دانه های قرمز روی پوست بدون خارش

منبع: اوما

211

1399/4/22

18:41


دانه های قرمز روی پوست بدون خارش

پوست ما در شرایط مختلف جسمی و محیطی مستعد به لکه، جوش و دانه های قرمز است. در بیشتر موارد، این مشکلات به خودی خود برطرف می شود اما بهتر است دلیل ایجاد این دانه های قرمز و جوش ها را بدانیم. البته مراقبت صحیح و روزانه از پوست نیز در حفظ جوانی و سلامت آن بسیار تاثیر گذار است. یکی از شرایط پوستی که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید دانه های قرمز روی پوست بدون خارش است. در این مقاله می خواهیم شما اومایی های عزیز را با دلایل این عارضه پوستی آشنا کنیم تا بهتر بتوانید آن را درمان و مدیریت کنید. 

دلایل تشکیل دانه های قرمز روی پوست بدون خارش

دانه های قرمز روی پوست به علت های مختلف ایجاد میشود: 

دانه های مادرزادی:

دانه های مادرزادی دانه های رنگی هستند که از زمان تولد بر روی پوست وجود دارند. گاهی این دانه ها به رنگ قرمز می باشند. در این صورت به این دانه ها، دانه های مادرزادی عروقی می گویند که به دلیل ناهنجاری در رگ های خونی پوست ایجاد شده اند.

آکنه:

آکنه مشکلی رایج بر روی پوست است که از خفیف تا شدید دسته بندی می شود. در این شرایط پوست قرمز یا متورم می شود. معمولا پوست های چرب بیشتر مستعد آکنه هستند اما گاهی در پوست های خشک نیز دیده می شود.

آنژیوم:

آنژیوم ها رشد اضافی پوست می باشد که در هر قسمتی از بدن اتفاق می افتد. این آنژیوم ها توسط رگ های خونی که تجمع کرده اند ایجاد می شوند و به رنگ قرمز می باشند. 

کراتوز پیلاریس:

این بیماری بی ضرر است و به خاطر مصرف بیش از حد پروتئین کراتین ایجاد می شود. این مشکل باعث تشکیل نقاطی کوچک در اطراف فولیکول های مو در ران، باسن و بازوها می شود.

جوش های التهابی:

جوش عفونت پوستی فولیکول مو یا غدد چربی است. این جوش ها به رنگ قرمز هستند و معمولا پر از چرک می باشند. هنگامی که جوش سر باز می کند چرک ها به همراه مایع خارج می شوند.

واکنش های آلرژیک:

یکی از دلایل اصلی نقاط روی پوست جوش هایی است که در اثر واکنش آلرژیک ایجاد می شوند. این واکنش ممکن است به غذا، گرده ها یا مواد آلرژی زای موجود در هوا، شامپوها و پودرهای لباسشویی باشد. پزشک آزمایشاتی برای تعیین ماده آلرژی زا انجام می دهد. خودتان نیز اگر به ماده ای شک دارید نباید دیگر آن را استفاده کنید.

جوش در اثر گرما:

جوش گرمایی به خاطر عرق گیر کرده در خلل و فرج پوست ایجاد می شود که به رنگ قرمز می باشد و گاهی موجب خارش می شود گاهی نیز تنها علائم ظاهری دارد و خارشی ایجاد نمی کند. این جوش ها معمولا در هوای مرطوب و گرم اتفاق می افتد و با سرد شدن هوا از بین می رود.

پیتریازیس روزا:

پیتریازیس روزا نوعی جوش است که به خاطر ویروس ایجاد می شود. این ویروس به مدت شش تا دوازده هفته دوام می آورد. این جوش ها به صورت جوش های بزرگ است که در اطراف آن جوش های کوچک قرار دارند و معمولا به رنگ قرمز یا صورتی هستند و بافتی پوسته پوسته دارد.

جوش گز:

عرق گز ( نوعی عفونت ثانویه باکتریایی) جوشی است که در چین خوردگی های پوست تشکیل می شود. این جوش ها معمولا زیر بغل، زیر سینه یا در نزدیکی اندام تناسلی ایجاد می شود. این جوش ها در افرادی که وزن بالایی دارند به خاطر بالا رفتن دما، رطوبت و مشکلات پوستی بیشتر ایجاد می شوند.

دراماتوفیبروما:

دراماتوفیبروما مشکلی است که در قسمت پایین پای خانم ها دیده می شود. اما در بدن آقایان در همه قسمت ها می تواند به وجود بیاید. این دانه ها قرمز یا قهوه ای هستند و سرطانی نیستند. 

درماتیت تماسی تحریکی:

درماتیت تماسی تحریکی نوعی جوش است که در اثر قرار گرفتن در معرض مواد نامناسب مانند صابون، مواد شوینده یا اسیدها ایجاد می شود.

پتشی یا نقاط خونی:

پتشی یا پورپورا یا هماتوم، نقاط خونی گرد هستند و در اثر از هم پاشیدن مویرگ ها زیر پوست ایجاد می شوند. این نقاط صاف و مسطح هستند و شبیه جوش می باشند. این دانه ها به خاطر زخم شدن یا آفتاب سوختگی ایجاد می شوند که با مراقبت و استفاده مداوم از ضد آفتاب و مرطوب کننده بعد از مدتی خوب خواهند شد. 

کهیر:

کهیر نوعی جوش قرمز است که ناگهان بر روی پوست تشکیل می شود و به خاطر حساسیت است. کهیر معمولا چند ساعت تا چند روز طول می کشد تا از بین برود.

روزاسه:

روزاسه نوعی بیماری پوستی است که در اثر آن نقاطی قرمز بر روی پوست تشکیل می شود. این نقاط بر روی صورت و معمولا به شکل رگ های خونی کوچک بر روی سطح پوست دیده می شوند.

گزش حشره:

گزش حشره معمولا به صورت نقاطی گرد دیده می شود که متورم می شود و ممکن است خارش نداشته باشد. پشه ها دلیل اصلی این گزش هستند. البته بیشتر گزیدگی ها باعث خارش می شوند و تنها انواع محدودی از آن ها بدون خارش هستند. 

 

5413-4

دلایل دیگر تشکیل جوش های قرمز یا نقاط قرمز بر روی پوست عبارتند از:

سرطان پوست

سرطان پوست از ملانوما تا سرطان سلول بازال نیز باعث تشکیل نقاط قرمز، پوست پوست شدن یا تشکیل خال بر روی پوست می شود که گاهی اصلا حس خارش و یا سوزش هم ایجاد نمی کنند. بنابراین بهتر است در این زمان به پزشک مراجعه کنید. اگر یکی از علائم زیر را مشاهده کردید مراجعه به پزشک ضروری می شود:

  • نقاطی که به مرور زمان از بین نمی روند و یا زیاد می شوند.
  • متوجه شدید که نقاط بر روی پوست تغییر کرده یا بدتر شده اند.
  • دلیل تشکیل نقاط مشخص نیست.
  • به سرطان یا عفونت شک دارید.

سخن آخر

پوست عضو بسیار مهمی است زیرا زیبایی ظاهری ما به آن بستگی دارد. از طرفی بسیار حساس است و اگر به خوبی از آن مراقبت نکنید خیلی سریع آسیب می بیند. بنابراین حواستان حسابی به تغییرات پوستتان باشد تا دچار آسیب های جدی و یا سرطان پوست نشوید. 

skinvision editor team. Red spots on the skin, but not itchy? Find out 15 common causes.2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو