خواص مصرف گلاب، چیست؟

منبع: نی نی بان

83

1399/4/21

15:52


نعمت الله مسعودی، متخصص طب سنتی درباره «خواص گلاب» اظهار داشت: گلاب مرکب القوای مایل به سرد است و بستگی به گل، اثرات متفاوتی دارد.
وی ادامه داد: گلاب همان عرق گلسرخ را گویند و تقویت کننده مغز و قلب است. برای ریفلاکس معده خوب است و ما برای این نوع بیماران آن را همراه چند داروی دیگر تجویز می‌کنیم.
این متخصص طب سنتی بیان داشت: گلاب برای تقویت ریه، تقویت حواس، رفع بیهوشی و غش مؤثر بوده و به افرادی که افسردگی و ضعف اعصاب دارند توصیه می‌کنیم از اسپری گلاب در اتاق خود استفاده کنند.
مسعودی خاطرنشان کرد: افرادی که در ناحیه صورت خود دچار جوش می‌شوند در کنار دستورات پوستی دیگر، می‌توانند از گلاب استفاده کنند؛ البته باید توجه کنیم زیاد مصرف کردن گلاب باعث سفیدی مو می‌شود.
 
ضد افسردگی
گلاب دارای خاصیت ضد افسردگی است که به درمان افسردگی و اضطراب کمک کرده و خلق و خوی فرد را بهبود می بخشد.
استنشاق بخار گلاب و مصرف خوراکی گلاب از راه های سنتی برای بهبود روحیه و آرامش فرد است. اعتقاد بر این است که گلاب کیفیت خواب را افزایش داده و تاثیری مشابه داروی دیازپام دارد.
برای رفع غم و اندوه، استرس، تنش و نگرانی از گلاب استفاده کنید، می توانید گلاب را به مچ دست یا صورت مالیده یا هنگام خواب کنار بالش قرار دهید.
 
سردرد
گلاب و بخار آن معمولا در آروماتراپی برای تسکین سردرد استفاده می شود. کافیست پارچه ای را به گلاب آغشته کرده و حدود 45 دقیقه روی پیشانی قرار دهید.
 
هضم و گوارش
مطالعات نشان می دهد گلاب تاثیر مثبت در هضم و کاهش مشکلات گوارشی دارد. همچنین ترشح صفرا را بهبود می بخشد که به نوبه خود برای هضم بهتر مواد غذایی و درمان نفخ و ناراحتی های معده مفید است.
گلاب خاصیت ملین نیز دارد و به رفع یبوست کمک می کند.
 
خواص گلاب در بارداری
گلاب برای درمان یبوست و نفخ دوران بارداری مفید است و به رفع افسردگی شایع دوران بارداری و پس از زایمان کمک می کند.
گلاب همچنین برای بهبود مشکلات پوستی همچون خشکی بیش از حد، چرب شدن یا بروز آکنه و جوش در زنان باردار تاثیر مثبت دارد.
 
خواص گلاب برای مو
گلاب برای سلامت و تغذیه مو، جلوگیری از ریزش و رفع شوره سر نیز بسیار مفید است.
 
ماسک گلاب برای موهای خشک و مجعد
مقدار مساوی گلاب و ژل آلوئه ورا را با هم مخلوط کرده و به آرامی روی پوست سر بمالید. سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه ماساژ داده و بگذارید نیم ساعت بماند. در پایان با شامپو معمولی بشویید.
برای تغذیه مو و پوست سر، حفظ رطوبت پوست و درمان خارش سه یا چهار بار در ماه از این ماسک استفاده کنید.
 
عوارض جانبی و مضرات گلاب
گلاب معمولا عارضه خاصی ندارد اما در برخی موارد ممکن است باعث بروز حساسیت های پوستی شود، به همین دلیل لازم است قبل از استفاده، مقدار کمی از آن (به اندازه یک سکه) را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و بعد از 24 ساعت اگر علائم حساسیت ظاهر نشد سپس روی نواحی دیگر پوست استفاده کنید.
از جمله علائم حساسیت نسبت به گلاب می توان به سوزش، قرمزی و تحریک شدن پوست اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو