دلیل انتشار شایعات درباره توافق ایران و چین

منبع: برترین ها

59

1399/4/23

10:49


حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل در سرمقاله امروز روزنامه آرمان ملی با عنوان ایران و چین و سند راهبردی نوشت: سند ‏راهبردی همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حقیقت یک تحول جدیدی در تعاملات بین‌المللی برای تقابل راهبردی با هژمونی ‏اقتصادی و نظامی آمریکا تلقی می‌شود.

حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل در سرمقاله امروز روزنامه آرمان ملی با عنوان ایران و چین و سند راهبردی نوشت: سند ‏راهبردی همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در حقیقت یک تحول جدیدی در تعاملات بین‌المللی برای تقابل راهبردی با هژمونی ‏اقتصادی و نظامی آمریکا تلقی می‌شود.

با توجه به اینکه در طول سال‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از ‏ابزار‌های اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، چین و روسیه تلاش کرد تا آمریکا را به‌عنوان یک قدرت برتر اقتصادی و ‏نظامی در سطح جهان ارتقا دهد. تحریم‌های آمریکا موجب شد کشور‌های مستقل جهان مانند ایران، چین و روسیه و برخی ‏کشور‌های منطقه درصدد تشکیل یک بلوک اقتصادی جدیدی برای تقابل با زیاده‌خواهی آمریکا بربیایند.

در این مدت رایزنی‌های ‏کاملا هوشمندانه‌ای بین سه کشور مهم شرق یعنی ایران، چین و روسیه در راستای تقابل با جریان‌سازی‌های اقتصادی دونالد ‏ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت. این مذاکرات که در حقیقت جنبه کاملا استراتژیک دارد، به توافق اولیه بین چین و ‏ایران برای همکاری اقتصادی براساس منافع مشترک منجر شد. این سند خروجی کاملا قابل‌قبولی برای برون‌رفت از شرایط ‏تحریمی آمریکا به‌دنبال خواهد داشت. ‏

در سند راهبردی ایران و چین پیش‌بینی شده جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل برخورداری از موارد طبیعی مانند نفت و گاز در طول ‏‏۲۵ سال آینده تامین‌کننده انرژی چین باشد. در برابر، چین در سال‌های آینده درواقع براساس الگو‌ها و شاخص‌های فرهنگی و ‏سیاسی ایران صد‌ها میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند و موضوع مهم‌تر اینکه در سال‌های آینده این سه کشور ‏به‌تدریج حاکمیت دلار را از تعاملات اقتصادی خود خارج خواهند کرد. با توجه به اینکه سه کشور یک‌چهارم جمعیت جهان را ‏تشکیل می‌دهند، همکاری دوجانبه ایران و چین می‌تواند استقلال اقتصادی دو کشور را حفظ کند. همچنین احیا و بازسازی جاده ‏ابریشم می‌تواند چین را به اتحادیه اروپا متصل کند و ایران به‌عنوان مهم‌ترین کشور محوری جاده ابریشم می‌تواند از ترانزیت ‏کالا‌های چینی استفاده‌های اقتصادی کند. به همین دلیل یک سلسله جریان‌سازی‌های ظالمانه‌ای از سوی رسانه‌های صهیونیستی، ‏آمریکایی و منطقه‌ای علیه سند راهبردی ایران و چین آغاز شد.

برخی از این رسانه‌ها مدعی شدند که ایران حاکمیت کشور چین بر ‏شماری از جزایر ایرانی را پذیرفته و این به مفهوم عقب‌نشینی ایران از حاکمیت ملی تلقی می‌شود. این درحالی است که در سند ‏راهبرد همکاری‌های ایران و چین که توسط برجسته‌ترین کارشناسان اقتصادی و سیاسی ایران و چین تهیه شده، هیچ‌گونه اشاره‌ای ‏به واگذاری جزایر ایرانی به چین نشده و کلیه بند‌های این توافقنامه کاملا شفاف و خالی از ابهامات سیاسی است. بنابراین ایران در ‏یک اقدام هوشمندانه و برای حذف تدریجی حاکمیت دلار که منجر به سقوط ارزش دلار در سطح جهان خواهد شد، این سند ‏راهبردی با چین را مورد توافق قرار داده و در نتیجه پس از اجرائی شدن سند راهبردی، ایران می‌تواند خارج از تحریم‌های آمریکا ‏نفت خود را به فروش برساند، بدون اینکه آمریکا بتواند مانعی برای فروش نفت ایران ایجاد کند.

همچنین خروج دلار از چرخه ‏تعاملات اقتصادی ایران و چین و روسیه از نوسانات ارزش دلار در بازار‌های معاملات سه کشور به‌شدت بکاهد و اقتصاد آمریکا ‏را در دهه‌های آینده با چالش جدی مواجه کند. از این رو آمریکا با استفاده از رسانه‌های گسترده خود سعی در تحریک حفظ ‏ملی‌گرایی در ایران در مقابل این سند راهبردی می‌کند. به همین دلیل در آینده با انتشار جزئیات سند راهبردی ایران و چین ‏جریان‌سازی‌های رسانه‌ای آمریکا و صهیونیست‌ها علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد. ‏

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو