جان وین

نمایشگاهی درباره «جان وین» ستاره سینمای وسترن هالیوود که قرار بود در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شود با اعتراض دانشجویان دیگر برگزار نخواهد شد.

به گزارش مووی مگ به نقل از ایسنا، دانشکده هنرهای سینمایی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اعلام کرد: نمایشگاهی سالانه که درباره «جان وین» بازیگر اسطوره‌ای سینمای هالیوود برگزار می‌شد به دلیل اعتراض دانشجویان نسبت به دیدگاه‌های نژادپرسته این بازیگر درگذشته در سال‌های دور، دیگر برگزار نخواهد شد.

«جان وین» در سال ۱۹۷۱ در مصاحبه‌ای به صراحت گفته بود: «من به برتری سفیدپوستان معتقدم و بابت این موضوع که این افراد چند نسل پیش برده بودند احساس گناه نمی‌کنم».

اخیرا درخواست‌های فراوانی نیز برای تغییر نام فرودگاه «جان وین» در منطقه اورنج کانتی کاالیفرنیا شده است و حزب دموکرات این منطقه خواستار تصویب قانونی برای تغییر نام فرودگاه «جان وین» به نام اصلی آن یعنی فرودگاه «اورنج کانتی» شده است.

«ایوان هیوز» یکی از مدیران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در بیانیه‌ای در این باره گفت: صحبت‌های مطرح شده درباره نژادپرستی نظام مند در موسسات فرهنگی در کنار جنبش جهانی زندگی سیاهان اهمیت دارد، ما را ملزم می‌کند که به عنوان یک دانشگاه نقش خود را در ترویج ارزش‌ها و تجارب ضد نژادپرستانه ایفا کنیم و بنابراین تصمیم گرفته شد این نمایشگاه حذف شود.

نمایشگاه ویژه جان وین از سال ۲۰۱۲ در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار می‌شد چون «وین» یکی از دانش آموختگان دانشکده هنرهای سینمایی این دانشگاه بود.

ماریو میچل موریسون معروف به «جان وین» روز ۲۶ می ۱۹۰۷ در ایالت ایووا در شمال شرقی آمریکا به دنیا آمد و روز ۱۱ ژوئن ۱۹۷۹ در سن ۷۲ سالگی بر اثر سرطان در لس‌آنجلس درگذشت. او در طول دوران فعالیت هنری خود در ۲۰۰ فیلم نقش‌آفرینی کرد و در سال ۱۹۶۹ با فیلم «شجاعت واقعی» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

هیچ بازیگری در سینمای آمریکا مانند «جان وین» به سینمای وسترن هویت نداده است. «قلعه آپاچی»، «ریو گرانده»، «در جستجوی خواهر»، «دختری با روبان زرد»، «آخرین فرمان»، «مردی که لیبرتی والانس را کشت»، «سواره نظام» و «دلیجان» از جمله مهم‌ترین آثار سینمایی با بازی «جان وین» هستند.