره مصاحبه‌ای نمی‌کند!

انحلال تیم‌های بسکتبال درد دیروز و امروز نیست. تیم‌هایی همچون کاوه، پیکان، صنام، بیمه بابل، صباباتری، ساینا کردستان، پگاه همدان، ثامن مشهد از بسکتبال کنار رفتند و حتی باشگاه‌های با سابقه‌ای مانند مهرام و ذوب آهن اصفهان چندین سال در مسابقات تیم داری نکردند اما هیچ کس برای این موضوع اهمیتی قائل نشد و این بار نوبت به پتروشیمی رسیده است.

این سوال از مسئولان ورزش پیش می آید که اگر این اتفاق برای یک تیم فوتبال رخ داده بود همین طور در سکوت خبری و بی اهمیتی سیر می‌کردند؟ قطعا اینگونه نبود همان طور که پس از انتقال تیم فوتبال پاس به همدان هیاهو و جنجال زیادی اتفاق افتاد آن هم فقط برای انتقال نه انحلال. اگر شرایط به همین شکل پیش برود نمی توان آینده خوبی برای بسکتبال ایران متصور شد. در حالی که لیگ های ورزشی ایران دچار مشکلات زیادی هستند مسئولان فدراسیون ها باید تمام تلاش خود را انجام بدهند که تیم های حاضر حداقل در لیگ ها بمانند و به راحتی کنار نکشند تا شرایط بیش از پیش سخت نشود.