آیا میوه ملون تراریخته است؟ خواص آن چیست؟

منبع: ستاره

263

1399/4/22

20:31


میوه ملون یکی از میوه‌های آبدار و شیرین است که در فصل گرما آبرسانی خوبی برای بدن می‌کند و باعث سلامت بیشتر ما خواهد شد. این میوه تراریخته نیست و با خیال راحت می‌توانید آن را مصرف کنید.

خواص میوه ملون برای سلامتی


ستاره
| سرویس سلامت -
 میوه ملون یا خبرزه عسلی هم خانواده خربزه است و از نظر ظاهری بسیار شبیه به طالبی است. حتی طبع ملون نیز مانند طالبی گرم و تر است. شکل ظاهری آن دارای پوستی صاف و به رنگ زرد کم رنگ و متمایل به سبز است و گوشت آن آبدار و شیرین و سبزرنگ می باشد. این میوه خواص بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد. اما باید در حد اعتدال مصرف شود.

در این مطلب می خواهیم درباره خواص میوه ملون، مضرات احتمالی و اینکه آیا تراریخته است یا خیر با شما عزیزان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

خواص میوه ملون برای سلامتی

۱- یک جوان کننده عالی

به دلیل اینکه درصد زیادی از میوه ملون از آب تشکیل شده است، می‎تواند به‌عنوان یک آبرسان طبیعی و فوق‌العاده برای پوست محسوب شود. بخصوص افرادی که پوست خشک دارند باید بیشتر از این میوه استفاده کنند. همچنین تولید کلاژن در پوست را تحریک کرده و از پیری زودرس جلوگیری می کند. کلاژن نوعی پروتئین در پوست است که به آن خاصیت کشسانی می‌دهد و باعث سفتی پوست می‌شود.

۲ -یک ماده غذایی عالی برای رژیم های لاغری

این میوه بسیار شیرین و لذیذ است اما در کنار آن کالری و چربی کمی دارد. همچنین دارای فیبر است. بنابراین هم سیر کننده است و هم می‌توانید به مقدار بیشتری از آن در یک میان وعده غذایی در رژیم خود آن را بخورید چون نسبت به میوه‌های دیگر نیز کالری کمتری دارد. همچنین دارای پتاسیم بالایی است که برای چربی سوزی بخصوص برای آب کردن شکم عالی است.

۳- میوه ملون میوه‌ای فوق العاده برای مبارزه با سرطان

این میوه دارای ماده‌ای به نام لیکوپن است که یک ترکیب فعال برای از بین بردن سلول‌های خطرناک سرطان می‌باشد. لیکوپن علاوه بر محافظت از بدن در برابر سرطان خطر حمله قلبی را نیز کاهش می‌دهد. اخیرا در فضای مجازی این خبر پخش شده است که ملون میوه‌ای تراریخته است. بدین معنی که باعث ایجاد سرطان می‌شود؛ اما از نظر علمی این گفته غلط بوده و میوه ملون کاملا غیر تراریخته می‌باشد و حتی به مبارزه با سرطان بخصوص سرطان ریه و سرطان پستان کمک می‌کند.

۴- جلوگیری از لخته شدن خون

در ترکیبات میوه ملون ماده‌ای به نام آدنوزین وجود دارد که نه تنها به کاهش ابتلا به سرطان کمک می‌کند بلکه از لخته شدن خون در رگ‌ها نیز جلوگیری می‌کند. در نتیجه خطر سکته مغزی یا حمله قلبی کاهش می‌یابد.

۵- بهبود عملکرد چشم و بینایی

میوه ملون سرشار از بتاکاروتن است که باعث حفظ سلامتی چشم و افزایش بینایی می‌شود. بتاکاروتن در بدن به ویتامین آ تبدیل شده و عملکرد چشم را بخصوص در شرایط نور کم بهبود می‌بخشد.

۶ -جلوگیری از ابتلا به دیابت

با اینکه اکثر دانشمندان می‌گویند دیابت یک بیماری ژنتیکی است اما این مسئله به معنی مصون بودن افراد سالم بدون سابقه ژنتیکی نیست و هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود. میزان قند و آب در میوه ملون به شکلی است که به متعادل کردن قند و چربی غذاهای دیگر در بدن شما کمک می‌کند و در نتیجه از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل از ملون در بسیاری از سالادهای میوه و دسرها استفاده می‌شود.

۷- تقویت سیستم گوارش

از آن جایی که میوه ملون سرشار از فیبر و آب می‌باشد سیستم گوارشی را بهبود داده و باعث می‌شود هضم غذا آسان‌تر شود. بنابراین هم برای افرادی که یبوست دارند و هم برای افرادی که دچار اسهال شده‌اند یک داروی خانگی مفید محسوب می‌شود.

 

میوه ملون یک میوه خوشمزه و عالی برای گوارش بهتر


۸- از بین بردن رادیکال‌های آزاد

میوه ملون سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌های قوی مانند بتاکاروتن، لوتئین، زو زانتین و کریپتوکسانتین است. این آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را از بین برده و در نتیجه خطر استرس اکسیداتیو که باعث ایجاد بیماری‌های مزمن مانند انواع سرطان می‌شود را کاهش می‌دهد.

۹- داروی طبیعی برای کاهش معده درد

میوه ملون مانند یک مسکن طبیعی برای افراد مبتلا به معده درد عمل می‌کند. به دلیل اینکه 90 درصد این میوه از آب تشکیل شده است برای کاهش درد معده بسیار مفید است.

۱۰- حفظ سلامت کلیه‌ها

میوه ملون دارای محتوای دیورتیک است که عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد تا بتواند آب اضافی ذخیره شده در بدن شما را آزاد کند. اگر مشکل کلیوی دارید می‌توانید هر روز صبح قبل از صبحانه آب ملون را با آب لیمو مخلوط کرده و میل کنید تا کلیه‌ها بهبود یابند.

۱۱- کمک به خانم‌های باردار برای کاهش حالت تهوع

اکثر خانم‌های باردار در سه ماهه اول بارداری دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. این حالت به دلیل تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها اتفاق می‌افتد که گاهی می‌تواند ناراحت کننده باشد و انرژی زیادی از مادر بگیرد. میوه ملون به کنترل این عارضه و کاهش آن کمک می‌کند. برای این کار بهتر است صبح‌ها چند برش ملون مصرف کنید تا حالت تهوع شما کاهش یابد. همچنین دارای مقادیر فراوان فولات است که از احتباس سدیم اضافی  و آب در هنگام بارداری و در نتیجه ورم بدن جلوگیری می کند.

۱۲- قوی کننده استخوان‌ها و دندان‌ها

ملون حاوی مقادیر فراوانی از کلسیم است. به همین دلیل هم برای افراد عادی و هم برای خانم‌های باردار بسیار مفید است. همچنین رنگ دندان‌ها را سفیدتر می‌کند.

۱۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

میوه ملون سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و بخصوص ویتامین سی است. این میوه گلبول‌های سفید را که باعث از بین رفتن ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شوند را تحریک کرده و آن‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه سیستم ایمنی بدن در برابر انواع بیماری‌ها مانند آنفولانزا قوی‌تر خواهد شد.

۱۴- درمان اختلال خواب

افرادی که دچار کم خوابی هستند می‌توانند از ملون به‌عنوان یک درمان خانگی استفاده کنند. زیرا با ریلکس کردن اعصاب و عضلات، خواب راحتی را به شما هدیه می دهد.

۱۵- کاهش دردهای قاعدگی

به دلیل خاصیت ضد انعقادی که قبلا به آن اشاره کردیم استفاده از میوه ملون در هنگام قاعدگی گرفتگی عضلات و اسپاسم‌ها را کاهش می‌دهد.

 

میوه ملون کاهش دهنده دردهای التهابی


مضرات احتمالی مصرف میوه ملون

میوه ملون مانند بسیاری از میوه‌های دیگر بیشتر دارای خواص سلامتی است و مضرات خاصی ندارد. اما به دلیل قند بالایی که دارد برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است. اگر چه از دیابت جلوگیری می‌کند اما این موضوع برای افراد سالم می‌باشد و کسانی که دیابت دارند باید با احتیاط آن را مصرف کنند. همچنین این میوه برای افرادی که دارای ورم  و عفونت روده هستند ممنوع می‌باشد. از طرفی باید توجه داشته باشید که پوست این میوه مانند خربزه و طالبی سمی است و قبل از مصرف باید به خوبی آن را با آب و مواد ضد عفونی کننده بشویید.

 

سخن آخر

امیدواریم شما نیز این میوه خوشمزه را در سبد رژیم غذایی خانواده قرار داده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. از میوه ملون در انواع اسموتی‌ها، سالادها و دسرها استفاده می‌شود که طعم بسیار لذیذی دارد. همچنین به تنهایی به‌عنوان یک میان وعده عالی محسوب می‌شود. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما به چه روشی ملون را مصرف می‌کنید؟ همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب «طبع خربزه چیست و خوردن آن به چه افرادی توصیه می‌شود؟ » را نیز در مجله ستاره بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو