بتای پایین در اوایل بارداری نشانه چیست؟

منبع: اوما

143

1399/4/22

18:41


بتای پایین در اوایل بارداری نشانه چیست؟

اگر اخیرا برای بارداری اقدام کرده اید حتما بی صبرانه منتظر نتیجه اقدام خود هستید اما باید بدانید از زمانی که لقاح انجام می شود تا زمانی که نطفه در رحم قرار گرفته و هورمون بارداری در خون و ادرار ترشح می شود حدود 10 الی 14 روز طول می کشد. بنابراین اگر زودتر از این تست خانگی و حتی آزمایش بتای خون انجام دهید احتمال نتیجه منفی کاذب وجود دارد. یعنی شما باردار شده اید اما هنوز هورمون های بارداری به قدری زیاد نشده اند که خود را در آزمایش بارداری شما نشان دهند. در این مطلب می خواهیم علت پایین بودن بتا در اوایل بارداری را برای شما مادران اومایی عزیز توضیح دهیم.

علت پایین بودن بتا در اوایل بارداری چیست؟

خانم ها برای آزمایش خون بارداری عجله نکنید. وقتی خیلی زود آزمایش می دهید ممکنه سطح بتا یا همان هورمون بارداری پایین باشه و شما رو مایوس کنه. پس یکی از مهمترین دلایل بتای پایین در اوایل بارداری اینه که شما خیلی زود آزمایش انجام دادید. 

- در این شرایط اولین کاری که پزشک انجام میده این است که چند روز دیگه آزمایش بتا را برایتان تکرار می کند. پس با پایین بودن بتا ناامید نشوید و سریع به فکر سقط شدن جنین نیفتید. در صورت اقدام صحیح و به موقع برای بارداری و مواجه شدن با جواب منفی اگر قبل از قطع پریودی یعنی رسیدن زمان پریودی آزمایش را انجام داده اید در همان آزمایشگاه و با فاصله دو روز آزمایش را تکرار کنید.

 در بارداری طبیعی مقدار بتا باید در هر 48 ساعت به میزان دو برابر افزایش یابد . بنابراین اگر با وجود همه نشانه های بارداری شما در زمان مناسب و بموقع آزمایش دادید و بتا پایین بود و تکرار آزمایش با فاصله دو روز بازهم افزایش پیدا نکرد، باید به موارد زیر مشکوک شوید:

سخن آخر

اگر به دلایل گفته شده در پایان مطلب بتای شما پایین باشد در صورت سقط که بارداری خود به خود متوقف شده است و در موارد دیگر بارداری باید توسط پزشک متوقف شود زیرا با ادامه دادن آن خطر مرگ برای مادر وجود دارد. هر چند نتیجه آزمایش خون در صورت موفق شدن به بارداری 5 الی 7 روز بعد از لقاح دقیق است اما اگر سن بارداری درست تعیین نشده باشد به این معنی است که باز هم آزمایش را زود انجام داده اید و بهتر است تا زمان پریودی و تاخیر آن صبر کنید تا نتیجه درستی بگیرید. توجه داشته باشید که سن بارداری از اولین روز از آخرین پریودی شما محاسبه می شود. 

J Clin Diagn Res. The Role of Serum Beta hCG in Early Diagnosis and Management Strategy of Ectopic Pregnancy. Kameswari Surampudi1 2016 Jul; 10(7): QC08–QC10.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو