نحوه درمان کمال گرایی در چند قدم طلایی

نحوه درمان کمال گرایی در چند قدم طلایی


منبع: آرگا

151

1399/4/23

00:33


کمال گرایی در مقالات روانشناسی دارای تعابیر و تعاریف گوناگونی است این ویژگی رفتاری در فرد شامل مجموعه ای از خودخوری ها و نگرانی هایی است که فرد برای رسیدن به اهدافی غیر واقعی بر خود وارد می کند کمال گرایی نقطه ضعفی برای اعتماد به نفس است و راه های درمان مختلفی دارد که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

افرادی که رد زندگی خود دچار کمال گرایی هستند در جوانب مختلفی از زندگی استرس و فشارهای روانی زیادی را تحمل می کنند از بین رفتن آرامش درونی و واقعی مهم ترین بلایی است که این ویژگی رفتاری و فکری می تواند سر زندگی فرد بیاورد و بی شک باید به دنبال راه هایی برای رهایی از این مشکل بود. در مصاحبات و تحقیقاتی که درباره زندگی این دسته از افراد صورت گرفته است نشان داده می شود که این افراد نمی توانند لذت کافی را از زندگی واقعی خود داشته باشند. نداشتن اعتماد به نفس کافی، نداشتن اشتیاق در امور زندگی، نداشتن توانایی و انرژی کافی برای انجام امور روزمره و عدم توانایی جسمانی از مهم ترین تاثیرات منفی هستند که کمال گرایی بر روی زندگی فرد می گذارد. در این میان مقالات متعددی هستند که به ارائه راهکارهایی برای مقابله با این موضوع و مشکل پرداخته اند و ما در این مقاله به مهم ترین ارهکارهای مقابله با کمال گرایی اشاره خواهیم کرد و به طور کلی به آن ها می پردازیم. این راهکارها در حقیقت راهکارهای خانگی هستند که فرد با مطالعه مقاله و آگاهی یافتن نسبت به این موضوع می تواند بیشتر بر روی آن تمرکز کند و این مشکل را درمان نماید.

راه های درمان کمال گرایی در افراد:

بسیاری از روانشناسان کمال گرایی را سدی مهم در راه ارتقا اعتماد به نفس می دانند زیرا افراد کمال گرا دچار خودخوری های مزمنی هتنسد که آرامش را از آن ها سلب می کند و از سو دیگر این دسته از افراد توانایی تصمیم گیری های دقیق و درست را ندارند در نتیجه با شکستی بیشتر مواجه می شوند. شاید در وهله افراد خیلی از افراد تصور مثبتی را درباره کمال گرایی داشته باشند اما در حقیقت تاثیرات منفی این ویژگی رفتاری موجب شده است تا این ویژگی منفی باشد زیرا این دسته از افراد قصد دارند تمام کارها را بی نقص انجام دهند و همین موضوع اعتماد به نفس کافی را از آن ها سلب می کند. اما برای افرادی که دچار این اختلال رفتاری هستند می توان راهکارها و شیوه هایی را ارائه داد که بیشتر به آن ها کمک می کند و می تواند به بهبود آن ها کمک کند ما نیز در ادامه قصد داریم تا شیوه های آسانی را برای درمان و مقابله کردن با این رفتار به شما ارائه دهیم. شما می توانید در ادامه این مقاله همه چیز را درباره افراد کمال گرا و ویژگی هایی که دارند بدانید و شناخت بیشتری را نسبت به آن ها داشته باشید.

 

مقابله با کمال گرایی

درباره کمال گرایی تحقیق کنید:

خیلی از افراد در جامعه کنونی دچار کمال گرایی هستند و گاها از این موضوع غافل هستند زیرا درک و آگاهی کافی را نسبت به این موضوع ندارند در این میان پاسخ دادن به سوالات متداوا زیر می تواند برای تشخیص این ویژگی موثر باشد بنابراین می توانید این سوال ها را از خودتان بپرسید:

  • اعتماد به نفس شما ناشی از تلاشتان است؟
  • در رسیدن به ایده آل هایتان مشکل دارید؟
  • از شکست خوردن می ترسید؟
  • اشتباهات را بزرگ می پندارید؟

انتقادپذیری را بیاموزید:

افرادی که همیشه از انتقاد فراری هستند و انتقاد کردن آن ها را نابود می کند اصولا افرادی کمال گرا هستند زیرا در رسیدن به اهداف و ایده آل های خود دچار افراط هستند اما فردی که انتقادپذیری بالایی دارد شکست را نیز می پذیرد و متوجه این امر می باشد که گاها در رسیدن به مسیر دچار اشتباه است و ممکن است در رسیدن به اهداف خود تعویق داشته باشد.

راه های درمان کمال گرایی

کمال گرایی و تلاش را تفکیک کنید!

همیشه متوجه این امر باشید که بهتر شدن نیازمند تلاش است افرادی که در رسیدن به خواسته هایشان تلاش بیشتری دارند افراد موفقی هستند زیرا با واقعیت های زندگی خود مواجه شده اند به عنوان مثال فردی که قصد دارد کاهش وزن سریع داشته باشد تنها با تلاش بیشتر می تواند این کار را عملی کند در صورتی که فرد کمال گرا تنها به دستیابی به هدفش فکر می کند و طول مسیر را از یاد می برد.

واقع گرا باشید:

یکی از مهم ترین راهکارها و شیوه های درمان کمال گرایی واقع بینی است زیرا همانطور که می دانید این دسته از افراد از واقعیت درو می مانند و تنها رویاها و خواسته های خود را در ذهن می پرورانند افراد کمال گرا در زندگی اهدافی دارند که قابل دسترسی نیست و به همین خاطر با شکست رو به رو می شوند و به سرعت جا می زنند. اهدفی که واقعی هستند قابلیت دسترسی دارند حتی با وجود اینکه دور به نظر برسند. یکی از پیامدهای افزایش کمال گرایی در نوجوانان امروزی دور شدن از واقعیت های زندگی است که موجب شده تا روابط والدین و فرزندان نیز تحت تاثیر همین امر قرار بگیرد.

کمال گرایی افراطی

همه چیز ضروری نیست!

اگر قصد دارید خانه ای خریداری کنید و هدف اصلی شما همین است باید بدانید که در انتخاب خانه برخی از ویژگی ها ضروی و برخی غیر ضروری هستند شما باید مهم ترین ویزگی ها که برای شما ضروری هستند را در نظر داشته باشید و از موارد غیر ضروری خودداری کنید این تفکیک روشی دیگر برای درمان کمال گرایی افراطی است.

پایین آوردن استانداردها:

افرادی که کمال گرا هستند اغلب استاندارهای بسیار بالایی دارند در صورتی که می توانند استانداردهای خود پایین بیاورند و به جای اینکه ۱۰۰ درصد جوانب را در نظر بگیرند میانگینی بالا از آن داشته باشند اگر سعی کنید تا استانداردهای خود را کمی پایین تر بیاورید می تواند کمک بیشتری در رسیدن به اهدافتان کند.

چرا کمال گرا نباشیم؟

به دنبال چیزهای جدید باشید:

خیلی از افرادی که دچار از شکست خوردن می ترسند و همین موضوع موجب می شود تا به سراغ تجربه های جدیدتر نروند در صورتی در زندگی افراد موفق اشتباهات نقش مهمی را ایفا کرده اند و تاثیرگذار بوده اند. افرادی که اشتباهات خود را می پذیرند و از آن ها درس می گیرند می توانند ریسک پذیر باشد و چیزهای جدیدتری را به دست آورند برای اینکه بتوانید بر ترس از شکست غلبه کنید باید به سراغ تجربه های جدیدتر بروید و از آن ها نترسید.

اگر شما در زندگی شخصی، شغلی و تحصیلی خود فردی کمال گرا هستید باید بدانید که کمال گرایی شما را از رسیدن به خواسته هایتان دور می کند شما در صورتی می توانید موفق باشید که از کمال گرایی و هر آنچه که شما را به سوی کمال گرایی می کشاند دوری کنید به عنوان مثال اگر قصد دارید در رشته تحصیلی مورد علاقه خود درس بخوانید و کار کنید باید بدانید با کمال گرایی مطلق به این امر دست نمی یابید تنها تلاش کردن و تصمیمات واقع بینانه می تواند شما را به مقصود برساند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو