طرز تهیه مانتی ؛ غذای اصیل ترکیه ای بسیار خوشمزه

طرز تهیه مانتی ؛ غذای اصیل ترکیه ای بسیار خوشمزه


منبع: ستاره

135

1399/4/23

11:33


مانتی یک غذای ترکیه ای بسیار خوشمزه و پرطرفدار با نوعی خمیر، گوشت، ماست و ... است. طرز تهیه مانتی قلق‌هایی دارد که با یاد گرفتن آن‌ها می‌توانید به سادگی این غذای لذیذ را برای عزیزانتان آماده کنید.

طرز تهیه مانتی؛ یک غذای اصیل ترکیه‌ای

 

ستاره | سرویس آشپزی - مانتی یک غذای ترکیه‌ای که تقریباً در تمام رستوران‌های ترکیه سرو می‌شود. پایه این غذا گوشت چرخ‌کرده و خمیر است. اگر به دنبال سرو غذایی خاص و متفاوت در جمع‌های خود هستید حتماً این غذا را امتحان کنید، زیرا این غذا نه تنها بسیار خوشمزه است، بلکه روش‌های پیچیدن و سرو متفاوتی نیز دارد که باعث خوش‌رنگ‌تر و زیباتر شدن شدن سفره شما می‌شود. در این متن قصد داریم طرز تهیه مانتی اصیل ترکیه‌ای را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید!

 

طرز تهیه مانتی ترکیه ای خوشمزه

مواد لازم مقدار
آرد ۳ پیمانه
آب به مقدار لازم
تخم‌مرغ ۲ عدد
گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
ماست (ترجیحاً ماست یونانی) ۱ پیمانه
سیر ۳ حبه
جعفری ساطوری‌شده یا نعنا خشک (دلخواه) ۴ قاشق غذاخوری
پودر پاپریکا یا پول بیبر (پرک فلفل قرمز) ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و زیره به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم
کره ۵۰ گرم

 

طرز تهیه خمیر مانتی

  • برای تهیه خمیر مانتی در یک کاسه بزرگ آرد را با نصف استکان آب، تخم‌مرغ و مقداری نمک مخلوط کنید و کمی ورز دهید. آرد را تا جایی با دست ورز دهید که به شکل خمیر دربیاید و چسبندگی زیادی نداشته باشد. هر جا حس کردید خمیرتان خیلی چسبنده است، کم دیگری آرد به آن اضافه کنید و ورز دادن را ادامه دهید، اما توجه داشته باشید که بیش از نصف استکان آرد اضافه نکنید که خمیرتان زیادی سفت نشود.
  • وقتی خمیر را به خوبی ورز دادید، روی آن را با سفلون یا پارچه‌ای بپوشانید و آن را ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا استراحت کند.
  • بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، روی یک تخته بزرگ یا یک سطح صاف آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید و دوباره شروع به ورز دادن کنید تا چسبندگی آن از بین برود. در این مرحله باز هم می‌توانید برای رفع چسبندگی خمیر، مقدار خیلی کمی آرد به آن اضافه کنید.
  • با استفاده از یک وردنه شروع به باز کردن خمیر کنید تا جایی که خمیر کاملاً نازک شود. برای راحت‌تر شدن کار می‌توانید ابتدا خمیر بزرگ اولیه را به دو بخش تقسیم کنید و هر بخش را جداگانه صاف کنید. حواستان باشد که حتماً کف سطحی که روی آن خمیر را صاف می‌کنید به اندازه کافی آرد بپاشید که خمیر به سطح نچسبد.
  • بعد از اینکه خمیر را کاملاً باز کردید، آن را به شکل مربع‌هایی کوچک برش بدهید.

 

طرز تهیه مانتی؛ یک غذای اصیل ترکیه‌ای

 

طرز تهیه مایه گوشتی داخل خمیر مانتی

  • در ابتدا پیاز را با رنده ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید.
  • پیازهای رنده‌شده را به گوشت اضافه کرده و پس از اضافه کرده نمک، فلفل، زردچوبه و زیره مواد را به خوبی ورز دهید.

 

طرز تهیه سس ماست مانتی

  • سیرها را با رنده ریز رنده کرده و به ماست اضافه کنید و آن‌ها را خوب هم بزنید. می‌توانید مقدار کمی نمک و فلفل سیاه هم به مواد بیفزایید.

 

طرز تهیه مانتی؛ یک غذای اصیل ترکیه‌ای

 

طرز تهیه سس فلفل مانتی

  • کره را در ماهیتابه‌ای آب کنید و فلفل پاپریکا یا پرک فلفل قرمز را به آن اضافه کنید.
  • در این مرحله می‌توانید به دلخواه مقداری جعفری ساطوری‌شده یا نعنا خشک هم به مواد سس بیفزایید.

 

نحوه پخت و سرو مانتی

مانتی آبپز سنتی‌ترین روش پخت این غذای ترکی است اما مانتی سرخ شده، مانتی بخار پز نیز روش های دیگری هستند که خیلی مرسوم نیستند!

  • تکه‌های کوچک گوشت را با دست به شکل قل‌قلی درآورید و روی هر مربع از خمیری که از قبل آماده کرده‌اید یک تکه گوشت بگذارید. سپس دور خمیر را ببندید تا به صورت بقچه‌ای از خمیر درآید که تکه‌ای گوشت در وسط آن قرار دارد.
  • مقداری آب و روغن مایع را در قابلمه‌ای بریزید تا جوش بیاید.
  • مانتی‌های بقچه‌شده را درون آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه زمان بدهید که مانتی‌ها بپزند.
  • سرو مانتی به روش سنتی به این صورت است که ابتدا باید مانتی‌ها درون ظرف مناسب بریزید. سپس روی آن سس ماست و سیر را ریخته و در آخر سس کره و فلفل را اضافه کنید.
  • مانتی شما حاضر است! نوش جان!

نکته: سس‌های دیگری نیز برای سرو مانتی وجود دارد. مثلاً سس دیگری که می‌توانید به‌ جای سس فلفل و کره استفاده کنید مخلوطی از رب گوجه‌فرنگی تفت‌داده‌شده در روغن زیتون و فلفل است.

 

طرز تهیه مانتی؛ یک غذای اصیل ترکیه‌ای

 

سخن پایانی

طرز تهیه مانتی که یک غذای اصیل ترکیه‌ای است را در این مطلب آموختید. این غذا طعم خاص و لذیذی دارد و اگرچه نحوه درست کردن آن کمی زمان‌گیر است، اما گذاشتن این زمان به طعم بی‌نظیر آن می‌ارزد. این غذا را می‌توانید در مهمانی‌ها به‌ عنوان پیش غذایی ترکیه‌ای نیز سرو کنید. اگر به طور کلی به غذاهای ترکیه‌ای علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب «طرز تهیه گوزلمه اسفناج؛ غذای خوشمزه ترکی» نیز سری بزنید.

شما تا به حال مانتی را در خانه درست کرده‌اید؟ طرز تهیه مانتی در آشپزخانه شما چگونه است؟ اگر از طرز تهیه مانتی این مطلب برای درست کردن این غذای ترکیه ای استفاده کردید، حتماً نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو