یحیی آل اسحاق در خصوص آخرین وضعیت روابط تجاری ایران و عراق و بهتر شدن آن اظهار داشت: بله در روزهای اخیر وضعیت مبادلات تحاری ایران و عراق بهتر شده، البته در مرزهای شمالی عراق مشکلی نبود و هفته ای دو الی سه روز میادلات انجام می شد.

وی ادامه داد: به دلیل مسائل بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا مشکل در مرزهای جنوبی بود که به تازگی بر اساس توافقاتی که انجام شده قرار است هفته ای دو الی سه روز این مرزها باز شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به بازدید نخست وزیر عراق از مرزهای کشورش، گفت: وی در این بازدید ها دستورات خوبی به منظور شفاف سازی و نظم دهی به مرزها صادر کرده و امیدواریم روز به روز شرایط بهتر شود.

آل اسحاق خاطر نشان کرد: در خصوص حمل و نقل و ویزا  نیز مشکلات اندکی وجود دارد  که به دنبال سامان یافتن و حل این مسائل هستیم. البته در حمل و نقل مشکل چندانی نداریم  و روزانه ۲۵۰۰ تا ۳  هزار کامیون جابه جا می شود.

وی در خصوص بازگشت ارز صادراتی کشور عراق نیز تصریح کرد: ارز صادراتی بخش خصوصی از کشور عراق مشکلی در بازگشت آن نبوده و به طورکامل بازگشته است و تنها ارز دولتی که برای فروش برق و انرژی بوده بازنگشته که این موضوع نیز با مذاکرات و موافقتنامه ای که  که انجام شده، در حال بازگشت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: ارز صادراتی عراق در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار بوده که ۹  میلیارد دلار آن کامل برگشته و۳ میلیارد دلار باقی مانده مربوط به دولت است  که با توافقات انجام شده در حال برگشت است.