تکذیب فروش ماسک‌های دسته دوم در شیراز

منبع: برترین ها

51

1399/4/23

14:40


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فروش ماسک های دسته دوم در برخی مناطق شهر شیراز کذب است.

خبرگزاری مهر: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فروش ماسک های دسته دوم در برخی مناطق شهر شیراز کذب است.

دکتر محمد رضا حیدری در پاسخ به شایعه‌ای مبنی بر بازگردانی ماسک‌های دست دوم توسط افراد سودجو به بازار افزود: تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر فروش ماسک دست دوم در مراکز عرضه محصولات بهداشتی اعلام نشده است.

وی تاکید کرد: مراحل تهیه و تولید ماسک بصورت کاملاً استاندارد و با نظارت کامل در مراکز تولیدی در حال انجام است.

معاون علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره اینکه معاونت غذا و دارو و سایر بخش‌های علوم پزشکی شیراز کنترل کاملی بر واحدهای عرضه کننده ماسک دارند یادآور شد: طرح ضربتی دانشگاه علوم پزشکی جهت کنترل هرچه بهتر بازار بصورت روزانه و با بازدید از داروخانه‌ها و واحدهای عرضه کالاهای پزشکی در حال انجام است.

حیدری در خصوص افزایش قیمت ماسک در طی روزهای اخیر نیز گفت: در مدت اخیر چندین جلسه در همین خصوص برگزار شده اما متأسفانه بخش عمده‌ای از افزایش قیمت مربوط به تأمین مواد اولیه و بهداشتی مورد نیاز تهیه ماسک است.

وی با اشاره به اینکه تنها دو کارخانه تهیه و تولید مواد مورد نیاز ماسک در ایران فعالیت می‌کند افزود: در حال حاضر کارخانه‌ای در یزد و کارخانه‌ای در ملایر همدان مواد مورد نیاز را تولید می‌کنند.

حیدری یادآور شد: با وجود موج جدید کرونا و الزامات جدید در خصوص استفاده اجباری از ماسک در تمامی مراکز اداری و دولتی، شاهد کمبود ماسک و در نتیجه افزایش قیمت بوده‌ایم.

وی افزود: در بازار چند نمونه ماسک به فروش می‌رسد که بخشی از این ماسک‌ها بصورت پارچه‌ای و دست ساز دوخته شده، این ماسک‌ها تنها در حد یک پوشش ساده برای جلوگیری از پرتاب ویروس از طریق عطسه و سرفه مؤثر است ماسک‌های دارای فیلتر و بافت مناسب در نوع پزشکی و عادی عرضه می‌شوند و در داروخانه‌ها و واحدهای فروش کالای پزشکی در دسترس شهروندان است.

وی در خصوص زمان مناسب استفاده از هر ماسک تاکید کرد: هر ماسک در بهترین شرایط بین دو تا سه ساعت قابل استفاده است و پس از این مدت به دلیل رطوبت و بازدم دچار تغییر رنگ و بو می‌شود. حیدری تاکید کرد که هیچکدام از ماسک‌های بهداشتی قابل شستشو نیستند و در صورت شست شو و با از دست دادن بافت فیلتر میان ماسک خاصیت بهداشتی و بازدارندگی خود را از دست می‌دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو