یک قاعده کلی درباره مد / محصول ضروری امروز؛ کالای بی‌اثر فردا

101

1399/4/20

17:09


ذات و ماهیت مد آن است که نشانه‌های تأثیرگذاری بیافریند که پس از مدت کوتاهی به نشانه‌هایی بی‌اثر مبدل شوند.

یک قاعده کلی درباره مد / محصول ضروری امروز؛ کالای بی‌اثر فردا

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: زیمل جامعه‌شناس بر این ادعاست که هر چه بیشتر در معرض تغییرات سریع مد قرار داشته باشیم، نیاز به اقلام و کالاهای ارزان‌تر و کالاهایی که در عوض سرعت تغییرات را افزایش می‌دهد، بیشتر محسوس خواهد بود.

بینشی که در مورد تغییرات مد وجود دارد نیز آن است که به ما می‌گوید هیچ کالایی ماندگار نیست و اگر فردی قصد دارد کالایی را انتخاب کند که یقیناً به زودی تغییر خواهد کرد، آن فرد جدیدترین مد از آن کالا را به مدل‌های قبلی ترجیح می‌دهد.

کالاها ماندگار نیستند؛ حتی فرض بر این هم نیست که کالاها ماهیتی ماندگار داشته باشند. البته اگر کالاها را به عنوان اشیایی کاملاً کاربردی در نظر بگیریم ماندگار خواهند بود و نیز فرض بر این خواهد بود که باید ماندگار باشند چرا که در غیر این صورت نمی‌توان آنها را اقلامی باکیفیت دانست.

با این همه، ارزش نمادین آن‌ها بسیار سریع‌تر از آنچه که بتوان تصور کرد از بین می‌رود. به هر تقدیر، ما با سرعت بالایی که همواره رو به افزایش نیز است، آنچه مد ارائه می‌کند را مصرف می‌کنیم و این در حالی است که می‌دانیم مصرف کردن برای رسیدن به اهداف‌مان کمکی نمی‌کند اما هم چنان وانمود می‌کنیم که بر این مسئله واقف نیستیم.

بر این اساس، یکی از مشخصه‌های بارز مصرف‌کنندگان این است که این افراد احساس رضایت‌مندی مداوم را در زمان حال جستجو می‌کنند.

میشل دو مونتین، در کتاب خود می‌نویسد: "از میان همه لذت‌ها، دنبال لذت بودن، خود بزرگترین لذت است و این جمله تعریف مناسبی از مصرف‌کننده مدرن مد ارائه می‌دهد."

نتیجه آنکه ذات و ماهیت مد آن است که نشانه‌های تأثیرگذاری بیافریند که پس از مدت کوتاهی به نشانه‌هایی بی اثر مبدل شوند.

شاید بتوان چنین تعبیری در رابطه با ذات و ماهیت مد ارائه داد و آن اینکه قاعده کلی مد آن است که شتابی بیافریند که به طور مداوم در حال افزایش است و در پی آن شتاب، یک شی را در سریع ترین زمان ممکن غیر ضروری جلوه دهد تا فرصت برای روی کار آمدن کالای جدید فراهم شود.

این مطلب برگرفته از کتاب "فلسفه مد" نوشته لارس اسوندسن است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو