آنچه باید در مورد قرص دیازپام و باید ها و نبایدهای آن بدانید

آنچه باید در مورد قرص دیازپام و باید ها و نبایدهای آن بدانید


منبع: آرگا

254

1399/4/23

11:37


قرص دیازپام یکی از داروی های مسکن است که اغلب ما تا حدودی با آن آشنایی داریم، در این مقاله به معرفی نکات مهم در جهت استفاده از قرص های دیازپام و همچنین عوارض استفاده از این دارو می پردازیم.

دیازپام، دارویی خواب آور و مسکن است که در رده درمانی بنزودیازپین های طولانی اثر قرار می گیرد. این قرص برای تسکین استرس و اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات هراس تجویز می شود. همچنین این دارو برای درمان سندرم ترک الکل، شل کننده ماهیچه اسکلتی، درمان تشنج و درمان انقباض عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد.

تجویز این قرص باید توسط پزشک انجام گیرد و از مصرف سرخود آن جلوگیری نمود. این قرص برای درمان اسپاسم های عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد. بنزودیازپین ها موجب افزایش مواد شیمیایی در مغز می گردند که باعث آرامش بخشی می شود، در ادامه مطلب اطلاعاتی از این دارو را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

کاربردهای قرص دیازپام

بررسی کاربردهای قرص دیازپام

مصرف بیش از حد داروهای آرامش بخش مانند دیازپام، موجب اعتیاد به این دارو ها می شود. افرادی که به طور دایمی از این دارو ها استفاده می نمایند، برای دست یابی همیشگی به آرامش به تدریج مصرف آن را افزایش می دهند و دچار وابستگی به این دارو می شوند.

با مصرف بیشتر این قرص ها بدن فرد دچار مقاومت می شود و فرد مجبور می شود تا مصرف قرص را دائما افزایش دهد و این امر موجب اعتیاد فرد به قرص های دیازپام می گردد.

دیازپام و نکات آن

موارد مصرف

قرص دیازپام، به عنوان قرص ضد استرس و همچنین درمان اضطراب، اختلالات تشنجی، سر درد، سندرم قطع مصرف الکل، درمان ترس و وحشت بیش از حد، لرزش و یا تکان خوردن غیر عادی اندام ها و اسپاسم عضلات اسکلتی تجویز می شود.

همچنین درمان کوتاه مدت برای بی خوابی و اضطراب، یک نوع درمان کمکی برای درمان علائم حاد قطع مصرف داروها، تشنج های ناشی از مسمومیت ها و تب، حمله مداوم صرعی، گرفتگی عضلات اسکلتی، مصرف به عنوان یک دارو برای بی هوشی قبل از عمل و جراحی نیز استفاده می شود.

طریقه مصرف

این دارو بسته به شرایط مختلف و در افراد متفاوت با میزان و مقادیر متفاوتی تجویز می شود. چگونگی مصرف  این قرص فقط طبق نظر پزشک است اما معمولا برای درمان استرس و اضطراب سه بار در روز و به مقدار ۲ میلی گرم مصرف می شود. در افراد مسن و کهنسال برای درمان بی خوابی و اضطراب نصف این مقدار تجویز می شود.

دیازپام و مسکن

عوارض جانبی

همانطور که همه می دانند همه ی داروهای گیاهی و صنعتی در کنار کاربردها و فواید دارویی که دارند، دارای عوارض جانبی نیز می باشند شایع ترین عوارض جانبی این دارو شامل موارد زیر است.

  • خستگی
  • سر درد
  • خواب آلودگی
  • گیجی و منگی
  • تاری مختصر بینایی
  • یبوست

این علائم به طور طبیعی رخ می دهند اما در صورتی که این علائم تداوم یافت و برای شما آزار دهنده بود باید به پزشک مراجعه نمایید و علایم عوارض خود را با پزشک مطرح سازید. در صورت بروز مشکلات زیر حتما باید به پزشک مراجعه نموده و با وی در رابطه با استفاده از این قرص ها مشورت نمایید.

  • لرزش دست و اندام ها
  • تغییر ضربان قلب
  • کاهش بینایی
  • تغییرات خلقی
  • کاهش سطح هوشیاری

داشتن حساسیت دارویی شدید به قرص دیازپام بسیار نادر است. با این حال اگر علایمی نظیر مشکلات بالا که گفته شد و همچنین واکنش پوستی، تنگی نفس، تورم شدید صورت و لب ها را مشاهده کردید باید به پزشک خود مراجعه نمایید.

  تداخل دارویی

تمامی بیماران اگر داروی دیگری مصرف می کنند باید قبل از مصرف دیازپام، تمامی دارو های مصرفی خود را با پزشک مطرح سازند. برخی از داروهایی که می توانند با این قرص تداخل دارویی ایجاد کنند شامل موارد زیر هستند.

عوارض جانبی دیازپام

نکاتی که در رابطه با داروی دیازپام باید بدانید

۱. پیش از مصرف دارو در صورتی به این دارو و یا دیگر دارو های مشابه آن مانند اگزازپام و تمازپام حساسیت دارید حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۲. این دارو به دلیل داشتن ترکیبات غیر فعالی که دارد سبب بروز حساسیت می شود بنابراین به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با پزشک تان مشورت نمایید.

۳. قبل از مصرف دارو سوابق پزشکی تان را با دکتر در جریان بگذارید.

۴. مصرف این دارو ممکن است سبب سرگیجه و خواب آلودگی شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارد خودداری نمایید مانند : کار با ماشین آلات، رانندگی و…

۵. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان مصرف این دارو بگذارید.

۶. این دارو در کودکان به جای اثرات آرام بخش سبب تغییرات روحی روانی می شود.

۷. عوارض جانبی این دارو در افراد سالخورده به نسبت دیگران بیشتر می باشد.

نکاتی در رابطه با دیازپام

۸. در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید و یا قصد باردار شدن دارید حتما پیش از مصرف دارو به پزشک تان اطلاع دهید.

۹. این دارو را طبق دستور پزشک می توانید به شکل خوراکی به همراه غذا و یا بدون غذا مصرف نمایید.

۱۰. دیازپام را بیشتر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید.

۱۱. از قطع ناگهانی دارو پرهیز کنید زیرا با عوارض جانبی مانند : استفراغ، لرزش، گرفتگی شکمی و عضلانی، اضطراب، تشنج و بی حسی مبتلا خواهید شد.

۱۲. در زمان مصرف داروی دیازپام از خوردن گریپ فروت و یا نوشیدن آب گریپ فروت پرهیز نمایید.

۱۳. دارو را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید.

۱۴. در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری نمایید.

۱۵. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز کنید.

۱۶. از مصرف داروی از تاریخ گذشته اجتناب نمایید.

۱۷. دارو را در دمای اتاق و دور از حرارت و دسترس کودکان نگهداری نمایید.

اطلاعات دارویی دیازپام

قرص دیازپام نوعی داروی مسکن و خواب آور است. این دارو به عنوان یک آرام بخش برای تسکین درد های انواع بیماری هایی که در این مقاله گفته شد کاربرد دارد، با این حال بهتر است این دارو را طبق نظر پزشک مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توانید با کلیک بر روی اطلاعات دارویی با دیگر دارو ها و باید و نباید های استفاده از آنها آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو