محمدحسین نیرومند اثر جدیدی را آماده نشر می‌کند

81

1399/4/20

17:09


محمدحسین نیرومند مشغول ویرایش نهایی کتاب "مبنای فرم فیلم" است.

محمدحسین نیرومند اثر جدیدی را آماده نشر می‌کند

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمدحسین نیرومند نویسنده و هنرمند کاریکاتوریست و گرافیک، یکی از مشکلاتی که در حوزه سینما وجود دارد را بحث فرم دانست و به هنرآنلاین گفت: سال‌هاست بر مبنای زیبایی‌شناسی کار می‌کنم. احساس کردم بد نیست در این زمینه تلاشی داشته باشم تا آموزش‌هایی که در این زمینه انجام می‌دادم و چند سال سابقه دارد و مجموعه طرح درس‌های خودم است را جمع‌وجور کنم تا تبدیل شود به کتابی با عنوان "مبنای فرم فیلم".

او با این توضیح که کتاب در مرحله ویرایش نهایی به‌ سر می‌برد، ادامه داد: قبلا کتابی نوشتم با عنوان "مدیریت چشم مخاطب" با زیر عنوان (چگونه نشانه‌های تصویری را سازمان‌دهی کنیم). این اثر درباره نقش فیزیولوژیکی بینایی در شکل‌گیری قواعد هنرهای بصری و تجسمی است و تقریبا تمام هنرهای تجسمی و بصری را شامل می‌شد. اما کتاب "مبنای فرم فیلم" فقط در حوزه فیلم بحث فیزیولوژیکی احساس و ادارک در سینما را دنبال می‌کند. 

نیرومند افزود: یکی از بحث‌های جدیدی که از سال 1980 به وجود آمد برخی از افرادی که در حوزه فیزیولوژیکی، روان‌شناسی و عصب‌شناسی کار می‌کنند پیوندی بین قواعد هنر، ادراک و احساس انسان زدند و متوجه شدند بخش عمده‌ای از این قواعدی که براساس تجربیات شکل گرفته مبنای فیزیولوژیک دارد و می‌شود آن را در نقد و تحلیل فیلم تعمیم داد. در واقع این بحث جدید در دنیا را به کتاب تبدیل کردم.  

آخرین کتاب او "چگونه موقعیت کمیک خلق کنیم" نام دارد و از سوی کتابسرای میردشتی منتشر شده است. این اثر دربرگیرنده بیش از 70 کمیک‌استریپ از آثار "کینو" و "سامپه" دو هنرمند سرشناس این رشته است که راهنمایی برای کارتونیست‌ها، انیماتورها و فیلمسازان به شمار می‌آید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو