نزدیکی در ماه اول بارداری مجاز است یا خیر؟ اصول آن چیست؟

نزدیکی در ماه اول بارداری مجاز است یا خیر؟ اصول آن چیست؟


منبع: ستاره

256

1399/4/21

02:24


اگر نگران برقراری ارتباط و نزدیکی در ماه اول بارداری هستید در این بخش با ما همراه شده و جواب سوالات رایج خود درباره رابطه جنسی در ماه های اول حاملگی را بگیرید.

نزدیکی در ماه اول بارداری

 
ستاره | سرویس مادر و کودک - بارداری یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر زنی است که با تغییرات وسیعی همراه است. این رخداد تمام جنبه‌های زندگی زن و مرد را تحت تاثیر قرار داده و حتی از لحاظ روانی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در دوران بارداری برقراری ارتباط یکی از چالش‌های مهم برای زوجین به حساب می‌آید. سوالات بسیاری مانند آیا نزدیکی در دوران بارداری ممنوع است؟ یا آیا رابطه جنسی برای جنین مضر است؟ ذهن خانواده را درگیر می‌کند. در این مقاله قرار است به سوالات شما در مورد نزدیکی در ماه اول بارداری پاسخ دهیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.


نزدیکی در ماه اول بارداری - آیا در ماه اول بارداری می‌توان رابطه جنسی داشت؟

اگر به طور کلی بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم جواب معمولاً بله است. اما حقیقت این است که داشتن رابطۀ جنسی در بارداری بسیار به وضعیت بارداری وابسته است و پزشک با آگاهی از وضعیت و سوابق مشخص می‌کند که داشتن رابطۀ جنسی مجاز است یا خیر. این وضعیت می‌تواند برای هرکسی متفاوت باشد. فقط توجه داشته باشید که انقباضات رحمی زن می‌تواند برای سلامت جنین در ماه اول بارداری کمی خطرساز باشد پس بهتر است زنان باردار در هنگام نزدیکی در این دوره از بارداری سعی کنند از رسیدن به اوج لذت جنسی خودداری کنند.
در یک بارداری معمولی و سالم، داشتن رابطۀ جنسی معمولاً تا اواخر بارداری خطرناک نیست. اما عوامل زیادی وجود دارند که باعث کاهش رابطۀ جنسی در دوران بارداری به خصوص در سه ماهۀ اول می‌شوند.
 

 آیا در ماه اول بارداری می‌توان رابطۀ جنسی داشت؟

 

محدودیت‌های نزدیکی در ماه اول بارداری

در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارید، لازم است هنگام برقراری رابطه جنسی محتاطانه عمل کنید و پیش از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید.

باید توجه داشته باشید که از همان ماه اول بارداری ممکن است اصول روابط زناشویی عوض شود. به طور مثال برخی مادران بیان حس متفاوتی نسبت به زمان‌های دیگر دارند. یا برخی از آن‌ها، رابطه جنسی حین بارداری را لذت بخش‌تر تلقی می‌کنند و برخی بالعکس آن را کمتر لذت بخش درک می‌کنند. همچنین خستگی، نوسانات هورمونی، حساسیت پستان و حالت تهوع بارداری می‌تواند باعث کاهش شدید میل جنسی در زنان باردار شود.

 

آیا رابطه جنسی به جنین آسیب می‌رساند؟

ترس از آسیب به جنین در حین نزدیکی سبب می‌شود که رابطه بین بسیاری از زوجین با ورود به دوران بارداری تحت تاثیر قرار گرفته و سرد شود. اما این یک باور کلیشه و غلط است که داشتن رابطه جنسی ممکن است باعث سقط جنین، خفگی یا صدمات دیگر به او شوند. باید بدانید که کیسه آمنیوتیک و ماهیچه‌های قوی رحم، کودک را محافظت می‌کنند و پلاکت مایع ضخیم که مهر و موم دارد، به گردن رحم کمک می‌کند تا از عفونت محافظت کند. در طی مقاربت، آلت تناسلی فراتر از مهبل (واژن) نمی‌رود، بنابراین نباید هیچ گونه نگرانی در مورد نزدیکی در ماه اول بارداری یا در هفته اول وجود داشته باشد و این عمل به کودک صدمه‌ای نمی‌رسد.

 

آیا رابطه جنسی به جنین آسیب می‌رساند؟

 

آیا رابطه جنسی در ماه اول بارداری دردناک است؟

سه ماهه سوم بارداری با درد‌های گوارشی برای زنان بارداری همراه است، اما این درد‌ها زیاد و غیر قابل تحمل نیست. اگر بارداری معمولی و کم خطر دارید تحریک و رابطه‌ی جنسی یا ارگاسم نمی‌تواند باعث درد یا سقط جنین شود. ارگاسم ممکن است باعث انقباض خفیف رحم شود که این انقباضات به طور کلی موقت و بی ضرر هستند.

 

در چه شرایطی نزدیکی در ماه اول بارداری ممنوع است؟

باید به این نکته توجه کنید که اگر زن باردار در ماه اول دچار لکه بینی و یا خونریزی شود یا در کل دارای ضعف رحم باشد توصیه می‌شود که تا مشخص شدن علت آن و نیز تثبیت وضعیت بارداری از نزدیکی کردن پرهیز کند. اما با برگشتن به شرایط عادی دیگر این مسئله مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

چگونه در ماه اول بارداری نزدیکی کنیم؟

اقداماتی که باید در سه ماهه اول بارداری انجام شود عبارت هستند از:

  • از کاندوم استفاده کنید و بعد از نزدیکی واژن را تمیز کنید تا مطمئن شوید هیچ گونه عفونتی به جنین نمی‌رسد.
  • در طول بارداری نزدیکی مقعدی مجاز نیست، زیرا باعث افزایش احتمال انتقال عفونت از مقعد به واژن و جنین می‌شود.
  • زن و مرد سعی کنند از انجام نزدیکی خشن و تند دوری کنید، زیرا جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • سعی کنید از پوزیشن‌های جنسی که فشار روی شکم زن می‌آورند استفاده نکنید.
  • در صورت خستگی زمان آمیزش باید کوتاه‌تر شود.
  • توجه بیشتر آقایان و انجام کار‌هایی مانند ماساژ دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
  • بهترین راه برای نزدیکی جنسی در بارداری جلوگیری از نفوذ عمیق و شدید و افراط در عشق ورزی است.

 

چگونه در ماه اول بارداری نزدیکی کنیم؟

 

سخن پایانی

دوران بارداری به خصوص ماه اول به دلیل تغییرات هورمونی، زمان افزایش هوشیاری جنسی و حساسیت در بعضی از زنان است؛ پس سعی کنید بیشتر از قبل با همسرتان رابطۀ احساسی داشته باشید. همچنین به این نکته مهم توجه داشته باشید که بهتر است زن و شوهر تحت هیچ شرایطی برای مدت طولانی رابطه جنسی خود را متوقف نکنند؛ و در آخر به این موضوع مهم دقت کنید که در تمامی موارد حتما با پزشک خود مشورت داشته و تحت نظارت وی عمل کنید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مطلب «ویروس کرونا و بارداری؛ کرونا چه تأثیری بر مادران باردار می‌گذارد» و «نزدیکی در کرونا ؛ تمام آنچه زوج ها باید بدانند» را نیز در ستاره بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو