حسن شریفی پیشکسوت سینما درگذشت

87

1399/4/22

14:04


مرحوم شریفی به‌عنوان دستیار فیلمبرداری و بازیگری، دستیار تهیه، مدیر تولید، مدیر تهیه، دستیار کارگردان و عکاس با چهره‌هایی چون ساموئل خاچیکیان، پرویز خطیبی، مجید محسنی، اسماعیل کوشان، مهدی میثاقیه، عباس شباویز و سیامک یاسیمی همکاری کرد.

حسن شریفی پیشکسوت سینما درگذشت

سرویس سینمایی هنرآنلاین: حسن شریفی که سال‌ها قبل در عکاسی، فیلمبرداری، تدارکات و تولید سینما فعالیت داشت، روز شنبه ۲۱ تیرماه از دنیا رفت.

 بهرام بدخشانی دبیر انجمن فیلمبرداران خانه سینما با تایید این خبر گفت: حسن شریفی یکی از قدیمی‌های سینمای ایران بود که البته در سال‌های گذشته فعالیتی  در سینما نداشت، اما کتاب‌هایی نوشته که به یادگار مانده‌اند.

حسن درگزنی معروف به حسن شریفی متولد ۱۳۱۰ تهران و فارغ‌التحصیل برق از هنرستان صنعتی بود. او فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۲۸ به عنوان دستیار فیلمبردار فیلم "واریته بهاری" به کارگردانی پرویز خطیبی آغاز کرد و در طی سال‌های فعالیتش در بیش از 50 فیلم از جمله "امیر ارسلان نامدار"، "هارون و قارون"، "جاده مرگ"  در مقام دستیار فیلمبردار به کار خود ادامه داد.

مرحوم شریفی علاوه بر دستیار فیلمبرداری و بازیگری، دستیار تهیه، مدیر تولید، مدیر تهیه، دستیار کارگردان و حتی عکاسی را نیز تجربه کرد و در کنار اسامی مطرح سینما همچون ساموئل خاچیکیان، پرویز خطیبی، مجید محسنی، اسماعیل کوشان، مهدی میثاقیه، عباس شباویز و سیامک یاسیمی داشت.

او همچنین آثاری به‌یادماندنی و مکتوب از سینمای ایران به جا گذارد که از جمله این آثار می‌توان به کتاب‌های "نیم قرن خاطرات سینمای ایران"، "خاطرات من از امروز تا همین پنجاه سال پیش (خاطرات ساموئل خاچیکیان)" و سومین اثر "پیشکسوتان سینمای ایران" اشاره کرد.

او با ساخت فیلم کوتاه "بیا با هم زندگی کنیم" جایزه بهترین فیلم کوتاه رنگی را از جشنواره داخلی دریافت کرد. وی همچنین اوایل سال ۸۸ کتابی به نام "خاطرات جذاب سینما" نوشت.

شریفی در طی سال‌های فعالیتش در مقام بازیگر نیز حضور یافت و در آثاری چون "شب روباه" همایون اسعدیان، "بلوف" ساموئل خاچیکیان، "هارون و قارون" نظام فاطمی، "یک نگاه" هایک کاراکاش و ... به ایفای نقش پرداخت.

هنرآنلاین درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو