کروناویروس چگونه بر تمام بدن تأثیر می‌گذارد؟

40

1399/4/21

20:55


پزشکان در بررسی گزارش‌های مربوط به کووید 19 به این نتیجه رسیدند که کروناویروس فقط به ریه آسیب نمی‌زند، بلکه به کلیه‌ها، کبد، قلب، مغز و سیستم عصبی، پوست و دستگاه گوارش هم آسیب می‌زند.

کروناویروس چگونه بر تمام بدن تأثیر می‌گذارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، یک تیم در مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا، در شهر نیویورک، گزارش‌هایی را از سایر تیم‌های پزشکی دنیا  جمع کرده‌اند.

نتایج کلی نشان می‌دهد که ویروس کرونا تقریبا به هر سیستم اصلی بدن انسان  حمله کرده و مستقیما اندام‌ها را خراب می‌‌کند و باعث لخته شدن خون می‌شود، قلب ریتم سالم خود را از دست می‌دهد، کلیه‌ها خونریزی کرده و پروتئین دفع می‌کنند و بر روی پوست نیز زائده‌های پوستی مانند جوش و کهیر نمایان می‌شود.همچنین این ویروس موجب سردرد، سرگیجه، دردهای عضلانی، دل ‌درد، علائم دیگر تنفسی، سرفه و تب می شود.

پزشکان باید به کووید 19 به عنوان یک بیماری چند سیستمی نگاه کنند. در این خصوص یک پزشک قلب می‌گوید: خبرهای زیادی در مورد لخته شدن خون بیماران مبتلا به کرونا وجود دارد. همچنین نسبت قابل توجهی از این بیماران آسیب کلیوی، قلبی و مغزی دارند و پزشکان علاوه بر بیماری تنفسی باید این مشکلات را هم درمان کنند.

به نظر می‌رسد بیشتر آسیب‌های ایجاد شده به وسیله ویروس کرونا به دلیل وابستگی آن به یک گیرنده است؛ این گیرنده نوعی درگاه سلولی  چسبیده به سلول است که ACE2 نامیده می‌شود.

تیم کلمبیا در مجله NATURE MEDICINE نوشت: سلول‌هایی که رگ‌های خونی را در کلیه‌ها، مجاری کبد، پانکراس، سیستم روده و دستگاه تنفسی و... می‌پوشانند، دارای گیرنده‌های ACE2 هستند که ویروس به وسیله آنها می‌تواند به سلول بچسبد و عفونت ایجاد کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند  صدماتی که به اعضای بدن وارد می‌شود تا حدودی  به دلیل آسیب مستقیم ویروس به بافت سلول است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو