آغاز به کار نخستین کلینیک فوق تخصصی مشترک ارتوپدی و درد

57

1399/4/21

17:50


رئیس بیمارستان اختر، از آغاز به کار نخستین کلینیک فوق تخصصی مشترک ارتوپدی و درد کشور در این بیمارستان خبر داد.

آغاز به کار نخستین کلینیک فوق تخصصی مشترک ارتوپدی و درد

به گزارش بهداشت نیوز:  محمد قریشی، درباره ظرفیت های این کلینیک، گفت: در حال حاضر بررسی و ویزیت بیماران با نگاه چند تخصصی در دنیا مورد توجه قرار گرفته و این کلینیک نیز با همین رویکرد آغاز به کار کرده است.

وی، بیماری های عضلانی و استخوانی را یکی از شایع ترین بیماری ها عنوان کرد و افزود: مهمترین علامت این بیماری ها درد است و افراد معمولا زمانی که دچار دردهای اسکلتی و عضلانی و به طور کلی بدن درد می شوند به متخصصان ارتوپدی و روماتولوژی مراجعه می کنند.

رئیس بیمارستان اختر ادامه داد: اما بسیاری از بیماران نیاز به جراحی ندارند و یا اینکه علی رغم نیاز، به علت وجود بیماری های همراه همچون مشکلات قلبی، امکان جراحی برای آن ها وجود ندارد.

قریشی افزود: در چنین مواردی بهترین راهی که جایگزین جراحی می شود، کنترل درد بیمار است تا بیمار بتواند بدون درد عضلانی و استخوانی زندگی کند.

وی با بیان اینکه چنین کاری توسط فلوشیپ های درد که از فلوشیپ های رشته بیهوشی است انجام می شود، اظهار کرد: در واقع این متخصصان با مداخلاتی همچون تجویز دارو و تزریق های لازم در محل های درد، از بروز درد جلوگیری کرده یا میزان آن را کاهش می دهند.

رئیس بیمارستان اختر تاکید کرد: به همین خاطر ایجاد یک کلینیک برای این بیماران ضرورت دارد تا به صورت مشترک توسط جراحان ارتوپد و فلوشیپ های درد معاینه شوند.

قریشی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد این ویزیت به صورت ارجاعی وجود دارد، یادآور شد: معمولا روند ارجاع چنین بیمارانی به این شکل است که ابتدا توسط متخصص ارتوپدی ویزیت شده و سپس به فلوشیپ های درد ارجاع داده می شوند.

وی تاکید کرد: با افتتاح این کلینیک معاینه همزمان بیمار توسط متخصصان ارتوپدی و فلوشیپ های درد برای اولین بار در کشور انجام می شود.

قریشی افزود: البته وجود join کلینیک های مشابه مانند join کلینیک های قلب و بیهوشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سابقه دارد اما، چنین کلینیک مشترکی که در آن متخصص ارتوپد و فلوشیپ درد به صورت همزمان و در کنار هم بیمار را معاینه کنند در کشور سابقه نداشته است.

وی تسریع روند درمان بیمار را از مهمترین مزایای این کلینیک عنوان کرد و گفت: با وجود این کلینیک از سردرگمی و اتلاف در وقت بیماران جلوگیری شده و هر دو متخصص به علت امکان تبادل نظر و مشورت با یکدیگر می توانند به یک نتیجه مشترک رسیده و درباره روند درمان بیمار خیلی سریع تصمیم گیری کنند.

رئیس بیمارستان اختر تاکید کرد: این بیمارستان به عنوان مرکز تک تخصصی و فوق تخصصی جراحی ارتوپدی شناخته می شود و راه اندازی این کلینیک به عنوان مرکزی که محل ارجاع بیماران ارتوپدی از سراسر کشور است، می تواند کمک بسیار زیادی به بیمارانی کند که در کنار خدمات ارتوپدی نیاز به خدمات درد دارند.

قریشی درباره برنامه فعالیت های این کلینیک توضیح داد: در حال حاضر این کلینیک مشترک در دو فیلد فوق تخصصی زانو و ستون فقرات فعالیت می کند، یعنی فلوشیپ زانو همراه با فلوشیپ درد در روزهای پنجشنبه و فلوشیپ ستون فقرات همراه با فلوشیپ درد در روزهای سه شنبه در درمانگاه فوق تخصصی اقدام به معاینه بیماران می کنند.

وی با بیان اینکه این خدمات فوق تخصصی در آینده نزدیک گسترش می یابند، نسبت به راه اندازی کلینیک های مشترک لگن، شانه، مچ پا و درد ابراز امیدواری کرد.

منبع: مهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو