استیو مک کویین، مونالیزا،پیکاسو،دالی، وارهول، دیمین هرست، لوور، گوگنهایم، تیت؛ غول ها به شهر بازگشتند/آقای عزیزی هم هست!

استیو مک کویین، مونالیزا،پیکاسو،دالی، وارهول، دیمین هرست، لوور، گوگنهایم، تیت؛ غول ها به شهر بازگشتند/آقای عزیزی هم هست!


منبع: ایران آرت

154

1399/4/22

15:32


پس از گذشت ماه‌ها قرنطینه تعداد قابل توجهی از موزه‌های دنیا فعالیت خود را از سر گرفتند.

ایران آرت: درسا بخشندگی: بسیاری از موزه‌های دنیا به‌دلیل ویروس کرونا و بحران جهانی‌ آن تعطیل شدند و حالا برخی از موزه‌ها برای تبادل فرهنگی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خود را از سر گرفتند.

با آغاز ماه می (خرداد) به‌تدریج موزه‌های کشورهای چین، آلمان، کره‌جنوبی، بریتانیا، سوئیس و ... بار دیگر میزبان مخاطبان خود شدند.

شرایط بازدید در موزه‌ها اما تغییرات زیادی به همراه داشته است از جمله پوشیدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش ظرفیت، خرید بلیت به‌صورت آنلاین، تب‌سنجی، عدم ورود وسایل بزرگ‌تر از 35*35 و جایگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست در نقاط مختلف و رعایت کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی.

در این نوشتار نگاهی داریم به فعالیت تعدادی از این موزه‌ها که درهای خود را به روی علاقه‌مندان به تاریخ و هنر گشودند.

گوگنهایم

نمادهای دوره معاصر در موزه گوگنهایم بیلبائو(Guggenheim museum)

موزه هنرهای معاصر و مدرن گوگنهایم که برای معماری خلاقانه‌اش معروف است اول می (12اردیبهشت) با کاهش فعالیت به پنج ساعت و حضور یک سوم تعداد بازدیدکنندگان بازگشایی شد.

بازدیدکنندگان می‌توانند با دانلود برنامه موزه نیز از یک تور لیدر مجازی استفاده کنند.

برنامه‌های تدارک دیده شده این موزه را در چند بخش می‌توان دنبال کرد. در تالاری مجموعه آثار هنری گردآوری شده گوگنهایم از اواسط قرن بیستم به نمایش درآمده است؛ که بعضی از این آثار به‌عنوان نمادهای دوره معاصر شناخته می‌شوند از جمله‌ اندی‌وارهول(AndyWarhol)،رابرت‌راشنبرگ (RobertRauschenberg) ، آنزلم کیفر(Anselm Kiefer) و ... .

نمایش آثار دانش‌آموزان با عنوان "یادگیری از طریق هنر" از 26 ژوئن تا 27 سپتامبر، 70 اثر از ریچارد آرتیشاور(Richard Artschwager)،هنرمندی که بین نقاشی و مجسمه‌سازی یک زبان منحصربه‌فرد را به‌وجود آورد از29 فوریه تا 23 اگوست، بررسی آثار لیگا کلارک (Lygia Clark)، هنرمند امریکا لاتین، در سه بخش از 6 مارس تا 25 اکتبر، نمایش 30 اثر اولافورالیاسون (Olafur Eliasson) از سال 1990 تاکنون از 14 فوریه تا 4 آوریل2021 و نمایش 9 ویدیو اینستالیشن ویلیام کتبریج (William‌Kentridge )، مجسمه‌ساز، تقاش و کارگردان هنری، با کیوریتوی مانوئل سیروکی (Manuel Cirauqui) از 12مارس تا 7 فوریه2021 از دیگر فعالیت‌های این موزه بزرگ محسوب می‌شوند.

تیت

آثار سورئالیست و انتزاعی در تیت(Tate)

تیت یک موسسه بریتانیایی است که گنجینه ملی هنر بریتانیا و همچنین هنر مدرن و معاصر بین‌المللی را نگهداری می‌کند. این مجموعه از چهار موزه تیت لندن، تیت مدرن، تیت لیورپول و تیت سنت ایوز تشکیل شده است.

موزه تیت از 27 ژوئیه (6مرداد) آغاز به‌کار خواهد کرد. بازدید برای اعضا رایگان خواهد بود و رزرو به‌صورت آنلاین و ساعتی انجام می‌شود. اطراف گالری مسیرهای یک طرفه در نظر گرفته شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند به‌سهولت آثار را تماشا کنند. در ضمن تور، راهنما و فعالیت خانوادگی اجرا نمی‌شود.

در موزه تیت لندن آثار بریتانیا از 1830 تاکنون در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت که با آثار سورئالیستی و جنگ جهانی دوم از جمله فرانسیس بیکن(Francis Bacon) آغاز می‌شود و با آثار هنر انتزاعی از جمله مجسمه‌های هنری مور(Henry Spencer Moore) و هنرمندان زن به پایان می‌رسد.

پروژه استیو مک کوئین در تیت لندن تا 31 ژانویه 2021 تمدید شد. همچنین به نمایش آثار موزه از 1500 تا به امروز تمرکز دارد. جایزه ویلیام ترنر که در دوران قرنطینه برگزار شده بود ادامه پیدا می‌کند و به 10 هنرمند منتخب 10هزار پوند جایزه داده می‌شود.

موزه تیت مدرن با آثار اندی وارهول (Andy Warhol) تا 6 سپتامبر میزبان مخاطبانش خواهد بود.همچنین آثار کارا واکر( Kara Walker) و اگنس مارتین (Agnes Martin)  و اینستالیشن‌های یینکا شانیبر(  Yinka Shonibare)،کیلدو‌میرالس(Cildo Meireles) و سارا شی(Sarah Sze) در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

تیت لیورپول در دو طبقه میزبان گردشگران است. آن‌ها می‌توانند با بازدید در طبقه اول از آثار پابلو پیکاسو( Pablo Picasso)، نیکولا تایسون(Nicola Tyson)، سالوادور دالی(Salvador Dalí) و در طبقه دوم آثار هنری ماتیس(Henri Matiss)، نیکلاس هلوبو( Nicolas Halboo ) و لیندا بنگلیس( Lynda Benglid) لذت ببرند.

تیت سنت ایوز به بررسی تاریخچه و ایده‎های هنرمندان مدرن در قرن گذشته می‌پردازد. نمایش آثار نعیم گابو(Naumo Gabo) هم از برنامه‌های این موزه محسوب می‌شود.

لوور

تور تابستانی موزه لوور(Louvre museum)

با گذشت نزدیک به چهارماه از آغاز قرنطینه کرونا درهای موزه لوور از 6 ژوئیه (16تیر) گشوده شد و همزمان مونالیزا پربیننده‌ترین اثر این موزه نیز کار خود را از سر گرفت.

در حال حاضر امکان بازدید از کلکسیون بزرگ عتیق‌جات لوور نیز وجود دارد. اما برخی از نگارخانه‌های این موزه که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آن‌ها دشوارتر است، همچنان به روی بازدیدکنندگان بسته باقی می‌مانند. با توجه به دستورالعمل‌های جدید، بازدیدهای شبانه تعطیل شده است و دیگر از سلفی گرفتن‌های گروهی با شاهکار لئوناردو داوینچی نیز خبری نیست و افراد باید با ایستادن در نقاطی که بر مبنای فاصله مطلوب بر کف موزه مشخص شده‌اند، به بازدید از آثار اقدام کنند.

ساعت کار موزه محدود است و تنها حدود 7هزار نفر در روز اجازه بازدید با رزرو قبلی را دارند. حدود 70هزار مترمربع که حدود 30هزار اثر هنری را در خود جای داده است در این مرحله به روی بازدیدکنندگان باز شده است. بیشتر بازدیدکنندگان گردشگران خارجی به ویژه از امریکا هستند.

موزه یک تور تابستانی برای بازدید از 8 تالار در 20 دقیقه با یک راهنما از 8ژوئیه تا 20 سپتامبر به‌صورت رایگان تدارک دیده است.

برنامه‌های آینده لوور نمایشگاه آثار آلبرشت آلتدورفر(Albrecht Altdorfer )، نقاش و معمار رنسانس است که با همکاری موزه آلبریتنیا(Albertina Museum) برگزار می‌شود.

بروکسل

آثار انقلاب فرانسه در بروکسل

موزهOld Masters دربروکسل بلژیک اول ژوئیه (11تیر)با مجموعه‌ای از سده‌های 15 تا 18 میلادی بازگشایی شد. بیشتر آثار از دوران انقلاب فرانسه به‌جا مانده است.

عزیزی

پانورامای معمار برجسته ایرانی در موزه پرگامون/ دیمین هرست در مونیخ

تعداد محدودی از موزه‌ها در آلمان از تاریخ 4 می براساس قوانین بهداشتی آغاز به‌کار کرده علاوه بر پروتکل‌های کلی برای هر یک از بازدیدکنندگان 20متر مربع فضای نمایشگاهی در نظر گرفته‌اند.

موزه پرگامون برلین در حال حاضر میزبان پانورامای یونان باستان یادگار عزیزی معمار و طراح برجسته ایرانی است. این پروژه نمایشگاهی از سال 2012-2011 شروع شده و متروپولیس را با 360 درجه در معرض نمایش قرار داده است. این پانوراما بازدیدکنندگان را به سال 129 میلادی باز می‌گرداند و شهر باستانی پرگامون در سواحل غربی آسیای صغیر را نشان می‌دهد.

عزیزی این شهر را همان‌طور که در زمان امپراتوری روم تحت حاکمیت امپراتور هادریانوس بود بازسازی کرده است.

موزه Brandhorst در مونیخ آلمان در 19 می(30اردیبهشت) مجددا کار خود را پی گرفت. نمایشگاه شامل 250 اثر از 44 هنرمند براساس سه محور شکل گرفته است. "پاپ آرت" که البته بعد سیاسی آن غالبا نادیده گرفته می‌شود. موضوع دوم، "تاثیر سرمایه‌داری بر هویت" و "نقاشی معاصر و تجدید این ژانر با نقاشی سنتی".

یکی از برنامه‌های آینده این موزه نمایشگاه دیمین هرست (Damien Harast) با عنوان "در این لحظه وحشتناک همه ما قربانی شرایط و محیط اطراف هستیم و از شناخت روح امتناع می‌کنیم" است.

ایتالیا

تور برنزهای باستانی ایتالیا

موزه ملی ایتالیا از 17 ژوئن(27تیر) پس از یک وقفه فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. بازدیدهای گروهی با حداکثر 14نفر از جمله راهنمای تور امکان‌پذیر است. مجموعه برنزهای باستانی را با حمایت یک انجمن غیرانتفاعی به نمایش می‌گذارد.

چین

نقش هنر در زمان بحران

موزه هنر معاصر مستقل(UCCA ) در پکن از 21 می(1خرداد) با برگزاری یک نمایشگاه جدید با موضوع "نقش هنر در زمان بحران" آثار 26 هنرمند چینی و بین المللی بازگشایی شد.

کره

نمایش آثار خوشنویسی کره‌ای

موزه هنر مدرن و معاصر کره‌جنوبی از اواخر مارس (فروردین) مجددا فعال شده و دو مجموعه را به نمایش گذاشته است.

"اغراق" نام نمایشگاهی است که براساس هفتادمین سالگرد جنگ کره 230 اثر را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته است. همچنین 50 اثر خوشنویسی اوایل قرن بیستم را رونمایی کرده است.

 

 

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو