آغاز دریافت نتایج هدایت تحصیلی از امروز

منبع: برترین ها

42

1399/4/23

16:04


معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه روند کار هدایت تحصیلی تقریبا به اتمام رسیده و دانش‌آموزان می‌توانند از این هفته از طریق سامانه همگام نتایج هدایت تحصیلی را مشاهده کنند گفت: امسال به دلیل کرونا دانش آموزان هم می‌توانند از روز دوشنبه، بیست و سوم تیرماه به بعد به سامانه همگام مراجعه کنند. مدارس هم که از قبل به این سامانه دسترسی داشتند.

خبرگزاری ایسنا: معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه روند کار هدایت تحصیلی تقریبا به اتمام رسیده و دانش‌آموزان می‌توانند از این هفته از طریق سامانه همگام نتایج هدایت تحصیلی را مشاهده کنند گفت: امسال به دلیل کرونا دانش آموزان هم می‌توانند از روز دوشنبه، بیست و سوم تیرماه به بعد به سامانه همگام مراجعه کنند. مدارس هم که از قبل به این سامانه دسترسی داشتند.

پانته‌آ درّی با بیان اینکه هدایت تحصیلی فرآیندی سه ساله است گفت: در این فرایند به دانش‌آموزان کمک می‌شود علایق و استعدادهای خود را کشف و برای دوره دوم متوسطه یک انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند و رشته تحصیلی خودشان را انتخاب کنند.

وی افزود: در این فرایند دو دسته ملاک و معیار داریم؛ نخست بررسی‌های مشاوره‌ای و دوم عملکرد و سوابق تحصیلی است. در فرم شماره ۶ هدایت تحصیلی نتایج شرکت دانش‌آموزان در آزمون‌های رغبت و توانایی، نظر مشاور، معلمان، اولیاء و خود دانش آموز جمع‌آوری می‌شود و ۶۵ درصد نمره را به خود اختصاص می دهد.

معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه ۳۵ درصد نمره هدایت تحصیلی نیز عملکرد تحصیلی دانش آموز است گفت: سوابق تحصیلی برای یکسری دروس ِهدف در پایه‌های هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب ۳ اعمال و مجموع اینها در فرم شماره ۶ و ۷ اعلام می‌شود.

درّی افزود: روند کار تقریبا به اتمام رسیده و دانش‌آموزان می‌توانند از این هفته از طریق سامانه همگام نتایج هدایت تحصیلی را مشاهده کنند. امسال به دلیل کرونا دانش آموزان هم می‌توانند از روز دوشنبه، بیست و سوم تیرماه به بعد به سامانه همگام مراجعه کنند. مدارس هم که از قبل به این سامانه دسترسی داشتند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات مختلفی برای معرفی رشته‌های تحصیلی در ماه‌های گذشته انجام شده است گفت: این فرایند تا صدور برگه هدایت تحصیلی ادامه می‌یابد. مناطق کمک می‌کنند رشته‌ها بهتر به بچه‌ها شناسانده شوند تا بتوانند انتخاب درستی داشته باشند. علاقه، استعداد و توانمندی به صورت توامان مهم هستند. نیم نگاهی به آینده شغلی و بازار کار و شرایط خانواده به انتخاب رشته درست کمک می‌کنند.

معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران افزود: دانش آموزان در فرم شماره ۷ جلوی برخی رشته‌ها اولویت‌هایی را مشاهده می کنند که امسال اولویت "الف" و "ب" است و دیگر اولویت "ج" و "د" نداریم. اولویت دقیقا بر اساس ظرفیت صندلی‌های خالی منطقه و ناحیه تعیین شده است. بنابراین اگر اولویت رشته‌ای را کسب کنیم شرط لازم است، اما شرط تعیین کننده این است که اولویت "الف" یا "ب" باشیم.

درّی افزود: برای شاخه فنی و حرفه‌ای و رشته‌های تجربی و انسانی اولویت "الف" و "ب" داریم به این معنا که اول باید تکلیف اولویت "الف" ها مشخص شود واولویت "ب" ها باید کمی صبر کنند. اولویت بر اساس ظرفیت و سوابق تحصیلی تعیین شده و مثلا اگر دانش‌آموزی برای رشته علوم انسانی اولویت "ب" باشد باید کمی صبر کند تا تکلیف اولویت "الف"ها مشخص شود و سپس اولویت "ب" ها می‌توانند بروند ثبت نام کنند. بنابراین توصیه می‌کنم والدین تعجیل نکنند و مدام به ستادهای ثبت نام مراجعه نکنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا دانش آموز در صورت عدم کسب اولویت اول برای یک رشته، می تواند در مدرسه منطقه دیگری ثبت نام کند؟ گفت: اگر ظرفیت خالی داشته باشیم شاید این امکان فراهم شود، اما محدوده جغرافیایی در ثبت نام موثر است. هدایت تحصیلی و ثبت نام دو مقوله هستند. اگر ظرفیت خالی و شرایط پذیرش وجود داشته باشد ستاد ثبت نام منطقه می‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد.

معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران همچنین درباره حدنصاب نمره برای رشته‌های تحصیلی افزود: نمره سوابق تحصیلی برای رشته‌های ریاضی و تجربی به دروس هدفِ ریاضی و دروس پایه هفتم و هشتم و نهم برمی‌گردد. برای رشته ریاضی حداقل نمره درس ریاضی ۱۴ و نمره علوم ۱۳ است که برای تجربی برعکس می شود و حداقل نمره درس علوم ۱۴ و ریاضی ۱۳ است. برای بقیه رشته‌ها هم تنوعی از دروس مانند ادبیات، عربی، هنر و ... را داریم.

درّی از دانش آموزان و خانواده‌ها خواست که بیشتر به فرم ۶ توصیه نامه که شامل نظر معلم، مشاور و اولیاء است توجه کنند که فارغ از نمرات و عملکرد تحصیلی است. این فرم، نیمرخ مشاوره‌ای دانش آموز را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان امتحان مجدد برای رسیدن به اولویت مدنظر و کسب حدنصاب نمره وجود دارد؟ اظهار کرد: جلوی برخی رشته ها در فرم ۷هاشور خورده و یعنی دانش آموز نمره لازم را کسب نکرده است. اگر فرد علاقه دارد حتما به آن رشته برود و در فرم شش معلوم است که استعداد و توانایی آن را دارند امکان شرکت در آزمون مجدد تعیین رشته در شهریور فراهم است. اگر حدنصاب نمره را کسب کردند و ظرفیت خالی موجود بود می توانند به آن رشته بروند.

معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه فرایند هدایت تحصیلی برای تمام مدارس است و تفاوتی بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد و همه از یک الگو تبعیت می کنند گفت: در مدارس غیردولتی اولویت الف و ب را رعایت نمی کنیم. دانش آموزان اگر بخواهند به اولویت ب هم بروند می‌توانند زیرا تعداد صندلیهای خالی ممکن است در مدارس غیردولتی بیشتر باشد.

درّی در برنامه تلویزیونی مدرسه تابستانی ایران درباره اینکه اگر دانش آموزی بخواهد در پایه یازدهم تغییر رشته بدهد باید چه کند؟ اظهار کرد: دانش آموز از مدرسه تقاضای تغییر رشته می‌کند و منطقه تایید می‌کند. دانش آموز برای ورود به پایه یازدهم می‌تواند در امتحان تغییر رشته شرکت کند؛ در پایه دهم امکان تغییر شاخه و رشته وجود دارد، اما پایان سال یازدهم دیگر امکان تغییر شاخه نیست و فقط می‌تواند رشته را تغییر دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو