بهترین قرص برای رشد سریع موی سر

منبع: اوما

165

1399/4/23

18:47


بهترین قرص برای رشد سریع موی سر

بطور کلی قرص ها و مکمل های زیادی برای رشد سریع مو و یا پرپشت شدن مو تبلیغ و معرفی میشود و امروزه افراد زیادی به دنبال راهی برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو هستند. بطور خلاصه میتونم بگم از مکمل ها، بهترین مکمل برای تقویت رشد مو ویتامین ب 5 و سیستئین، ب6 و زینک است. از میان داروها هم میشه به فیناستراید و ماینوکسیدل اشاره کرد. اما برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش آن اول از همه باید علت ریزش مو مشخص بشه تا درمان مناسب برای شما شروع شود. بنابراین در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهم درباره این عارضه و بهترین قرص هایی که برای آن وجود دارد را به شما عزیزان اومایی معرفی کنیم.

در این مقاله می خوانیم:

بهترین قرص ها برای رشد مو کدامند؟

بهترین داروهایی که می توانیم آن ها را بعنوان درمانی برای ریزش مو و تقویت رشد موهای جدید به شما معرفی کنیم عبارتند از:

  •  کورتیزون ...
  •  ماینوکسیدیل ...
  •  فیناستراید ...
  •  اسانس رزماری ...
  •  کالیوم کربنیکوم ...
  •  سیلیکا ...
  •  ویتامین های نایسین ...
  •  دیفنیل سیکلوپروپنون (DPCP)

بهترین ویتامین ها برای رشد مو چیست؟

یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو کاهش برخی ویتامین ها در بدن هستند. مهم ترین ویتامین هایی که باید برای تقویت مو مصرف شوند عبارتند از:

  •  ویتامین A
  •  ویتامین B
  •  ویتامین B5 (پانتنول)
  •  ویتامین B6
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  •  ویتامین E

در ادامه به طور کامل تر دلایل نیاز بدن به این ویتامین ها برای رشد مو را توضیح می دهیم:

1. ویتامین A

- تمام سلول های بدن برای رشد نیاز به ویتامین A دارند. ویتامین A باعث سرعت رشد مو می شود. همچنین به غدد لنفاوی کمک می کند که ماده ای چرب به نام چربی پوست را تولید کنند. چربی پوست، پوست را مرطوب می کند و باعث افزایش سلامت مو می شود.

- رژیم های عاری از ویتامین A ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شود. از طرفی ممکن است مصرف بیش از حد آن نیز خطرناک باشد و باعث ریزش مو شود. 

- سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم غنی از بتا کاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. ویتامین A در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست نیز یافت می شود. همچنین روغن کبد ماهی کاد منبع خوبی از ویتامین A است. بنابراین با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می توانید به مقدار مناسب از این ویتامین را دریافت کنید. 

2. ویتامین های گروه B

یکی از بهترین ویتامین های شناخته شده برای رشد مو، یکی از ویتامین های گروه B به نام بیوتین است. مطالعات نشان می دهد کمبود بیوتین با ریزش مو در انسان ارتباط مستقیم دارد. اگر چه بیوتین به عنوان یک درمان جایگزین مو استفاده می شود، اما در کسانی که دچار کمبود آن هستند بهترین نتایج مشاهده می شود. با این حال، کمبود آن بسیار نادر است زیرا به طور طبیعی در طیف وسیعی از غذاها دیده می شود.

همچنین اطلاعات دقیقی در مورد میزان تاثیر آن در افرادی که دچار کمبود آن نیستند وجود ندارد. دیگر ویتامین های گروه B نیز به ایجاد گلبول های قرمز کمک می کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو می رسانند. این فرآیندها برای رشد مو مهم هستند. شما می توانید ویتامین های B را از بسیاری از غذاها، از جمله غلات کامل، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات برگ تیره دریافت کنید. علاوه بر این، غذاهای حیوانی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر شما یک رژیم غذایی گیاهخواری دارید، به مصرف مکمل این ویتامین نیاز دارید تا دچار کمبود آن نشوید. برای میزان مصرف مورد نیازتان با پزشک مشورت کنید. 

 

بهترین قرص برای رشد مو

3. ویتامین C

آسیب رادیکال های آزاد در بدن می تواند رشد مو را متوقف کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین سی باعث تحریک تولید کلاژن می شود که نوعی پروتئین در مو است که رشد آن را بهبود می دهد.  ویتامین C همچنین به بدن شما کمک می کند آهن که یک ماده معدنی مورد نیاز برای رشد مو است را بهتر جذب کند. توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات همه منابع خوبی از ویتامین C هستند. در کنار آن مکمل ها نیز وجود دارند که قبل از مصرف آن ها باید با پزشک مشورت کنید. 

4. ویتامین D

سطح پایین ویتامین D باعث آلوپسی ( یک نوع مدل ریزش مو) می شود (قرص ویتامین دی 50000). تحقیقات همچنین نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول های جدید کمک کند تا رویش مجدد موهای ریخته شده اتفاق بیفتد. بدن شما ویتامین D را از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید تولید می کند. منابع تغذیه مناسب ویتامین D نیز شامل ماهی چرب، روغن کبد ماهی کاد، برخی از قارچ ها و غذاهای غنی شده می باشند.

5. ویتامین E

ویتامین E مانند آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف 8 ماه ویتامین E رشد 34.5٪ مو را تجربه کردند. دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همه منابع خوبی از ویتامین E هستند .

6. آهن

آهن کمک می کند که گلبول های قرمز اکسیژن را به سلول های شما منتقل کنند. در نتیجه این ماده معدنی برای بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله رشد مو مهم است. کمبود آهن، که باعث کم خونی می شود، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. این مسئله خصوصا در زنان بیشتر رایج است. غذاهایی که دارای آهن زیاد هستند شامل حلزون، صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس می باشند.

7. روی 

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین کمک می کند که غدد لنفاوی اطراف فولیکول ها به درستی عمل کنند. ریزش مو یکی از علائم شایع کمبود روی است. مطالعات نشان می دهد که مکمل های روی باعث کاهش ریزش مو می شوند. با این حال، برخی از گزارش های مبهم وجود دارد که مکمل بیش از حد می تواند به ریزش مو کمک کند. به همین دلیل بهتر است که روی موردنیاز را از غذاها دریافت کنید. غذاهایی که حاوی روی هستند شامل صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، دانه کدو تنبل و عدس می باشند. کمبود روی در آقایان بیشتر اتفاق می افتد.

8. پروتئین

مو تقریبا به طور کامل از پروتئین ساخته شده است. بنابراین مصرف کافی پروتئین برای رشد مو بسیار مهم است. مطالعات حیوانی نشان می دهد که کمبود پروتئین می تواند باعث کاهش رشد مو شده و حتی منجر به ریزش مو شود.

چگونه با ویتامین ها رشد مو افزایش می یابد؟

اکثر مردم مکمل های ویتامین را به طور مرتب برای کمک به رشد موهای خود مصرف می کنند. اگر برای مصرف آن ها با یک متخصص پوست صحبت کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. مهمترین ویتامین ها برای رشد مو B5، B6، A، C و سپس E  می باشند. سایر موارد مهم بیوتین و اسید فولیک هستند. همچنین باید بدانید که برخی از مکمل های ویتامین باعث کاهش ریزش مو می شوند، اما رشد مو را بهبود نمی بخشد. شما باید به دنبال ویتامینی باشید که بیماری شما را کنترل و ریزش مو را درمان کند.

چگونه می توان ویتامین مناسب را انتخاب کرد؟

انتخاب بهترین ویتامین ها برای رشد مو بسیار مهم است، زیرا با مصرف آن ها از ریزش مو و کچلی جلوگیری می شود. در این رابطه باید به نکات زیر توجه کنید:

1-  بهبود رشد و کاهش ریزش:

محصولی که انتخاب می کنید نه تنها باید ریزش مو را متوقف کند، بلکه باید فولیکول های مو را تحریک و تقویت کند تا رشد موها بهتر شوند.

2-  انسدادDHT :

مکمل باید دی هیدروتستوسترون یا DHT (که یکی از عوامل ریزش مو است) را مسدود کند. پس به دنبال محصولاتی که حاوی مسدود کننده های DHT هستند باشید.

3-  مواد مغذی ضروری:

علاوه بر ویتامین های اضافی، رژیم غذایی غنی از ویتامین مصرف کنید! رژیم غذایی به شما اجازه می دهد مواد مغذی دیگری نیز که باعث بهبود رشد موها می شوند را دریافت کنید.

4-  به دنبال عصاره های گیاهی باشید:

محصولاتی با عصاره های گیاهی مانند تخمه کدو و برگ گزنه بهترین گزینه برای تقویت رشد موها هستند. مکمل های بیوتین در رژیم غذایی شما می توانند باعث ضخیم تر، کامل تر و سالم تر شدن موهای شما شوند. دوز روزانه دو قرص Viviscal برای رشد موهای زنان حاوی 240 میکروگرم بیوتین (ویتامین B7) است که 80 درصد میزان مورد نیاز روزانه بزرگسالان را تامین می کند.

 

ویتامین مناسب رشد مو

داروهای گیاهی موثر برای رشد مو

اسانس رزماری

اعتقاد بر این است که روغن رزماری هنگامی که روی پوست سر قرار می گیرد، باعث افزایش متابولیسم سلولی می شود که رشد مو را تحریک می کند. نتایج تحقیقات  در سال 2013 در دانشگاه کینکی در ژاپن نشان داد که عصاره برگ رزماری باعث بهبود رشد مو در موش هایی شده است که اختلالات رشد مو ناشی از درمان تستوسترون را تجربه کرده اند. یک مطالعه انسانی نیز که در سال 2015 انجام شد، اثربخشی بالینی روغن رزماری را در درمان آلوپسی آندروژنیک مورد بررسی قرار داد. بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک به مدت 6 ماه با روغن رزماری یا ماینوکسیدیل (2 درصد) تحت درمان قرار گرفتند. مینوکسیدیل یک دارو است که برای تحریک رشد مو استفاده می شود.

پس از شش ماه درمان، هر دو گروه افزایش قابل توجهی در تعداد ساقه های مو داشته اند. با این وجود، خارش پوست سر بیشتر در گروه مصرف کننده مینوکسیدیل دیده می شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که روغن رزماری نیز تا حدودی همانند داروهای رشد مو با اثرات جانبی کمی مانند خارش پوستی همراه است. 

آب و ژل آلوئه ورا:

آلوئه ورا دارای خواص تغذیه ای و انواع ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است که به حفظ سلامت موهای شما کمک می کند. از آلوئه ورا برای محصولات مراقبت پوست و مو به وفور استفاده می شود. این ماده پوست را نرم و لطیف می کند و محیط ایده آلی برای رشد مو فراهم خواهد کرد.

شما می توانید ژل آلوئه ورا را مستقیما به پوست سر بزنید یا آن را به یک شامپو ملایم و طبیعی اضافه کنید. همچنین می توانید نصف فنجان آب آلوئه ورا را دو بار در روز بخورید. خواص درمانی این گیاه باعث بهبود سلامت پوست و موی شما می شود.

آیا باید مکمل های مو را مصرف کنید؟

غذا بهترین منبع از ویتامین هایی است که برای رشد مو نیاز دارید. با این حال، اگر شما موفق به دریافت موادغذایی مورد نیاز در رژیم غذایی خود نشدید مکمل ها مفید می باشند. طبق تحقیقات انجام شده، مکمل ها در افرادی که در حال حاضر دچار کمبود هستند، بهتر عمل می کنند. توجه داشته باشید که اگر کمبود ویتامین و مواد معدنی نداشته باشید، مصرف بیش از حد مکمل آن ها مضر است. بنابراین با یک پزشک مشورت کنید تا تعیین کند آیا کمبود دارید یا خیر؟

 آیا قرص های رشد مو واقعا اثر می کنند؟

شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد این محصولات چقدر تاثیر دارند. اکثر مکمل های مو حاوی ویتامین C، بیوتین، ویتامین B3 و ویتامین A هستند که همه آنها برای رشد مو ضروری هستند. بهترین راه این است که با مشورت یک پزشک متخصص پوست و مو بهترین نوع قرص که برای شما مفید باشد را انتخاب کنید. 

سخن آخر

 بسیاری از مردم موهای سالم را نشانه ای از سلامتی یا زیبایی می دانند. بنابراین مانند هر بخش دیگری از بدن شما، موها نیز نیاز به مواد مغذی مختلفی دارند تا سالم باشند و رشد کنند. در واقع، بسیاری از کمبود های تغذیه ای باعث ریزش مو می شود. گرچه عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها هم بر رشد مو اثر می گذارند، اما مصرف مواد غذایی مطلوب عامل کلیدی برای تقویت و رشد موها است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو