پرورش گیاه نخل گربه و راز و رمزهای رشد بهتر این گیاه زیبا

پرورش گیاه نخل گربه و راز و رمزهای رشد بهتر این گیاه زیبا


منبع: آرگا

148

1399/4/21

16:32


گیاه نخل گربه یا شامادورا یک گیاه محبوب آپارتمانی است که تا حدود ۲ متر رشد می کند و دارای برگ های زیبا و جذابی می باشد. پرورش این گیاه کار سختی نیست و با بکار بستن چند نکته می تواند رشد مناسبی داشته باشد.

گیاه نخل گربه یکی از انواع گیاهان آپارتمانی با برگ هایی جذاب است که با آبیاری مناسب و کافی و نگهداری درست از آن می توانید در منزلتان از وجود آن لذت ببرید. برای آشنایی با نحوه نگهداری و مراقبت از این گیاه در این مطلب ما را همراهی نمایید.

نحوه پرورش گیاه نخل گربه

گیاه نخل گربه در دسته گیاهان درختچه ای قرار می گیرد و یک گیاهچه درخشان و زیبا و جذاب می باشد. این گیاه بومی جنوب شرقی مکزیک می باشد که شما می توانید با بکار بستن چند نکته آن را در آپارتمان یا منزل خود داشته باشید. با رعایت نکات مراقبتی نخل گربه از رشد خوبی برخوردار می شود. نخل گربه دارای نام علمی شامادورا می باشد و به عنوان نخل کلاه مکزیکی و نخل آبشار نیز شناخته می شود، همانطور که از نام این گیاه مشخص است در خانواده اریکاسه یا همان نخل ها قرار می گیرد. گیاه نخل گربه جزء گیاهان محبوب آپارتمانی است که تا حدود ۲ متر رشد می نماید، برگ های گیاه دارای طول ۳۰ سانت می شوند و عرض آنها نیز به ۲.۵ سانتی متر خواهد رسید. در این مطلب می خواهیم شما را با شرایط نگهداری و پرورش این گیاه آشنا سازیم.

نخل گربه و پروراندن این گیاه

آب مورد نیاز برای رشد نخل گربه

نخل گربه نسبت به دیگر گیاهان نظیر خود به آبیاری و رطوبت بیشتری نیاز دارد، اما نباید بیش از اندازه آن را آبیاری نمود آبیاری بیش از حد نخل گربه باید صدمه رسیدن به آن خواهد شد. برخی از افراد بر این عقیده هستند که نخل گربه گیاهی بیابانی نیست به همین دلیل آبیاری منظم آن باعث می شود تا برگ های آن قهوه ای نشوند. البته قهوه ای شدن برگ های گیاه ممکن است به دلایل دیگری مثل خاک خشک، هوای خشک و یا آبیاری گیاه با آب شیر که دارای فلوراید است اتفاق بیافتد به همین دلیل بهترین نوع آب برای نخل گربه استفاده از آب مقطر و یا آب باران می باشد که نباید در اینکار زیاده روی نمایید.

نحوه پرورش گیاه نخل گربه

رطوبت مورد نیاز برای نخل گربه

گیاه نخل گربه برای پرورش و رشد مناسب به رطوبت بالای ۵۵ درصد در محیط نیازمند می باشد. مسلما تامین این میزان رطوبت برای گیاه کار ساده ای نیست و به خودی خود حاصل نمی شود. برای تامین این میزان رطوبت می توان از دستگاه های رطوبت ساز استفاده نمود، همچنین می توانید سینی زهکشی گلدان را از آب پر کنید و یا هر از گاهی مقداری آب به برگ های گیاه نخل گربه اسپری نمایید.

پروراندن گیاه نخل گربه

دمای مناسب برای رشد گیاه نخل گربه

گیاه نخل گربه برای رشد خوب به دمای بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد نیاز دارد یعنی به راحتی می توانید ان را در دمای منزل خود نگهداری نمایید. از پرورش این گیاه در دمای پایین و یا در برابر دریچه های حرارتی پیشگیری نمایید تا دچار مشکل نشود.

نوع پروراندن گیاه نخل گربه

نور مورد نیاز برای مراقبت از نخل گربه

گیاه گربه نیاز به نور فراوان خورشید دارد که باید غیر مستقیم باشد. مکان مناسب برای قرار دادن این گیاه کنار پنجره هایی است که با پرده پوشیده شده باشند. هر از گاهی در طول هفته گلدان گیاه را بچرخانید تا تمام قسمت های گیاه از نور کافی بهره ببرند. برای تامین نور کافی در صورت در دسترس نبودن نور خورشید می توانید از چراغ های فلورسنت نیز استفاده نمایید.

گیاه نخل گربه و پروراندن آن

خاک مناسب برای رشد گیاه

به منظور تامین خاک مناسب برای گل نخل گربه به یک واحد شن و ۳ واحد خاک مخصوص گیاه بنفشه آفریقایی نیاز دارید. با ترکیب این خاک ها می توانید خاکی مناسب برای گل خود داشته باشید، بودن ذرات درشت در این خاک باعث زهکشی مناسب خواهد شد و همچنین باعث گردش هوا به درون خاک می شود. بستر مبتی بر زغال سنگ نارس بسیار مناسب برای این گیاه می باشد. استفاده کردن از گلدان هایی که دارای سوراخ های زهکشی شده باشند برای پرورش این گیاه بسیار واجب و حیاتی می باشد.

 بررسی پرورش گیاه نخل گربه

کود دهی به گیاه نخل گربه

گیاه نخل گربه باید به شکل ماهانه در فصل های بهار و تابستان کود دهی شود. کودی که برای این گیاه استفاده می شود باید دارای مقدار زیادی از مواد مغذی باشد. در طول فصول پاییز و زمستان گیاه به یک الی دو مرتبه کود دهی نیاز دارد. گیاهان خانواده نخل به نمکی که در کود موجود است حساسیت نشان می دهند و جمع شدن نمک روی خاک آن امکان دارد باعث آسیب رسیدن به شاخ و برگ و ریشه های گیاه شود. اگر به شکل اتفاقی کود زیادی به گل دادید نگران نباشید می توانید به اسانی از شر نمک اضافه خلاص شوید. برای اینکار می توانید کمی آب گرم را روی خاک گیاه بریزید و اجازه دهید تا زهکشی شده و از گلدان خارج شود و مجددا کمی آب به گیاه بدهید و بعد از خارج شدن سینی زهکشی را خالی کنید. می توانید این عمل را چند بار در سال انجام دهید تا نمک اضافه موجود در خاک برطرف شود.

گیاه نخل گربه و شرایط پروراندن آن

هرس نمودن گیاه

برای هرس کردن گیاه باید هر نوع برگ زرد یا قهوه ای را از گیاه و همچنین برگ های خشک شده را از آن جدا نمایید. اگر نوک برگ های گیاه زرد شوند باید قسمت های زرد شده را با قیچی جدا نمایید.

تکثیر و ازدیاد گیاه

برای تکثیر این گیاه باید از بذر آن استفاده نمود. این گیاه رشد کندی دارد و سالها طول خواهد کشید تا بذر گیاه به یک درخت بالغ تبدیل گردد. برای تکثیر نخل گربه نمی توانید از روش قلمه زنی استفاده نمایید.

تعویض نمودن گلدان

تعویض گلدان گیاه نخل گربه باید هر سه سال یک مرتبه انجام شود. برای تعویض گلدان باید از گلدانی استفاده کنید که حدودا ۵ سانتی متر از گلدان قبلی بزرگتر باشد، همچنین برای پیشگیری از آسیب رسیدن به ریشه ای گیاه باید گل را در عمق نکارید و هنگامی گه می خواهید گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید باید مراقب باشید تا ریشه ها دست نخورده و سالم بمانند.

 پرورش گیاه نخل گربه به سادگی

آفت ها و بیماری های گیاه

گیاه نخل گربه ممکن است در معرض آفت هایی مثل کنه های عنکبوتی، حشرات مقیاس، مورچه و همچنین بیماری های ناشی از اشتباهات مراقبتی قرار بگیرد. یکی از مهمترین عوامل بروز این آفت ها هوای خشک منزل می باشد، از آنجا که این آفت ها خیلی ریز هستند به سختی می توانید آنها را تشخیص دهید و بیشتر از روی آسیبی که به گیاه وارد می کنند شناسایی می شوند. به منظور پیشگیری از انتقال این آفات به قسمت های دیگر گیاه و سایر گیاهان منزل باید قسمت های آلوده شده را جدا کنید و همچنین می توانید از حشره کش ها برای نابودی آفات استفاده نمایید. برای جلوگیری از هجوم این آفات به سمت گیاه باید میزان رطوبت را در فصل زمستان بیشتر کنید. ایجاد لکه های قرمز و قهوه ای روی برگ های گیاه نشان دهنده این موضوع تست که گیاه به بیماری های قارچی مبتلا شده است و برای مقابله با این مشکل نیز باید برگ های آلوده شده را از گیاه جدا نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو