ساخت آبرنگ با سه روش متفاوت

ساخت آبرنگ با سه روش متفاوت


منبع: آرگا

311

1399/4/22

23:27


در این مطلب می خواهیم ساخت آبرنگ بدون مواد شیمیایی و با سه روش را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین برای یادگیری آن می توانید در ادامه این مطلب همراه ما شوید.

آبرنگ از جمله وسایل مورد علاقه کودکان به منظور رنگ آمیزی می باشد که در تولید آن از رنگ دانه ها و یک مواد چسبنده قابل حل در آب استفاده می کنند، سپس بعد از آماده شدن می توان آن را به وسیله قلم مو بر روی کاغذ، مقوا و غیره استفاده کرد، در ادامه با سه روش درست کردن آبرنگ آشنا خواهید شد.

آموزش ساخت آبرنگ غیر شیمیایی

بچه ها عاشق نقاشی با آبرنگ و بازی کردن با رنگ ها می باشند، بنابراین با انجام این خلاقیت همراه کودکانتان می توانید ضمن ایجاد سرگرمی برای آنها، به رشد و شکوفایی استعداد آنها کمک کرده و نیز در حین انجام این کار، آنها می توانند با رنگ های حاصل از ترکیب رنگ های مختلف نیز آشنا شوند. در صورت تمایل برای آشنایی با آموزش نقاشی با آبرنگ می توانید بر روی لینک آن کلیک کنید.

 آموزش ساخت آبرنگ+تصویر

مواد مورد نیاز

  • جوش شیرین/ یک و نیم پیمانه
  • شربت ذرت/ یک قاشق غذاخوری
  • سرکه/ یک سوم پیمانه
  • رنگ غذا
  • خلال دندان
  • پالت رنگ
  • قلم مو
  • کاغذ

روش تهیه آبرنگ

نکته : هیچگاه به جای جوش شیرین از بکینگ پودر استفاده نکنید.

روش درست کردن آبرنگ

در ابتدا سرکه را به آرامی و کم کم به جوش شیرین اضافه کنید، سپس شربت ذرت را به آن بیافزاید و خوب هم بزنید.

 مراحل ساختن آبرنگ

نکته : جوش شیرین خیلی سریع ته نشین می شود، بنابراین لازم است تا به طور مداوم مخلوط آن را هم بزنید.

اکنون مخلوط شما آماده شده و می توانید با دقت درون حفره های پالت مورد نظر خود را با این مواد پُر کنید، برای این کار  از قاشق، قطره چکان و یا سرنگ کمک بگیرید.

آموزش ساختن آبرنگ

سپس به هر یک از حفره های پالت پُر شده با مواد، یک قطره رنگ غذا بیافزاید. برای تهیه رنگ های ترکیبی مثل نارنجی و بنفش می توانید از ترکیب رنگ زرد و قرمز برای نارنجی و یا قرمز و آبی برای تهیه رنگ بنفش کمک بگیرید.

درست کردن آبرنگ

اکنون با استفاده از خلال دندان رنگ ها را با مخلوط ترکیب کنید و بعد پالت را به مدت ۲۴ ساعت در جای مناسبی قرار دهید تا رنگ ها سفت شوند.

 ساختن آبرنگ

روش ساخت آبرنگ

حال بعد از خشک شدن کامل رنگ ها (با لمس کردن سطح آن می توانید خشک شدن رنگ ها را امتحان کنید)، آبرنگ آماده برای استفاده کردن است و بعد از خیس کردن قلم مو در آب، آن را به پالت رنگ بزنید و از کشیدن نقاشی های خلاقانه و زیبا لذت ببرید.

روش دوم برای تهیه آبرنگ

در این روش از ساخت آبرنگ غیر شیمیایی برای بچه ها، می توانید مقداری از پودر شربت های غیر شیرین یا بدون شکر را درون یک فنجان با یکدیگر ترکیب کنید، رنگ نهایی بستگی به طعمی که انتخاب کرده اید، دارد. ممکن است، بعضی رنگ ها شبیه خود میوه نشوند، مثلا ؛ رنگ با طعم انگور چیزی متمایل به طوسی و خاکستری بدست خواهد آمد.

نکته : استفاده از پودر های شکر دار باعث ایجاد چسبندگی بیشتر رنگ به خاطر قند موجود در آن می شود، همچنین استفاده از رنگ های بدون قند موجب می شود تا کودکان تمایلی به خوردن آن نداشته باشند.

 ساخت آبرنگ خوراکی

سپس در مرحله بعدی ساخت آبرنگ ، رنگ ها را به همراه یک قاشق غذاخوری آب به ترکیب اضافه کنید. در صورتی که علاقمندید که رنگ ها تیره تر شوند، از آب کمتری استفاده کنید و برای ایجاد رنگ روشن باید مقدار آب بیشتری اضافه کنید.

سپس دوباره هم بزنید و بعد مجددا یک قاشق غذاخوری رنگ اضافه کنید و بعد مخلوط را داخل قالب یخ و یا شیشه های مربا بریزید. بهتر است از شیشه های در دار استفاده کنید تا بعداً بتوانید دوباره مورد استفاده قرار دهید.

اکنون آبرنگ شما آماده شده و برای نرم تر شدن رنگ لازم است، کمی آب به آن بیافزایید، همچنین برای گرفتن رنگ نیز می توانید از لباس ها و یا پارچه های کهنه استفاده کنید.

روش سوم ساخت آبرنگ

در تهیه آبرنگ با این روش، لازم است، مقدار یک یا دو قطره رنگ غذا را با یک چهارم فنجان آب ترکیب کنید و خوب هم بزنید، سپس رنگ را روی کاغذ امتحان کنید، در صورتی که به مقدار کافی تیره نباشد، می توانید کمی رنگ غذا به آن اضافه کنید، ضمن اینکه می توان از رنگ های ژلی غذا استفاده کرد و مقدار آب ترکیب شده با آن نیز بستگی به مقدار رنگ مورد نیاز شما دارد.

در مرحله بعدی، به اندازه یک شیشه مربا از مخلوط رنگی را با نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید و سپس ترکیب حاصل را در قالب یخ بریزید، بعد از چند دقیقه، آنها را خوب هم بزنید تا رنگ تیره ای به خود بگیرند، در ابتدا ممکن است رنگ کمی کدر و تیره به نظر رسد، اما به تدریج طبیعی تر می شود.

 ایده ساختن آبرنگ در منزل

در ساخت آبرنگ از رنگهای موقتی غیر سمی استفاده کنید و چند قطره از آنها را با نصف فنجان آب مخلوط نمایید و بعد به طور کامل هم بزنید تا به خوبی در یکدیگر حل شوند، به منظور روشن تر شدن رنگها می توانید مقدار کمی آب به آن، اضافه کنید.

تعدادی از ماژیک های خشک شده را تهیه کنید و بعد از جدا کردن انواع غیر سمی آن، آنها را به صورت برعکس درون یک شیشه مربا قرار دهید و یک دوم آن را با آب پُر کرده، به مدت زمان یک هفته در جای مناسبی قرار دهید، بعد از یک هفته ماژیک ها را از داخل شیشه بردارید. حال هر چقدر آب داخل آن زودتر تبخیر شود، رنگ ها پر رنگ تر خواهند شد، برای این منظور می توانید آنها را در محیطی گرم بگذارید. اکنون بعد از تهیه آبرنگ می توانید از آن برای نقاشی کودکانه و یا رنگ آمیزی روی سفال و نیز رنگ آمیزی تخم مرغ عید نوروز استفاده کنید و لذت ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو