چرا قابلیت‌های شناختی بر اثر ورزش بهبود می‌یابد؟

66

1399/4/23

00:45


محققان موفق به شناسایی پروتئینی شدند که عملکرد شناختی مغز را در اثر ورزش افزایش می‌دهد.

چرا قابلیت‌های شناختی بر اثر ورزش بهبود می‌یابد؟

به گزارش بهداشت نیوز:  در تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در سن فرانسیسکو نمونه خون موش‌های مسن که به مدت ۷ هفته ورزش مستمر داشتند، گرفته شد و به بدن موش‌های مسن منفعل انتقال یافت.

در نتیجه این اقدام مشخص شد توانایی یادگیری و حافظه موش‌های منفعل بهبود قابل توجهی یافته است. سپس ۳۰ پروتئین که قابلیت ایجاد چنین تغییراتی را داشتند، شناسایی شد و در ادامه تحقیقات مشخص شد دو مورد از این پروتئین‌ها به نام‌های Gpld۱ و Pon۱ نقش موثری در فرایند متابولیک دارند.

از آنجا که پیش از این نیز پروتئین Gpld۱ در برخی از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته بود، ‌محققان به سراغ این پروتئین رفتند و تحقیقات خود را با تمرکز بر این پروتئین پیش بردند.

این تحقیقات نشان می‌دهد پس از فعالیت فیزیکی، کبد موش پروتئین Gpld۱ را در خون آزاد می‌کند و میزان این پروتئین در خون با بهبود قابلیت‌های شناختی در موش های مسن رابطه مستقیم دارد. این آنزیم در خون انسان‌های مسن که به طور مستمر ورزش می کنند نیز یافت شده است.

محققان با آزمایش های بیشتر دریافتند فقط با افزایش مقدار Gpd۱ تولید شده در کبد، می‌توان بسیاری از آثار مثبت ورزش بر مغز را ایجاد کرد.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو