علت ترشحات سفید رنگ واژن چیست؟

منبع: نی نی بان

112

1399/4/23

10:49


ترشحات واژن بخشی از سلامتی واژن است. نوع ترشحات واژن ممکن است در طول دوره قاعدگی تغییر کند، اما تقریبا در همه موارد، ترشحات نشانه سالم بودن واژن است. بنابراین نباید به محض تغییر این ترشحات نگران شوید و فکر کنید دچار عفونت یا بیماری شده اید. این ترشحات تنها زمانی مشکل ساز هستند که علاوه بر تغییر شکل ظاهری بوی بدی بدهند و یا نشانه هایی مانند خارش و سوزش واژن نیز وجود داشته باشد. 

چه چیزی موجب ترشحات سفید غلیظ می شود؟
ترشحات غلیظ و سفید می تواند در طول چرخه قاعدگی دیده شود. این ترشحات به عنوان leukorrhea شناخته می شود و کاملا طبیعی هستند. آن ها معمولا در روزهای پیش از تخمک گذاری یا بعد از آن که تخمک آزاد می شود، رقیق تر می باشند. اما در طی تخمک گذاری، ترشحات یا مخاط ممکن است بسیار غلیظ و مخاطی باشند.

بنابراین یکی از روش های تشخیص زمان تخمک گذاری توجه به نوع ترشحات است. معمولا خانم هایی که به روش های طبیعی از بارداری جلوگیری می کنند یا در حال اقدام برای بارداری هستند به این ترشحات دقت بیشتری دارند.

ترشحات واژن برای کمک به حفظ بافت های واژن به صورت روان و مرطوب می باشد. این ترشحات تحت تأثیر هورمون های تولید مثل شما قرار دارند و به همین دلیل است که در دوران قاعدگی و در دوران بارداری تغییر می کنند.

همچنین ترشحات واژن باعث حفظ تعادل pH واژن می شود. این مایعات به عنوان روانکار طبیعی عمل می کنند تا باکتری ها، خاک و میکروب ها را از حفره واژن خارج کنند. تا زمانی که ترشحات بوی بدی نداشته باشد و هیچ نشانه دیگری از آن دیده نشود، طبیعی و سالم هستند. در واقع، بدن اکثر زنان هر روز حداقل یک قاشق چایخوری ترشحات تولید می کنند.

پس از تخمک گذاری، این مقدار می تواند تا 30 برابر افزایش یابد. گاهی این مایع اضافی باعث می شود نیاز به استفاده از پد داشته باشید، اما نیاز به مراجعه به پزشک نیست.

چه چیزی باعث ترشحات سفید شیری می شود؟
- در اولین روزهای چرخه قاعدگی ممکن است ترشحات رقیق و شیری سفید واژن را مشاهده کنید. بعضی افراد می گویند این ترشحات مانند " سفیده تخم مرغ" است.

- این ترشحات رقیق نشانه این است که شما برای تخمک گذاری آماده می شوید. بنابراین کاملا طبیعی است. همانطور که به پریودی خود نزدیک می شوید، ترشحات ممکن است غلیظ تر و مات تر شود.

- از طرفی این ترشحات سفید شیری ممکن است نشانه ای از بارداری باشد. در مراحل اولیه بارداری، بعضی افراد ترشحات سفید شیری رقیق را بیشتر مشاهده می کنند. این ترشحات ناشی از تغییرات هورمونی است که بدن را برای نه ماه بارداری آماده می کند 

- ترشحات می تواند به پاک کردن باکتری ها، میکروب ها و خاک کمک کند. همچنین به شکل گیری پوشش مخاطی در دهانه رحم کمک می کند. این ترشحات باعث می شود دهانه رحم سالم بماند و در طول بارداری از گسترش باکتری ها در رحم جلوگیری می کند.

- تا زمانی که ترشحات سفید شیری بویی نداشته باشند، نشانه سلامت واژن است. با این حال، اگر رنگ ترشح سایه سفید و خاکستری شود و بوی قوی ماهی ایجاد کند، نشانه عفونت می باشد. نشانه های رایج واژینوز باکتریایی شامل ترشحات سفید و خاکستری با بوی قوی و بد است.

چه چیزی باعث ترشحات غلیظ، سفید و چرک می شود؟
اگر ترشحات غلیظ سفید دارید که به صورت لخته می باشد، احتمالا دچار عفونت مخمر شده اید. واژن شما سعی می کند تعادل PH را در برابر کل باکتری ها و قارچ ها حفظ کند. اما اگر به هر دلیلی این توازن به هم بخورد باعث رشد باکتری ها یا قارچ های بد می شود که در نهایت به عفونت مخمر تبدیل خواهد شد. قارچ Candida albicans به سرعت شکوفا می شود و به عفونت تبدیل می شود . افراد مبتلا به عفونت های قارچی ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

ترشحات غلیظ با قوام پنیری شکل
ترشحات سفید که ممکن است زرد یا سبز شود
بوی نامطبوع از واژن
خارش در ناحیه تناسلی یا واژن
تورم یا قرمزی در اطراف واژن
احساس سوزش یا درد هنگام ادرار کردن
درد در هنگام مقاربت
اگر فکر می کنید عفونت قارچی دارید، گزینه های درمان بدون درد در دسترس شما هستند. داروهای تجویزی در موارد متوسط یا شدید استفاده می شود. توجه داشته باشید که در حین درمان عفونت باید از مقاربت اجتناب کنید. اما درمان شریک جنسی برای عفونت های مخمر واژینال لازم نیست. با این حال، در برخی از زنان مبتلا به عفونت های مکرر، شریک مرد نیز باید درمان شود. اگر در یک سال بیش از دو عفونت مخمر را تجربه کرده اید، باید به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزی موجب ترشحات غلیظ، سفید و چسبنده می شود؟
هنگامی که تخمک گذاری نمی کنید، بدن شما مایع واژن را تولید می کند که غلیظ و چسبنده است. این ترشحات واژن به عنوان یک مانع برای جلوگیری از عبور اسپرم از طریق رحم و دهانه رحم عمل می کند. بنابراین دفاع طبیعی بدن نیز می تواند به جلوگیری از میکروب ها و باکتری ها و ورود آن ها به دهانه رحم کمک کند. به طور کلی این مسئله می تواند به جلوگیری از عفونت پس از پریودی و زمانی که مهبل (واژن) مایع کمتری تولید می کند، کمک کند. افزایش مایع کمک می کند تا هر گونه باکتری یا میکروبی که می تواند به سلامت و تعادل عمومی واژن آسیب برساند، شسته شود.

چه زمانی باید برای ترشحات سفید واژن پزشک مراجعه کنم؟
تقریبا در هر مورد، ترشحات واژن سفید و غلیظ، نشانه ای از سلامتی اندام های تولید مثل است. با این حال گاهی ترشحات می تواند نشانه ای از یک مشکل بهداشتی باشد. اگر یکی از علائم زیر را همراه با ترشحات غیر طبیعی واژینال مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:

درد
خارش
ناراحتی خون ریزی
قطع پریودی
بثورات یا زخم همراه با ناراحتی واژن
احساس سوزش در هنگام ادرار یا مقاربت
بوی قوی و پایدار از واژن
از به هم زدن تعادل pH در مهبل (واژن) با استفاده از صابون، مواد شوینده معطر، دوش واژن یا هر محصول دیگری که رطوبت طبیعی واژن را از بین می برد اجتناب کنید. ترشحات واژن برای مراقبت از خود و جلوگیری از عفونت ها طراحی شده است و باعث سلامت ای اندام می شود.

سخن آخر
همان طور که ملاحظه کردید ترشحات واژن کاملا طبیعی هستند و نباید نگران آن ها باشید. تغییر این ترشحات در طول سیکل قاعدگی نیز به دلیل تغییرات هورمونی مانند قبل، بعد و در حین تخمک گذاری و زمان پریودی است که نشانه سلامت این اندام می باشد. اما در صورتی که این ترشحات همراه با بوی بد، سوزش، خارش و یا درد همراه باشند باید به پزشک مراجعه کنید و بعد از معاینه و تشخیص علت آن توسط دکتر مورد درمان قرار بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو