12 علت و 7 درمان خانگي جوش ناحيه تناسلي

منبع: اوما

596

1399/4/23

00:42


12 علت و 7 درمان خانگي جوش ناحيه تناسلي

جوش های اطراف ناحیه تناسلی خانم یک بیماری شایع است که به دلایل مختلفی ایجاد می شود. این جوش ها ممکن است ناراحت کننده و تحریک کننده باشند اما در اکثر موارد جدی نخواهند بود و خود به خود درمان می شوند. جوش های واژن به ظاهر شبیه به جوش هایی هستند که در قسمت های دیگر بدن دیده می شوند. اما آنها می توانند ویژگی های مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است باعث درد، سوزش و قرمزی شوند، به صورت خوشه ای باشند و یا به تنهایی ایجاد شوند و در اندازه های مختلف می باشند. آگاهی نسبت به این جوش ها در کنترل و درمان آن ها به شما بانوان عزیز اومایی کمک می کند. پس با ما همراه باشید تا به طور کامل آن را بررسی کنیم.

در این مقاله می خوانیم:

علت ایجاد جوش ناحیه تناسلی زنان چیست؟

همیشه دلیل ظهور جوش های واژن مشخص نیست. با این حال، برخی از علل شایع تر عبارتند از:

1- تماس با درماتیت

تماس با درماتیت نوعی از اگزما است که به علت تماس پوست با یک ماده آلرژی زیا و یا یک تحریک کننده ایجاد می شود. بسیاری از جوش های واژن به صورت تماس با درماتیت هستند. تحریک کننده های رایج و آلرژن هایی که بیشتر باعث جوش های واژن می شوند عبارتند از:

  •  دوش واژینال
  • محصولات بهداشتی زنانه، مانند لوسیون، پودر و دئودورانت
  •  شامپو 
  •  مواد شوینده شستشو
  •  لوسیون ها یا ژل های دارویی
  •  روان کننده های شخصی و یا کاندوم (طرز استفاده از ژل لوبریکانت)
  •  پد های بهداشتی یا تامپون، به خصوص انواع معطر آن 
  •  مایع منی
  •  ادرار

2- فولیکولیت

یکی دیگر از رایج ترین علت های جوش واژن، فولیکولیت است که یک عفونت و التهاب مربوط به فولیکول های مو در این ناحیه است. فولیکول یک حفره پوستی کوچک است که از آن مو رشد می کند و هر مویی که در بدن رشد می کند از فولیکول های مربوط به خودش خارج می شود. فولیکولیت می تواند در اثر موارد زیر ایجاد شود:

  • اصلاح
  •  موهای درونی یا زیر پوستی
  •  پوشیدن لباس های تنگ، یا لباس هایی که پوست را می سابند.
  •  فولیکول هایی که توسط عرق یا محصولات شخصی متورم شده یا تحریک می شوند.
  •  با استفاده از حمام گرم و یا استخر 
  •  بریدگی آلوده یا زخم ناشی از اصلاح، که به باکتری ها اجازه می دهد تا نزدیکی فولیکول های مو گسترش یابد و باعث ایجاد جوش شود. 

3- آکنه اینورسا

آکنه اینورسا یک بیماری پوستی التهابی مزمن است که بر غدد عرق در کشاله ران و زیر سینه تاثیر می گذارد. آکنه اینورسا دارای لکه های مکرر و زخم هایی است که حاوی چرک است. این بیماری به راحتی قابل درمان نیست و می تواند زخم به جای بگذارد.

4- مولوسكوم كونتاژيوزوم

مولوسكوم كونتاژيوزوم یک عفونت ویروسی است که می تواند در هر جایی از بدن، از جمله منطقه واژن ایجاد شود. مولوسكوم معمولا کوچک، بزرگ و سفید یا گوشتی است. 

5- عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs)

دو عفونت منتقله از راه جنسی ممکن است باعث ایجاد جوش در اطراف واژن شود که در ادامه به طور کامل آن ها را توضیح می دهیم:

زگیل تناسلی:

توده های کوچک و گوشتی که ممکن است ظاهر گل کلم مانند داشته باشند. آنها در میان زنان رایج هستند و از طریق ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. اگر ناراحت نیستید، درمان لازم نیست. با این حال، داروها یا جراحی می تواند با شیوع بیماری ها مقابله کند زیرا هیچ راهی برای از بین بردن ویروس از بدن وجود ندارد و تنها علائم آن قابل درمان است. یک زن می تواند قبل از فعالیت های جنسی نیز برای پیشگیری از زگیل های تناسلی (زگیل تناسلی زنان و مردان)، واکسن HPV تزریق کند  (واکسن گارداسیل|17 سوال رایج واکسن گارداسیل).

 تبخال تناسلی:

تبخال تناسلی به وسیله ویروس هرپس سیمپلکس(HSV) ایجاد می شود و ممکن است منجر به جوش هایی شود که دردناک هستند و یا می خارند. به طور مشابه با زگیل تناسلی، این ویروس نمیتواند از بدن خارج شود اما قابل کنترل است. با این حال، دارو می تواند علائم و خطر انتقال ویروس به شریک جنسی را کاهش دهد. استفاده از کاندوم نیز احتمال انتقال تبخال تناسلی (تبخال تناسلی چیست وچگونه درمان میشود ) را کاهش می دهد.

6- کیست های بارتولن

غدد بارتولن در هر طرف مهبل (واژن) قرار دارند. گاهی اوقات این غدد می توانند مسدود شوند که منجر به تشکیل کیست ها می شود. این کیست ها معمولا بدون درد هستند و به درمان نیاز ندارند. با این حال، اگر آلوده شوند، ملتهب شده و پر از آب می شوند و باید با مداخلات پزشکی مانند آنتی بیوتیک ها درمان شوند (کیست بارتولن چیست و درمان آن). 

7- تگ های پوستی

تگ های پوستی بافت اضافی در پوست است. این تگ ها خطرناک نیستند و به طور طبیعی درمان می شوند.

8- واریکوسیت واژن

این جوش ها معمولا آبی رنگ هستند و با افزایش سن ایجاد می شوند. آنها معمولا در اطراف ولو و مهبل مشاهده می شوند که به صورت رگ های متورم بوده و در اطراف مقعد دیده می شوند و گاهی نیز خونریزی می کنند. کمپرس سرد می تواند ناراحتی را کاهش دهد. در صورت شدید بودن و نیاز به جراحی یا حذف با لیزر با پزشک صحبت کنید.

9- عدم تعادل هورمونی:

 عدم تعادل هورمونی که یکی از مسائل رایج در بین بانوان است می تواند منجر به مسائل بهداشتی مختلف از جمله جوش در ناحیه واژن شود. این عدم تعادل هورمونی منجر به ترشح ماده ای می شود که حفره های پوستی را مسدود کرده و به شکل جوش نمایان می شوند. 

چگونه واژن را سفید کنیم

10- عرق کردن بیش از حد و ایجاد چربی

 در اغلب موارد، بخصوص پوشیدن برخی لباس های تنگ به واژن به سختی هوا می رسد و عرق حبس می شود.این عرق ها منجر به تولید چربی و ایجاد جوش می شود.

درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان، 7 روش خانگی

11-  لباس زیر تنگ:

 استفاده از لباس زیر تنگ علاوه بر ایجاد عرق، رطوبت را حبس می کند. این رطوبت در ناحیه تناسلی می تواند موجب جوش زدن شود. از این رو از پوشیدن لباس های تنگ به مدت طولانی بپرهیزید و فقط لباس زیر پنبه ای بپوشید.

12-  جوش های قاعدگی:

 در طول دوره های ماهانه برخی زنان در معرض جوش های اطراف ناحیه واژن قرار دارند. این به خاطر گرمائی است که به دلیل نوار بهداشتی به دام افتاده است. این جوشها طولانی نیستند و معمولا چند روز بعد از پریودی خوب می شود. اما اگر دوباره ایجاد شوند می توانند عامل بیماری شوند. 

چگونه موهای زائد ناحیه تناسلی را از بین ببریم

درمان های رایج جوش ناحیه تناسلی

جوش های واژن اغلب خود به خود برطرف می شود. اگر برطرف نشد از روش های درمان زیر استفاده کنید:

گام اول: تعیین علت جوش

 برای تصمیم گیری در مورد روش درمان صحیح، کشف علت جوش مهم است. از ویژگی های جوش های واژن و هر گونه محصول، فعالیت یا عوامل دیگر که ممکن است بر ناحیه تناسلی تاثیر بگذارد یادداشت برداری کنید. همچنین بهتر است تا زمان درمان از تمام محصولاتی که با ناحیه تناسلی در تماس هستند و می توانند تحریک کننده جوش باشند، از جمله مواد شوینده دوری کنید. 

گام دوم: عامل تحریک کننده را حذف کنید:

هنگامی که علت تحریک یا عفونت شناخته شد، استفاده از محصول را متوقف کنید یا شرایطی که باعث ایجاد جوش شده است را از بین ببرید.  به عنوان مثال، اگر مشکل اصلاح است، از تیغ جدید استفاده کنید و اصلاح را در جهت رشد مو انجام دهید. همچنین هرگز به صورت خشک اصلاح نکنید. 

حوضچه های آب گرم را تمیز نگه دارید. همچنین از مصرف روغن روی پوست جلوگیری کنید زیرا این کار می تواند باکتری ها را در فولیکول ها محبوس کند و بیشتر باعث ایجاد جوش شود. 

 

درمان جوش تناسلی زنان

گام سوم : رعایت بهداشت 

گرما و رطوبت در ناحیه تناسلی باعث می شود موقعیت ایده آلی برای رشد باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم ها ایجاد شود.

  • منطقه را روزانه با آب گرم و صابون ملایم بشویید. از استفاده از مواد شوینده خشن و دارای اسانس در داخل واژن بپرهیزید، زیرا این مواد می تواند تعادل pH را تحت تاثیر قرار دهد و باعث عفونت شود. 
  • لباس زیر پنبه ای انتخاب کنید و از پارچه هایی مانند پلاستیک که گرما و رطوبت را حفظ می کنند، دوری کنید. لباسهای راحت را انتخاب کنید که اجازه می دهد پوست نفس بکشد.
  • تامپون ها یا پدهای بهداشتی را به طور منظم در طول قاعدگی هر 2 الی 4 ساعت یک بار عوض کنید. فنجان قاعدگی یک جایگزین مناسب و بهداشتی برای تامپون ها است.

گام چهارم: اجتناب از ترکاندن جوش های واژن

برای جلوگیری از پخش شدن باکتری، بهتر است که هرگز جوش روی واژن و هر نوع برجستگی در ناحیه تناسلی را نترکانید. از سوی دیگر، این منطقه حساس می تواند به راحتی تحریک شود و ترکاندن این جوش به احتمال زیاد باعث بدتر شدن اوضاع می شود. این جوش ها همان طور که بزرگتر می شوند چرک بیشتری نیز در خود جمع کرده و دردناک تر می شوند. پس درد بعد از چند روز طبیعی است.

گام پنجم: گرما درمانی

برای مقابله با خارش و درد، سعی کنید منطقه را با کمپرس گرم کنید. یک حوله کوچک را در آب گرم خیس کنید و قبل از قرار دادن بر روی پوست فشار دهید. این درمان را می توان چندین بار تکرار کرد.

همیشه قبل از پوشیدن لباس باید منطقه را کاملا خشک کنید تا رشد باکتری مهار شود .

گام ششم: دارو درمانی

در صورت طولانی شدن این عارضه، با دکتر درباره داروهای مناسب جوش های واژن صحبت کنید. اگر درماتیت تماسی ریشه مشکل باشد، داروهای موضعی یا آنتی هیستامین ها توصیه می شود. عفونت ها را نیز می توان با آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی درمان کرد. تشخیص و درمان اولیه برای آکنه اینورسا توصیه می شود. در حالیکه مولوسكوم كونتاژيوزوم اغلب بدون درمان برطرف خواهد شد.

7 راه فوق العاده موثر برای درمان جوش های واژن

اولا، اگر علائم دیگری مانند ترشحات واژن، خارش و قرمزی در اطراف ناحیه آسیب دیده مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشان دهنده تبخال یا STD باشد.  اما معمولا جوش های واژن به دلیل مسدود شدن منافذ و به دام افتادن چربی است. درمان این جوش ها با داروهای خانگی یک راه حل عالی است و می تواند درد و ناراحتی که با آن مواجه هستید را برطرف کند. در ادامه هفت مورد از روش های درمان خانگی این جوش ها را به شما معرفی می کنیم:

 

درمان خانگی جوش تناسلی زنان

1. استفاده از اسانس اسطوخودوس:

روغن اسطوخودوس بسیار موثر است زیرا دارای خواص ضد عفونی کننده ای است که به بهبود جوش کمک می کند. مخلوط روغن اسطوخودوس و روغن بادام را بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. این مخلوط می تواند التهاب را کاهش داده و در نتیجه به تدریج جوش های ناحیه تناسلی را درمان می کند. 

نحوه استفاده:

دو قاشق چایخوری روغن اسطوخودوس و چند قطره روغن بادام را بردارید. خوب مخلوط کنید. یک پنبه تمیز و استریل را در محلول فرو کرده و آن را روی جوش قرار دهید. هنگام استفاده از روغن آن را فشار ندهید. همیشه به یاد داشته باشید که هر روغن اساسی باید قبل از مصرف رقیق شود. استفاده از کنسانتره می تواند پوست را بسوزاند، از این رو پیشنهاد می شود مخلوط را با روغن بادام یا نارگیل رقیق کنید. این کار را یک هفته تکرار کنید تا درد و تورم جوش ها از بین برود. 

2. استفاده از روغن درخت چای

اعمال روغن درخت چای به منطقه آسیب دیده می تواند جوش را پس از دو هفته درمان کند. زیرا دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است که برای بهبود جوش واژن ضروری می باشد و همچنین از زخم ها جلوگیری می کند. برای رقیق کردن روغن درخت چای بهتر است از روغن زیتون استفاده کنید. 

نحوه استفاده:

همانطور که روغن اسطوخودوس را استفاده کردیم، یک پنبه را با ترکیب روغن درخت چای و روغن زیتون آغشته کنید. سپس بر روی جوش اعمال کنید. این روش باید به مدت دو هفته و سه بار در روز تکرار شود. 

 3. استفاده از سرکه سیب 

سرکه سیب دارای مزایای زیادی برای سلامتی است و برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سرکه سیب در تخریب باکتری هایی که باعث جوش می شوند موثر است.

نحوه استفاده:    

2 فنجان سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید. این محلول برای تمیز کردن و پاکسازی منطقه واژن موثر است. باید محلول واژن را حداقل سه بار در روز استفاده کنید. اسید استیک به کشتن تمام باکتری هایی که رشد این جوش های واژن را افزایش می دهند کمک می کند. توجه داشته باشید که پوست ناحیه تناسلی بسیار حساس است و ابتدا روی یک نقطه کوچک سرکه را تست کنید و بعد از 24 ساعت در صورت عدم ایجاد حساسیت می توانید از این روش استفاده نمایید. 

4. استفاده از نئیم

گل گیاه نئم دارای خواص دارویی است. درست از ساقه به برگ های آن، یکی از داروهای گیاهی مفید برای درمان خانگی عفونت باکتری و ویروسی است. به همین ترتیب، نئم نیز برای درمان جوش در همه جا مورد استفاده قرار می گیرد. 

نحوه استفاده:

می توانید از روغن نئم برای درمان جوش واژن استفاده کنید. یک پنبه را به روغن آغشته کنید و هر شب در منطقه آسیب دیده اعمال کنید. همچنین می توانید کپسول های نئم را برای بهبودی جوش واژن مصرف کنید. از روغن برای یک یا دو هفته استفاده کنید. از حمام گیاهی این دارو نیز می توانید استفاده کنید. به این صورت که چند برگ از آن را جوشانده و بعد از خنک شدن واژن خود را با آب آن شست و شو دهید. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر روزی سه مرتبه این کار را انجام دهید.

5. استفاده از نمک اپسوم

نمک اپسوم هنگام مخلوط شدن با آب، خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد. این ماده علاوه بر درمان جوش های ناحیه تناسلی در درمان اگزما، بثورات پوستی، آلرژی، جوش و آکنه نیز موثر است. 

نحوه استفاده:

به عمق 3 اینچ ( 7.5 سانتیمتر) آب در یک وان، یک فنجان نمک اپسوم را اضافه کنید. هنگامی که به خوبی مخلوط شد، می توانید 20 دقیقه در آن بنشینید که به طور موثر به پاکسازی منطقه واژن و بهبود جوش کمک می کند. 

6.استفاده از باباآدم

باباآدم یکی از گیاهان ضروری است که می تواند برای درمان جوش واژن استفاده شود. داشتن آنتی اکسیدان و خواص ضد میکروبی آن به درمان جوش واژن کمک می کند. 

نحوه استفاده:

ریشه های گیاه بابا آدم را در آب خیسانده و به شکل خمیر در بیاورید. این خمیر را می توان یک بار در روز به مدت یک یا دو هفته استفاده کرد. علاوه بر این، می توانید کپسول باباآدم را برای درمان جوش واژن استفاده کنید.

 7. استفاده از گل همیشه بهار

گل همیشه بهار دارای خواص رطوبت رسانی متعادل، ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که می تواند جوش ها را درمان کند. 

نحوه استفاده:

می توان از این ماده در منطقه آسیب دیده بصورت موضعی استفاده کرد. مصرف گسترده برای دو هفته پیشنهاد شده است تا جوش واژن از درون بهبود یابد و همچنین بافت های مرده نیز درمان می شوند. 

چه زمانی برای جوش تناسلی به پزشک مراجعه کنم؟

در صورتی که علت جوش های واژن ناشناخته باشد، با راهکارهای گفته شده خوب نشوند یا بدتر شوند، باید به پزشک مراجعه کنید. جوش هایی که بسیار دردناک، بزرگ و یا پر از چرک هستند باید توسط دکتر تخلیه شوند. اما در اغلب موارد جوش های واژینال خود به خود درمان می شوند. تغییرات شیوه زندگی و روش های رعایت بهداشت شخصی به جلوگیری از این عارضه های پوستی و بیماری های ناشی از آن کمک می کنند. 

نحوه پیشگیری از جوش های تناسلی

پیشگیری از جوش های واژن می تواند با اتخاذ برخی از روش های معمول زیر اتفاق بیفتد: 

  •  اجتناب یا کاهش تماس با موارد تحریک کننده
  •  درمان هر گونه شرایط پزشکی که منجر به جوش می شود.
  •  پوشیدن لباس زیر پنبه ای 
  •  تمرین بهداشت شخصی 
  •  لمس نکردن جوش های موجود و فشار ندادن آن ها

سخن آخر

همان طور که گفتیم جوش های ناحیه تناسلی ممکن است هیچ گونه علائمی نداشته باشد اما گاهی نیز با سوزش، التهاب و دردهای شدیدی همراه است که باید توسط پزشک درمان شود تا از ایجاد بیماری های دیگر در آینده جلوگیری نمایید. اما معمولا با مراقبت و رعایت بهداشت فردی در محیط کار و خانه و بخصوص در دوران پریودی به راحتی می توانید آن ها را درمان کنید. 

 Jayne Leonard. How do you get rid of vaginal pimples? on January 26, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو