تخمه کدو بخورید و از این همه فایده بهره مند شوید

تخمه کدو بخورید و از این همه فایده بهره مند شوید


منبع: آرگا

129

1399/4/22

11:16


تخمه کدو علاوه بر مزه خوب و لذیذی که دارد، یک منبع غنی از مواد معدنی و پروتئین ها است که مصرف آن، فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد. در این مقاله انواع خواص تخمه کدو و مزیت های دارویی و درمانی آن را بررسی می کنیم.

تخمه کدو منبعی غنی از پروتئین ها، مواد معدنی و چربی های غیر اشباع است که در سلامت استخوان ها، پروستات و پیشگیری از التهاب مفاصل بسیار موثر است. در این مقاله با فواید دارویی و درمانی و فواید تخمه کدو بیشتر آشنا خواهید شد.

تخمه کدو علاوه بر مزه خوبی که دارد برای سلامتی نیز بسیار سودمند است. ۵ نوع تخم کدو وجود دارد که ارزش غذایی تمامی آنها حدودا با هم برابر است اما با ارزش ترین نوع تخمه کدو، تخمه کدو تنبل یا همان کدو حلوایی است که کمی پهن تر از سایر تخمه های کدو است.

بررسی فواید تخمه کدو

بررسی فواید و خواص تخمه کدو

تخمه های کدو برای درمان بیماری های مثانه و پروستات موثر هستند. همچنین به درمان بیماری افسردگی و ناتوانی در یادگیری کمک می کند. طبق آزمایشاتی که انجام شده است دانشمندان به این پی برده اند که دانه های تخمه کدو از پیشروی سلول های سرطانی در پروستات جلوگیری می کنند. همچنین، تخم کدو به عنوان یک درمان افسردگی بدون دارو شناخته شده است. از دیگر خواص تخمه کدو تاثیر این دانه ها روی عملکرد مثانه و مجاری ادرار است و همچنین از شکل گیری سنگ مثانه جلوگیری می کند.

خواص تخمه کدو برای انواع بیماری

تخمه کدو سرشار از امگا ۳

تخمه کدو خام و همچنین روغن تخمه کدو حاوی یکی از بهترین انواع چربی به نام اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. به همین دلیل مصرف آن برای افراد افسرده، بیماران قلبی، دانش آموزان و دانشجویان، خانم های باردار و مادران شیرده، برای رشد بهتر سلول های مغزی جنین، توصیه می شود.

سلامت پروستات با تخمه کدو

تخم کدو یکی از مهمترین و بهترین خوراکی ها برای حفظ سلامت آقایان است. تخمه کدو به دلیل داشتن روی فراوان در خود، به حفظ سلامت پروستات کمک فراوانی می کند. همچنین مصرف منظم روغن تخمه کدو می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات شود. متخصصان اورولوژی به آقایان توصیه می کنند که حداقل هفته ای یک تا دو فنجان مغز تخمه کدوی خام یا روزی یک قاشق چای خوری روغن تخمه کدو را میل نمایند. اما اگر از اضافه وزن و چاقی رنج می برید تخمه و روغن کدو را میل نکنید.

فواید و مزیت های تخمه کدو

تخمه کدو برای جلوگیری از پوکی استخوان

از دیگر خواص تخمه کدو کمک به استحکام استخوان های بدن است. این دانه ها به خاطر وجود مقادیر فراوانی روی، محافظ طبیعی خوبی در برابر پوکی استخوان هستند.

تخمه کدو و خواص آن

تخمه کدو تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

هر ۳۱ گرم تخم کدو حاوی ۲ میلی گرم روی است بنابراین این دانه مغذی یکی از منابع خوب دریافت روی محسوب می شود. فواید دارویی تخمه کدو به علت انتقال روی در بدن، باعث رشد و تقسیم سلولی بهتر، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، افزایش عملکرد قدرت چشایی و بویایی،داشتن خواب آرام تر، حفظ سلامت چشم و پوست، خلق و خوی بهتر و تنظیم ترشح انسولین می شود. متخصصان تغذیه و پزشکان توصیه می کنند تمام دانش آموزان، کودکان دو تا سه ساله ای که با وزن پایین متولد شده اند، بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند، سالمندان و کودکان بالای ۳ سال، افرادی که زیاد سرما می خورند بهتر است حداقل روزی ۱۰ عدد تخمه کدو بخورند.

خواص دارویی تخمه کدو

خاصیت تخمه کدو در افسردگی

مبارزه با افسردگی از جمله فواید تخمه کدو محسوب می شود. تخمه کدو به دلیل داشتن اسید آمینه تریپتوفان ، یک درمان طبیعی برای از بین بردن افسردگی است. مصرف تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می شود. سروتونین یک ناقل عصبی است و باعث ایجاد شادی و آرامش و نشاط می شود.

تخمه کدو برای خواب راحت

تخمه کدو سرشار از آمینواسیدی به نام تریپتوفان است. تخمه کدو به دلیل داشتن تریپتوفان باعث افزایش ترشح سروتونین در بدن می شود. سروتونین در بدن به ملاتونین تبدیل می شود. ملاتونین نیز نوعی هورمون خواب است که ترشح آن در بدن به داشتن خوابی راحت تر بسیار کمک می کند. به خاطر همین فواید تخمه کدو مصرف آن قبل از خواب، به ترشح بهتر و بیشتر سروتونین و ملاتونین کمک کند و خوابی راحت و بهتر را برای ما خواهد داشت.

بررسی مزیت های تخمه کدو

تقویت حافظه

تخم کدو تنبل به دلیل داشتن مقادیر فراوانی منیزیم کمک زیادی به درمان مشکلات یادگیری می کند، این دانه به عنوان یک ماده مغزی محسوب می شود که سبب افزایش حافظه و تمرکز می شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

تخم کدو سرشار فیبر است و همانطور که می دانید فیبر به عملکرد دستگاه گوارش کمک زیادی می کند و سبب درمان و پیشگیری از یبوست می شود.

خاصیت باورنکردنی تخم کدو

بهبود بینایی

تخم کدو دارای مقداری فراوانی ویتامین A و روی است که سبب بهبود بینایی و محافظت از چشم می شود زیرا طبق تحقیقات انجام شده مشکلات از بین رفتن بینایی به دلیل کمبود روی است.

درمان کم خونی

کم خونی به دلیل کمبود آهن رخ می دهد که می توانید با کمک تخم کدو این مشکل را بر طرف کنید زیرا تخم کدو سرشار از آهن است و طبق مطالعات انجام شده مصرف منظم تخم کدو سبب افزایش غلظت آهن در خانم ها و همچنین نوجوانان خواهد شد.

فواید درمانی تخم کدو

درمان جوش

وجود روی در تخم کدو آن را به یک ماده ضد التهابی تبدیل کرده است که برای درمان آکنه گزینه بسیار مناسبی است زیرا خواص ضد باکتری روی، فعالیت غدد چربی را کاهش داده در نتیجه احتمال بروز آکنه و ترشح چربی کاهش پیدا می کند.

درمان ریزش مو

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلفی ریزش مو اتفاق می افتد که وجود ویتامین A، K، روی و اسید چرب امگا ۳ آن را به یک ماده مفید جهت درمان ریزش مو تبدیل کرده است بنابراین مصرف تخم کدو را جایگزین استفاده از مکمل های روی برای مو کنید زیرا سبب درخشان و ضخیم شدن موهایتان می شود.

بررسی خواص تخم کدو

نکاتی در رابطه با مصرف تخم کدو

۱. برخی افراد ممکن است با مصرف تخم کدو دچار حساسیت هایی از قبیل : گرفتگی بینی، احساس خارش، تورم و یا مشکل تنفسی شوند.

۲. افرادی که از داشتن میگرن رنج می برند بهتر است پیش از مصرف این دانه با پزشک خود مشورت نمایند.

۳. دانه کدو تنبل را دو از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید زیرا ممکن است منجر به خفگی شود.

۴. به دلیل اینکه تخم کدو دارای مقادیر فراوانی فیبر است مصرف بیش از حد ممکن است باعث ایجاد اسهال در فرد شود.

فواید بی نظیر تخم کدو

ارزش غذایی تخم کدو در یک فنجان

  • ۲۸۵ کالری
  • کل چربی ۱۲.۴۲ گرم
  • چربی اشباع شده ۲.۳۴۹ گرم
  • چربی ۳.۸۶۰ گرم
  • کلسترول ۰ میلی گرم
  • سدیم ۱۲ میلی گرم
  • پتاسیم ۵۸۸ میلی گرم
  • کربوهیدرات ۳۴.۴۰ گرم
  • فیبر رژیمی ۱۱.۸ گرم
  • شکر ۰ گرم
  • پروتئین ۱۱.۸۷ گرم
  • ویتامین A 40 IU
  • ویتامین C 0.2
  • کلسیم ۳۵ میلی گرم
  • آهن ۲.۱۲ میلی گرم

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در این مطلب انواع خواص تخمه کدو را ملاحظه نمودید و با ارزش غذایی این دانه های سودمند آشنا شدید. برای اطلاع از خواص مواد غذایی دیگر به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو