خواص رازیانه دم کرده را بدانید

منبع: اوما

453

1399/4/23

18:47


خواص رازیانه دم کرده را بدانید

 رازیانه جزو خانواده هویج می باشد که ممکن است بعد از رشد، اندازه ساقه آن به 91 سانتیمتر هم برسد. این گیاه خوشبو دارای ریشه های باریک و دوکی شکل و ساقه و برگ های شیاردار می باشد. این گیاه در ابتدا تنها در مصر، آسیا و یونان بود و در حال حاضر در محیط های گرم در سراسر دنیا رشد می کند. رازیانه احتمالا جزو اولین ادویه هایی است که بشر آن را کشف کرده است. رازیانه جزء گیاهان دارویی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی استفاده می شود و برای بهتر شدن و افزایش کیفیت پخته می شود.

همچنین رازیانه برای افزایش طعم کیک استفاده شده و معمولا بعد از غذا برای هضم راحت تر بعنوان دسر مصرف می شود. روغن رازیانه نیز به هضم غذا کمک کرده و باعث کاهش گاز و جلوگیری از گرفتگی روده می شود. رازیانه برای جلوگیری از انسداد تنفسی و حل مشکلاتی مانند برونشیت هم موثر است. با ما در این مقاله همراه باشید تا شما بانوان اومایی عزیز را بیشتر با خواص رازیانه دم کرده آشنا کنیم. 

تاریخچه گیاه رازیانه

رازیانه در طول 4000 سال گذشته در مصر بعنوان گیاه بومی این منطقه کشت می شده است. این ماده در قدیم بیشتر برای کاهش مشکلات گوارشی و درد دندان استفاده می شده است. رازیانه برای تمیز کردن سیستم تنفسی نیز کاربرد داشته است. همچنین در غذا استفاده می شده و به درمان مشکلات روده و معده می پرداخته و باعث بوی خوش دهان می شده است. در قدیم رازیانه را با عسل و زنجبیل مخلوط کرده و می جویدند. همچنین مصرف آن پیش از خواب برای جلوگیری از کابوس مناسب بوده است. در قرن 16 اروپایی ها این ماده را برای به دام انداختن موش ها نیز استفاده می کردند. اما خواص دارویی این گیاه معجزه آسا بی شمار است که در ادامه آن ها را خواهیم گفت.

خواص رازیانه دم کرده

در ادامه به طور کامل خواص رازیانه دم کرده را توضیح می دهیم:

بهبود هضم غذا

رازیانه برای درمان مشکلات دستگاه گوارشی بسیار مناسب است. زیرا باعث افزایش هضم غذا می شود . این ماده برای جلوگیری از حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، گاز معده و اسپام و به طور کلی بهبود عملکرد دستگاه گوارشی موثر است. بعلاوه باعث تحریک اشتها می شود.

آب مروارید

مشکل آب مروارید را می توان با مصرف رازیانه درمان کرد. برای درمان این مشکل، 6 گرم رازیانه را هر روز صبح و بعد از ظهر بصورت دم کرده مصرف کنید.

بی خوابی

مصرف چای رازیانه بعد از غذا یا پیش از خواب به مدیریت ناهنجاری های خواب کمک می کند. یادتان باشد رازیانه را خیلی نجوشانید زیرا روغن های ضروری آن تبخیر می شوند و کیفیت خود را از دست می دهد. می توانید برای طعم بهتر این دمنوش و خاصیت بیشتر مقداری عسل به مخلوط بیفزایید.

آسم

رازیانه دارای ترکیبات خاصی است که می تواند سرفه و آسم را برطرف کند.

تشنج

رازیانه از تشنج جلوگیری می کند حتی اگر تشنج ناشی از حمله های ناگهانی باشد.

بیماری ها و عفونت های میکربی

عصاره رازیانه از عفونت های باکتریایی و ویروس ها و قارچ ها که مخصوصا خانم ها را گرفتار خود می کند جلوگیری می نماید. این ماده در رفع بیماری های ناشی از عفونت میکروبی موثر است.

بهبود علائم یائسگی و اختلالات قاعدگی

رازیانه حاوی یک عنصر به نام اسانس آنتول است که نوعی فیتواستروژن است. مشتقات آنتول به کاهش علائم یائسگی، افزایش شیر مادر، راحت شدن زایمان و بهبود قاعدگی کمک می کند.

رازیانه برای بهبود تولید شیر

همان طور که اشاره کردیم این گیاه باعث افزایش شیر مادر می شود، زیرا تاثیری مانند هورمون استروژن دارد. بعلاوه باعث افزایش میل جنسی هم می شود. اگرچه رازیانه ماده ای مناسب برای افزایش شیر است مادران شیرده باید پیش از مصرف با پزشک مشورت کنند. همچنین این گیاه نباید در طول بارداری مصرف شود.

شپش سر

این ماده به عنوان حشره کش یا آفت کش برای حشرات موذی، پشه و شپش استفاده می شود. 

استفاده به عنوان خلط آور

دانه رازیانه باعث افزایش سلامتی تنفسی می شود. این ماده خاصیت خلط آور دارد و معمولا به عنوان قرصی طبیعی برای کاهش سرفه استفاده می شود. روغن رازیانه به خروج خلط از ریه ها و گلو کمک می کند. بعلاوه در مدیریت سرماخوردگی، آسم، برونشیت، آنفولانزا و سینوزیت نیز موثر است.

درمان بیماری های پوستی

روغن موجود در رازیانه برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شود. این روغن برای درمان جوش و آکنه کاربرد دارد. همچنین باعث از بین رفتن جای نیش حشرات می شود و عفونت ها را نیز برطرف می کند. اما در صورت حساسیت نسبت به آن نباید از روغن رازیانه استفاده کنید و باید این روغن را با روغن هایی مانند نارگیل یا زیتون رقیق کنید.

سلامتی تنفسی

دانه های رازیانه به عنوان خلط آوری ایده آل در بدن کار می کنند. این ماده باعث کاهش خلط در گلو و ریه ها می شود. بعلاوه این ماده به درمان آسم هم کمک می کند. همچنین به عنوان قرص سرفه نیز مصرف می شود. برونشیت، آنفولانزا و ذات الریه با مصرف دانه های رازیانه بهبود می یابد.

سلامت دهان

یکی از مزایای دانه های رازیانه کمک به سلامت دهان است. این ماده ضد میکروب و ضد باکتری است و باعث پاکسازی دهان می شود. همچنین بوی بد دهان را از بین برده و به قورت دادن راحت تر غذاها کمک می کند. این دانه ها از قدیم الایام در شستشوی دهان کاربرد دارند.

سلامتی نوزاد

مصرف دانه رازیانه برای نوزادان نیز مناسب است. این ماده درد شدید معده را کاهش داده و از سک سکه نوزاد جلوگیری می کند. همچنین مشکلات گوارشی را کاهش می دهد. در صورت تمایل به مصرف آن برای نوزاد بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

 

8786-2

ضد تشنج و ضد هیستریک

از آنجایی که عصاره رازیانه دارای ماده ای مخدر است که تاثیر آرام بخش دارد، تشنج را از طریق کاهش جریان خون از بین می برد و واکنش های عصبی را کاهش می دهد. اما باید به مقدار کم مصرف شود. اگر به مقدار بالا مصرف شود به خصوص در کودکان تاثیر منفی دارد. 

سلامتی جنسی

رازیانه داروی مقوی و تقویت کننده غرایز جنسی است و میل جنسی را افزایش می دهد. مصرف یک لیوان آب همراه با دانه های رازیانه هر شب قبل از خواب باعث افزایش میلی جنسی و آرامش بیشتر می شود. 

تنظیم پریودی

رازیانه چرخه پریودی را در خانم ها تنظیم کرده و به سلامتی باروری کمک می کند. تاثیر استروژنی رازیانه برای سلامتی باروری خانم ها مفید است. اگر به خاطر استرس تاخیر در پریودی ایجاد شود استفاده از این ماده باعث پریود شدن می شود . خاصیت ضد اسپاسم رازیانه باعث کاهش گرفتگی عضلات می شود. همچنین به درمان ناهنجاری های پریودی کمک می کند. به همین علت نباید در بارداری مصرف شد.

تحریک لوزالمعده

برای کنترل انسولین و هورمون های دیگر، لوزالمعده عضوی مهم در بدن است. دانه های رازیانه باعث بهبود عملکرد لوزالمعده می شوند. اگر لوزالمعده درست کار کند احتمال دیابت یا مشکلات هورمونی کاهش می یابد.

مسکن درد

عصاره رازیانه مسکن درد می باشد. این ماده به کاهش درد در رماتیسم، ورم مفاصل و درد مفاصل و به طور کلی بیماری های التهابی کمک می کند. در واقع این گیاه مواد سمی را از بدن خارج می کند و باعث افزایش جریان خون می شود. خاصیت  ضد اسپاسم این ماده باعث می شود درد را کاهش دهد و از اسپاسم جلوگیری کند.

مفید برای قلب

عصاره رازیانه فشار خون را کنترل می کند. این ماده باعث کاهش فشار بر روی قلب می شود. بعلاوه، از آنجایی که عصاره سم زدا است، باعث افزایش جریان خون می شود و سلامتی قلب را افزایش می دهد. این عصاره به قلب و کبد انرژی می دهد. اما افرادی که فشار خون پایین دارند نباید این ماده را مصرف کنند زیرا باعث کاهش فشار خون می شود.

مفید برای سوخت و ساز

سوخت و ساز بدن با مصرف عصاره رازیانه به حالت ایده آل می رسد. این عصاره هورمون های داخل بدن را برای عملکرد بهتر تشویق می کند و باعث تحریک آنزیم ها و سوخت و ساز سالم می شود. به همین دلیل، سلامتی بدن افزایش می یابد. به همین دلیل یکی از دمنوش های اصلی برای لاغری دمنوش رازیانه است.

ترومبوز

ترومبوز تشکیل لخته های خون در داخل رگ های خونی می باشد که باعث انسداد جریان خون و خطر سکته می شود. رازیانه از این مسئله جلوگیری می کند.  

سخن آخر

رازیانه خاصیت خوش بو کنندگی دارد و در انواع غذاها و نوشیدنی ها می توان از آن استفاده کرد. عصاره این دانه ها در قرص ها نیز استفاده می شود و خاصیت ادرار آور، ملین، خلط آور و ضد اسپاسم دارد. همچنین باعث از بین رفتن قولنج و نفخ نیز می شود. بعلاوه رازیانه باعث افزایش میل جنسی، افزایش تولید شیر، هضم راحت تر غذا و حل مشکلات گوارشی و بیماری های پوستی می شود. بنابراین توصیه می شود حتما بصورت روزانه از دمنوش آن یا بعنوان ادویه در غذاها استفاده کنید. 

healthbenefitstimes editor team. History of Anise.2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو