سیارک چیست؟ آنچه باید درباره سیارک ها بدانید

سیارک چیست؟ آنچه باید درباره سیارک ها بدانید


منبع: آرگا

130

1399/4/20

16:31


در این مقاله شما را با سیارک ها آشنا می کنیم و تفاوت آن ها را با دنباله دار ها برای شما مطرح می کنیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سیارک ها مانند سیاره ها هستند ولی از آن ها بسیار کوچک تر می باشند و از فلز و سنگ ساخته شده اند. باید بدانید که سیارک های بسیار زیادی در کهکشان وجود دارد. سیارک ها در مدار های خودشان در حال حرکت می باشند.

سیارک چیست

سیارک چیست؟

سوالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود این است که سیارک چیست ؟ باید بدانید که سیارک ها همان سیارات می باشند فقط از آن ها کمی کوچک تر اند و فقط هم از جنس فلز و سنگ می باشند. باید بدانید که این سیاره های کوچک نا منتظم اند و دور خورشید در حال حرکت می باشند. سیارک ها مانند سایر سیاره های بزرگ تر دارای مدار هایی می باشند و بیش تر آن ها در بین مدار مریخ و مشتری قرار گرفته اند. سیارک ها انواع بسیار زیادی دارند و آن دسته از سیارک هایی که بر اثر نیروی گرانش سیاره های بزرگ در مدار گیر افتاده اند اسیر می گویند. این سیارک ها به دور سیاره ای که تحت تاثیر نیروی جاذبه اش قرار گرفته اند می چرخند.

سیارک های دیگر

در نزدیکی زمین سیارکی قرار گرفته است که نام آن توتاتیس می باشد. باید بدانید که این سیاره بسیار کوچک دارای ۴.۵ کیلومتر طول و ۲.۴ کیلو متر عرض می باشد و تقریبا هر چهار سال یک بار به دور خورشید می چرخد. مدار این سیارک از مدار دورن زمین ایجاد شده است و به خارج از سیاره مریخ ختم می شود. زمین به صورت مداوم در حال حرکت می باشد و فاصله اش با سیارک توتاتیس متفاوت می باشد. در نظر داشته باشید که می توانید این سیارک را در مناطق تاریک با استفاده از چشم های مسلح مشاهده کنید. در سال های ۱۸۰۱ میلادی یکی از منجمان جسمی را در آسمان کشف کرد که در ابتدا به شکل ستاره ای دنباله دار بود ولی با رصد های دیگر این جسم آسمانی را در رده سیارک ها دسته بندی شد. جوزیه پیاتزی این سیارک را سرس نامگذاری کرد.در سال های بعدی سه سیارک دیگر کشف شد و تا پایان قرن ۱۸ صد ها سیارک دیگر هم کشف شد. تا کنون بیش از هزارن سیاره کشف شده است که اولین و بزرگ ترین آن ها سرس بود.

سیارک سرس اولین سیارک کشف شده است

نحوه نام گذاری سیارک ها

شاید برای شما هم جالب باشد تا علاوه بر پاسخ دادن به این سوال که سیارک چیست بخواهید بدانید که سیارک ها را چگونه نام گذاری می کنند. باید بدانید که به ترتیب کشف آن ها عددی به آن ها نسبت داده می شود و به دنبال عدد نامی برای آن ها انتخاب می شود. مثلا ۱ سرس. در ابتدا برای سیارک ها از نام های زنانه و اسطوره های یونان باستان و رم انتخاب می شود اما با مرور زمان نام هایی از نمایشنامه ها و آثار شکسپیر برای سیارک ها انتخاب شد و اخیرا از اپرا های واگنر برای نام گذاری استفاده می کنند. بسیاری از کاشفان نام زنان و دوستان و گربه ها و سگ های خود را روی سیارک ها می گذارند. بسیاری از سیارک ها دارای نام های مونث می باشد به جز چند مورد که در مدار هایی نا متعارف وجود دارد و نام های آن ها مذکر می باشد.

ارزش اقتصادی

شاید با خودتان فکر کنید که که ارزش اقتصادی یک سیارک چیست ؟ باید بدانید که سیارک ها ارزش اقتصادی بالایی دارند و می توانند در تامین مواد و آب مورد نیاز برای ساخت تجهیزات فضایی و مداری استفاده شوند.  بسیاری از مراکز پژوهشی در حال مطالعه می باشند تا بتوانند به سیارک ها سفر کنند و از آن جا ذخیره های طبیعی بردارند. باید بدانید که امروزه در مورد سیارک ۲۴ ام کشفیاتی صورت گرفته است. سیارک ۲۵ تمیس دارای یخ های بسیار زیادی می باشد. باید بدانید که این سیارک ممکن است بتواند آب، اکسیژن و هیدروژن مورد نیاز فضانوردان را تامین کند. اگر بتوانند مدار سفر های فضایی را طوری طراحی کنند که هر کدام از سیاک ها یک جایگاه سوخت گیری باشد می توان از این سیارک ها به خوبی استفاده کرد و از آن ها بهره برد. در نظر داشته باشید که برای بهره وری باید بتوانیم به آن سیارک ها سفر کرد که کاری بسیار دشوار می باشد.

تفاوت سیارک ها با دنباله دار ها

تفاوت سیارک ها با دنباله دار ها

سیارک ها با دنباله دار ها تفاوت های بسیاری دارند که در ادامه آن ها را برای شما مطرح می کنیم.

تفاوت از نظر جنس

یکی از اصلی ترین تفاوت هایی که سیارک ها با دنباله دار ها دارند مواد تشکیل دهنده آن ها می باشد. باید بدانید که سیارک ها از سنگ و مواد فلزی تشکیل شده اند ولی دنباله دار ها از مواد یخی، مواد سنگی و گرد و غبار ساخته شده است. باید بدانید که هر دوی این اجرام حدودا ۴.۵ میلیارد سال پیش بوجود آمده است و تاریخچه ای بسیار قدیمی دارد.

محل تشکیل

باید بدانید که محل تشکیل دنباله دار ها با سیارک ها فرق می کند. سیارک ها در محل  هایی تشکیل شده اند که بسیار نزدیک به خورشید بوده است و بیش تر آن ها بین مدار مشتری و مریخ قرار گرفته است ولی دنباله دار ها  در بخش هایی تشکیل شده اند که فاصله بسیار زیادی با خورشید دارند و یخ آن ها ذوب نمی شود. علت نام گذاری دنباله دار ها به این دلیل است که زمانی که از نزدیکی خورشید عبور می کنند یخ های آن ها ذوب می شود و دنباله ای را در پشت آن ها ایجاد می کند.

شکل مداری دنباله دار ها با سیارک ها متفاوت است

شکل مداری

یکی دیگر از تفاوت هایی که دنباله دار ها با سیارک ها دارند در شکل مدار آن ها می باشد. باید بدانید که دنباله دار ها دور ترین اجرام آسمانی اند و مدار آن ها کشیده و طولانی می باشد. باید بدانید دنباله دار هایی که از نزدیکی خورشید عبور می کنند از گرو های مختلفی اند یکی از آن ها از کمربند کوییپر است و دیگری مربوط به ابر اورت است. باید بدانید که کمربند کوییپر در مداری فراتر از پلوتو قرار می گیرد و قطر مدار آن ها حدودا ۳۰ تا ۵۰ واحد می باشد ولی مدار دوم ۱۰۰۰ برابر دور تر از پلوتو قرار دارد و در مدت طولانی می توانند مدار هایشان را کامل کنند. اما سیارک ها در مدار های کوتاه تری قرار گرفته اند و سریع تر می توانند مدار ها را کامل کنند.

تفاوت در تعداد

یکی از تفاوت هایی که بین سیارک ها و دنباله دار ها وجود دارد در تعداد آن ها می باشد. دقیقا نمی دانیم که چه تعداد دنباله دار در منظومه شمسی و کهکشان راه شیری موجود است ولی تا کنون حدودا ۴۰۰۰ دنباله دار شناسایی شده است و برخی از محققان تخمین می زنند که در ابر اورت حدودا ۱۰۰ میلیارد دنباله دار وجود دارد. اما تا کنون سیارک هایی که کشف شده است که بسیار کوچک اند ولی تعداد آن ها کم تر از دنباله دار ها می باشد.

ارزش اقتصادی سیارک ها چیست

سخن پایانی

سیارک چیست و از کجا پدید آمده است؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید که دنباله دار ها و سیارک ها بقای روز های اولیه پیدایش زمین اند و تصور بسیاری از کارشناسان بر این است که آن ها سال های طولانی به همین شکل باقی مانده اند و تغییری نکرده اند برای همین هم می توان در آن ها موادی که در پیدایش زمین وجود داشته اند را کشف کرد. بسیاری از پژوهشگران اعتقاد دارند که بسیاری از اجرام آسمانی مانند سیارک ها و دنباله دار ها دارای مواد آلی کربنی اند برای همین هم بسیاری از افراد علاقه مند اند که این اجرام را مطالعه کنند. در نظر داشته باشید که مطالعه اجرام آسمانی سختی های خودش را دارد و کار بسیار پیچیده ای می باشد و هر فردی برای مطالعه این اجرام نیازمند این است که ابتدا علم این کار را بیاموزد. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر  سایر مقالات آرگا را در زمینهزعلت چشمک زدن ستاره ها و سیاره زحل  و ستاره قطبی را مشاهده کنید و اطلاعات علمی خود را بالا ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو