مهرداد فرید: سینمای ایران غیر از اکران آنلاین راه فراری ندارد / فروش فیلم‌ها امیدوار‌کننده نیست

81

1399/4/22

14:04


عضو شورای‌ عالی تهیه‌کنندگان می‌گوید سینمای ایران محکوم به پذیرش اکران آنلاین است و این به نفع سینماگران و تماشاگران است.

مهرداد فرید: سینمای ایران غیر از اکران آنلاین راه فراری ندارد / فروش فیلم‌ها امیدوار‌کننده نیست

سرویس سینمایی هنرآنلاین: اواخر خردادماه سال جاری سید غلامرضا موسوی دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران از تشکیل کارگروه مبارزه با سرقت و قاچاق فیلم‌های سینمایی با ریاست جانشین فرمانده نیروی انتظامی خبر داد تا پس از این تهیه‌کنندگان با خیال آسوده‌تری اقدام به نمایش آثارشان در فضای مجازی کنند.

مهرداد فرید عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران فیلم‌های سینمایی گفت: اعداد و ارقامی که در دسترس است درباره میزان فروش فیلم‌ها چه در بخش آنلاین و چه در بخش سالن‌های سینمایی امیدوار‌کننده نیست. اما سینمای ایران با توجه به شرایط کرونا محکوم به رفتن به سمت آنلاین است و راه فراری هم ندارد. کرونا در ایران، جریان اکران آنلاین را تسریع کرد، در حالی که این روند در دنیا از سال‌ها قبل شروع شده بود و کشورهای پیشرو بار سینماها را با این شیوه سبک کرده و به سمت وی‌او‌دی‌ها رفتند، نمونه بارز آن نیز شبکه‌های نتفلیکس و آمازون است که فیلم‌های پرفروش تولید می‌کنند و در فضای نت اکران می‌کنند، مخاطب خود را دارند و درآمد حاصل از آن نیز موجب می‌شود تا تولیدات بیشتری داشته باشند و سینمای ایران نیز باید این مسیر را طی کند.

او ادامه داد: دعواهای سنتی بر سر گرفتن سرگروهی و سالن و زمان اکران و ... همواره در سینمای ایران بوده است و این مسیر را اگر برویم، دیگر این اختلافات نیز وجود نخواهد داشت. این به معنای تمام شدن دوره اکران در سالن‌ها نیست، بلکه می‌تواند کارکرد دیگری داشته باشد. تماشا در سالن سینما تبدیل به یک آیین می‌شود و می‌تواند بیشتر جنبه معرفی داشته باشد و اندک مردمی که می‌روند و فیلم می‌بینند، می‌توانند مبلغ فیلم برای تماشای همان فیلم‌ها در وی‌او‌دی‌ها باشند.

فرید با اشاره به این که فیلم می‌تواند هم‌زمان در هر دو فضای آنلاین و سالن اکران شود، افزود: این خیلی دور از ذهن نیست، می‌توان هفته اول و دوم فیلم را بر پرده سینماها داشت و پس از معرفی به مخاطب آن را در وی‌او‌دی‌ها نیز اکران کرد تا بسیاری از علاقه‌مندان به سینما که در شهرستان‌ها و روستاها از سالن سینما برخوردار نیستند و حسرت تماشای فیلم‌های سینمایی را هم‌زمان با تهران دارند، از این امکان بهره‌مند شوند.

این تهیه‌کننده سینما درباره کارگروه قاچاق فیلم و فعالیت‌هایی که تاکنون در این زمینه انجام شده است، توضیح داد: مدتی است که در شورای عالی تهیه‌کنندگان موضوع قاچاق فیلم‌ها جدی گرفته شده است و کارگروهی در این زمینه به مدیریت سردار هداوند جانشین فرمانده نیروی انتظامی تشکیل دادیم که قدم‌های اولیه در این زمینه را برمی‌داریم. قاچاق فیلم‌های سینمایی به تعداد تماشاگران وی‌او‌دی‌ها خیلی صدمه نمی‌زند چرا که گروه‌هایی که فیلم تماشا کردن از وی‌او‌دی‌ها را انتخاب کردند، اغلب افرادی هستند که به شکل قاچاق فیلم نمی‌بینند و از این نظر منحنی فروش پلتفرم‌ها افت نمی‌کند. درواقع از حمایت سه میلیون نفری جمعیتی حدود 85 میلیون نفر برخوردار است که تصمیم دارند از طریق فضای مجازی فیلم را ببینند و برای آن پول پرداخت کنند. این مسئله به معنای عدم پیگیری موارد نیست، پیش‌بینی ما این است که ظرف سه سال آینده این رقم دو برابر می‌شود و اگر ادامه یابد چشم‌انداز ما کاملاً مثبت است و این فرهنگ‌سازی کمک به اکران آنلاین و خرید اثر توسط مخاطبان می‌کند؛ کارگروه مبارزه با قاچاق فیلم نیز با جدیت پیگیر است تا مسیرهای اشتباه مسدود شوند و از سوی دیگر به نحوی پیش می‌رود تا قاچاق فیلم برای قاچاقچیان مقرون‌به‌صرفه نباشد. یعنی در شرایطی اثر در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد که هزینه تماشای فیلم از طریق پلتفرم‌ها تفاوت چندانی با قاچاق ندارد و خود مصرف‌کننده تصمیم بگیرد تا به شکل قانونی اثر را ببیند.

او درباره نحوه مبارزه با قاچاقچیان آثار سینمایی نیز اظهار کرد: با توجه به تعاملاتی که با پلیس فتا داشتیم و هم در عمل و هم در کلام این را ثابت کردند، فضای مجازی و کانال‌ها و صفحات را می‌توانند کنترل کنند. درواقع بسیاری از صفحاتی که منشأ این قاچاق بوده‌اند شناسایی و مسدود شده‌اند و افراد متخلف نیز دستگیر شده‌اند. این اقداماتی است که پلیس فتا تاکنون انجام داده و ما نیز پیگیر هستیم به‌محض شکایت از سوی مخاطبین یا صاحبان آثار در کمتر از 24 ساعت با شناسایی متخلفان مسدود می‌شوند و تنبیه قانونی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. با توجه به این که برای هر بار بسته شدن یک کانال مخاطبان آن ریزش دارند و تا صفحه بعدی بخواهد سر و شکلی بگیرد که مخاطب به آن اعتماد کند، پلیس فتا آن‌ها را شناسایی کرده و دوباره صفحات متخلف مسدود می‌شوند، در این شرایط قطعاً تماشاگر ترجیح می‌دهد از مسیر درست آثار را پیگیری کند.

فرید در خاتمه گفت: کارگروه به شکل هفتگی جلسات خود را برگزار می‌کند و به دنبال شناسایی کانال‌های غیرقانونی است و اینستاگرام و یوتیوب نیز همکاری لازم را با صاحبان آثار دارند و راه‌هایی گذاشته شده است تا صاحبان آثار بتوانند جلوی قاچاق آثار را به شکل غیرقانونی بگیرند. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که آینده سینما به نفع تماشاگرانی است که از طریق آنلاین به تماشای آثار می‌نشینند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو