اپل و سامسونگ چگونه قید شارژر را زدند؟

اپل و سامسونگ چگونه قید شارژر را زدند؟


منبع: برترین ها

119

1399/4/21

13:27


سازندگان موبایل که مدت‌هاست بسیاری از محصولات خود را بدون هدفون روانه بازار می‌کنند، می‌خواهند شارژر را نیز از جعبه گوشی حذف کنند.

برترین‌ها: سازندگان موبایل که مدت هاست بسیاری از محصولات خود را بدون هدفون روانه بازار می‌کنند، می‌خواهند شارژر را نیز از جعبه گوشی حذف کنند. گزارش جدیدی از کره جنوبی منتشر شده که نشان می‌دهد سامسونگ نیز همانند اپل احتمالاً شارژر را از جعبه برخی از گوشی‌های آینده حذف خواهد کرد.

آیفون و سامسونگ چگونه قید شارژر را زدند؟

اخیراً یکی از افشاگران معروف توییتری با نام Ming-Chi Kuo با انتشار گزارشی مدعی شده است که اپل شارژر و هدفون EarPods را از درون جعبه گوشی آیفون ۱۲ حذف کرده است. حال به نظر می‌رسد که اپل در این راه تنها نبوده و این ایده پلید به ذهن سایر شرکت‌های بزرگ نیز خطور کرده است، زیرا به گفته منابع کره‌ای سامسونگ قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ شارژر را از درون برخی از گوشی‌های خود حذف کند و احتمالاً از سال آینده برخی از محصولات سری گلکسی بدون این وسیله روانه بازار خواهند شد.

شارژر یکی از لوازم جانبی اصلی گوشی بوده و حتی ارزان‌ترین گوشی‌ها نیز با آن به دست مشتری می‌رسند. تا همین چند سال پیش موبایل‌ها درگاه شارژ مخصوص داشتند و مثلاً نمی‌شد گوشی نوکیا را با شارژر سامسونگ شارژ کرد. اما حالا گوشی‌های اندرویدی از انواع پورت‌های USB پشتیبانی کرده و دست کاربر برای شارژ بازتر شده است.

آیفون و سامسونگ چگونه قید شارژر را زدند؟

به گفته منبع یاد شده امروزه تقریباً همه مردم در خانه چند شارژر دارند که می‌توان از آن‌ها برای شارژ موبایل استفاده کرد. کابل بسیاری از شارژر‌ها نیز از آداپتور قابل جدا شدن است و این یعنی حتی اگر کابل خراب باشد و یا به گوشی نخورد، می‌توان به آسانی آن را تعویض کرد. سامسونگ با توجه به همین مساله به فکر عرضه گوشی‌ها بدون شارژر افتاده است.

معلوم نیست حذف شارژر از جعبه موبایل تا چه حد در قیمت نهایی آن تأثیر می‌گذارد. سامسونگ احتمالاً با این کار به دنبال بهبود حاشیه سود گوشی‌هایش خواهد بود. این شرکت پیشتر با حذف هدفون از جعبه بسیاری از محصولاتش توانسته به این مهم دست یابد.

اما تا این لحظه سامسونگ و اپل نسبت به گزارش‌های منتشر شده هیچ واکنشی نشان نداده‌اند و دلیل آن کاملاً مشخص است. شرکت‌های بزرگ به طور معمول برای سنجش میزان رضایت کاربران از سیاست‌های غیر معمول خود به طور نامحسوس شایعه‌هایی را توسط برخی از رسانه‌ها و افراد خاص در فضای مجازی منتشر می‌کنند تا واکنش کاربران را نسبت به مواضع جدید خود بسنجند.

آیفون و سامسونگ چگونه قید شارژر را زدند؟

از دیدگاه اقتصادی حذف شارژر از درون جعبه گوشی‌های هوشمند کاملاً به نفع شرکت‌های تولید کننده خواهد بود و به شکل قابل توجهی حاشیه سود را افزایش خواهد داد، اما شرکت‌ها برای انجام این کار باید به دنبال بهانه قابل قبولی باشند، زیرا حذف یکی از اصلی‌ترین اقلام مورد نیاز کاربران برای استفاده روزانه از گوشی‌های هوشمند کار چندان منطقی نیست و انتقاد‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت.

حذف شارژر سامسونگ برای کدام گوشی‌ها انجام می‌شود؟

حذف شارژ از بسته بندی گوشی‌های مقرون به صرفه تأثیر زیادی بر روی قیمت آن‌ها خواهد گذاشت و سامسونگ با این حرکت می‌تواند در هزینه‌های تولید، صرفه‌جویی کند. علاوه‌براین گوشی‌های پایین رده و اقتصادی به طور معمول نیاز به شارژر‌های توان بالا ندارند؛ بنابراین همان شارژری که در خانه موجود است می‌تواند برای شارژ این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

آیفون و سامسونگ چگونه قید شارژر را زدند؟

از طرف دیگر، حذف شارژر‌هایی که در جعبه گوشی‌های بالارده و گرانقیمت گوشی‎های گلکسی هستند نیز کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. چراکه به عنوان مثال این گوشی‌ها از شارژر‌های ۴۵ وات پشتیبانی می‌کنند، اما سامسونگ درون جعبه این دستگاه‌ها شارژر ۲۵ وات قرار می‌دهد. این یعنی در صورت نیاز به شارژ سریع باید شارژر جدیدی خریداری شود و در آن صورت به شارژر آهسته‌تر قدیمی نیازی نخواهد بود. پس در این مورد بهتر است که حق انتخاب خرید شارژر ۲۵ وات یا ۴۵ وات بر عهده خریدار باشد.

محیط‌زیست دلیل اصلی اپل برای حذف شارژر

اینکه اپل چگونه می‌خواهد خبر حذف شارژر را اعلام کند، در نوع خود می‌تواند اتفاقی جالب باشد. اپل برای مثبت ‌جلوه‌دادنِ تصمیمش به همه‌ی کاربران، کار سختی در پیش دارد. در شبکه‌های اجتماعی، افراد زیادی پیدا می‌شوند که منتظر فرصت برای انتقاد شدید از اپل هستند. برعکس این موضوع هم صدق می‌کند و افراد زیادی هم هستند که از هرکار اپل استقبال و آن را تحسین می‌کنند.

آیفون و سامسونگ چگونه قید شارژر را زدند؟

اپل به‌لطف دانش متخصصان و البته جامعه‌ی پرشمار کاربرانش، توانسته تا حد زیادی روی زیرشاخه‌های مختلف صنعت فناوری اثر بگذارد. اپل گاهی اوقات نحوه‌ی دید ما را به محصولات تغییر داده است و همچنان می‌تواند این کار را انجام دهد.

اپل چگونه تصمیم خود را اعلام خواهد کرد؟

دو نوع رویکرد می‌توانیم برای این موضوع پیش‌بینی کنیم:

اپل ‌هنگام رونمایی آیفون ۱۲، به حذف شارژر و هدفون اشاره‌ای نکند و مردم پس از مراجعه به فروشگاه و تهیه‌ی گوشی، متوجه نبود شارژر شوند. کوپرتینویی‌ها موقع معرفی مانیتور گران‌قیمت Pro Display XDR، در عرض صرفا چند ثانیه گفتند پایه‌ی آن ۹۹۹ دلار قیمت دارد و به‌سرعت از این موضوع عبور کرد. شاید این رویکرد برای شارژر آیفون ۱۲ هم تکرار شود. اگر رویکرد اول در پیش گرفته شود، قطعا پس از عرضه‌ی آیفون ۱۲، نبود شارژر در جعبه به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل می‌شود و کاربران از این موضوع انتقاد خواهند کرد که چرا اپل هنگام معرفی گوشی به نبود شارژر اشاره نکرده است.

اپل احتمالا در کنفرانس معرفی آیفون ۱۲، مستقیما به‌سراغ صحبت درباره‌ی نبود شارژر خواهد رفت و به عواملی مثل کاهش حجم زباله‌های الکترونیکی و آثار مثبت تصمیمش روی محیط‌زیست اشاره خواهد کرد. این شرکت معمولا در کنفرانس‌هایش به مبحث محیط‌زیست اشاره و تلاش می‌کند در محصولاتش مواداولیه‌ای به‌کار ‌برد که برای محیط‌زیست ضرر کمتری دارد. بدین‌ترتیب، اپل می‌تواند اهمیت‌دادن به محیط‌زیست را به‌عنوان دلیل اصلی حذف شارژر عنوان کند. حذف شارژر باعث می‌شود حجم زباله‌های الکترونیکی ایجادشده ازطریق آیفون‌ها در هرسال هزاران تن کاهش پیدا کند. قطعا پس از معرفی گوشی، بلاگرهای اپل در این زمینه مطالب متعددی خواهند نوشت تا از تصمیم این شرکت دفاع کنند.

آیفون و سامسونگ چگونه قید شارژر را زدند؟

اگر اپل واقعا به محیط‌زیست اهمیتی بسیار زیاد می‌دهد،‌ می‌تواند طرح‌هایی اضافه برای تعمیر محصولاتش ارائه دهد تا میزان گوشی‌هایِ دورریخته‌شده کاهش پیدا کند. تصمیم منطقی دیگر چه می‌تواند باشد؟: ساخت آیفون با درگاه USB-C. امروزه شارژرهای USB-C در خانه‌ی بسیاری از کاربران موجود هستند؛ درحالی‌که خیلی‌ها ممکن است شارژر لایتنینگ نداشته باشند. ساخت آیفون با درگاه USB-C می‌تواند به‌خودی‌خود بر کاهش حجم زباله‌ها اثر بگذارد؛ البته باتوجه‌ به گفته‌های افشاگران، اپل سراغ آیفون USB-C نخواهد رفت.

سؤالی که احتمالا ذهن شما را درگیر می‌کند، این است: اگر اپل به محیط‌زیست اهمیت زیادی می‌دهد، چرا سال گذشته چنین کاری انجام نداد و امسال را برای عملی‌کردن این تصمیم انتخاب می‌کند؟ این مبحث به اتفاقات سال ۲۰۲۰ و کاهش درآمدها به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا و افزایش هزینه‌ی تولید آیفون به‌دلیل وجود مودم 5G ربط دارد یا اینکه اتفاقی قرعه‌ی سال ۲۰۲۰ به نامش افتاده است؟

پاسخ احتمالی برای این سؤالات می‌توان ذکر کرد. شایعه‌ها می‌گویند آیفونِ دو نسل آینده، موبایلی که آیفون 12s یا شاید آیفون ۱۳ نام بگیرد و عرضه‌ی آن برای ۲۰۲۱ تعیین شده، درگاه نخواهد داشت. بارها در شایعه‌ها به این موضوع دامن زده شده است؛ بدین‌ترتیب، احتمالا اپل ازطریق حذف شارژر می‌خواهد کم‌کم ذهن مردم را برای عرضه‌ی آیفونِ بدون درگاه آماده کند. تنها راه برای شارژ این آیفون، روش بی‌سیم خواهد بود. در انتها، فراموش نکنید خبر حذف شارژر از جعبه‌ی آیفون ۱۲ را فعلا رسانه‌ها منتشر کرده‌اند و خود اپل رسما آن را تأیید نکرده است. بنابراین، تمامی اخبار این حوزه تا زمان واکنش‌ اپل، در حد شایعه باقی می‌ماند.

واکنش کاربران به این موضوع

سوال مهمی که اینجا مطرح می‌شود، اینست که مصرف کنندگان چگونه به این موضوع واکنش نشان خواهند داد و آیا این تصمیم باعث کاهش فروش محصولات سامسونگ خواهد شد. پاسخ این سوال مشخص است، واکنش کاربران ربط مستقیمی به تغییرات دیگری دارد که در کنار حذف شارژر اعمال می‌شود. چرا که کاربران انتظار دارند در کنار حذف یک لوازم جانبی از جعبه گوشی، قیمت آن نیز کاهش پیدا کند و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد برای آن‌ها ناامیدکننده خواهد بود.

سامسونگ سالانه در حدود ۴۰۰میلیون گوشی هوشمند در جهان به فروش می‌رساند و این یعنی آن‌ها هزینه ساخت ۴۰۰میلیون شارژر را نیز متقبل می‌شوند. تصمیم به حذف شارژر در برخی از محصولات می‌تواند تعداد تولید آن را به شدت کاهش دهد و این می‌تواند خبر بدی برای شرکت‌های باشد که تولیدکننده شارژر‌های سامسونگ هستند. آن‌ها بازار تضمینی خود را از دست خواهند داد و به این نیاز خواهند داشت که برای ایجاد تغییر، سبک جدیدی از بازاریابی را پیش بگیرند.

منبع: زومیت، دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو