۱۰ مزیت شگفت‌انگیز و باور نکردنی عسل طبیعی

منبع: فرزند

170

1399/4/24

13:46


۱۰ مزیت شگفت‌انگیز و باور نکردنی عسل طبیعی

از زمان های بسیار قدیم، از عسل به عنوان غذا و دارو استفاده می‌شده است.

در این مقاله با ۱۰ مزیت ویژه و خارق العاده عسل طبیعی بیشتر آشنا خواهید شد.

۱ . عسل حاوی مواد مغذی زیادی است

عسل یک مایع شیرین و غلیظ است که توسط زنبور عسل ساخته می شود. زنبورها، قندهای و شهدهای طبیعی را از محیط خود جمع آوری میکنند. هنگامی که وارد کندوی خود میشوند، مرتباً شهدها را مصرف و هضم کرده و مجدداً تبدیل به شهد و شیره های مغذی تری میکنند.

در نهایت محصول نهایی عسل است، مایعی که به عنوان غذای ذخیره شده برای زنبورها استفاده می شود. بو، رنگ و طعم این مایع بستگی به انواع گلهایی دارد که توسط زنبورهای عسل انتخاب شده اند.

از نظر تغذیه ای، ۱ قاشق غذاخوری عسل (معادل ۲۱ گرم) حاوی ۶۴ کالری و ۱۷ گرم شکر (شامل فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکاروز است. این ماده حاوی فیبر، چربی یا پروتئین خاصی نیست.

عسل‌طبیعی همچنین حاوی مقادیر جزئی از چندین نوع ویتامین و مواد معدنی است. و برای دست یابی به نیازهای روزانه تغذیه ای خود، مجبور به خوردن مقدار زیادی از آن هستید.

اگر عسل درخشان و روشن باشد، به این معنی است که از نظر ترکیبات گیاهی فعال زیستی و آنتی اکسیدان ها غنی است. انواع تیره تر آن نیز ترکیبات غنی تری دارد.

۲ . عسل طبیعی و با کیفیت بالا، سرشار از آنتی اکسیدان است

عسل طبیعی با کیفیت بالا، حاوی بسیاری از انواع آنتی اکسیدان های مهم است. این آنتی اکسیدان ها، شامل اسیدهای آلی و ترکیبات فنولیک مانند فلاونوئیدها هستند.

آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر حملات قلبی، سکته های مغزی و برخی از انواع سرطان ها مرتبط هستند. آنها همچنین ممکن است سلامت چشم را ارتقاء دهند.

۳ . عسل از هر شیرینی بهتر است

تحقیقات نشان میدهد که عسل در مقایسه با انواع قندها و شکر جایگزین مناسب و کم خطرتری برای افراد دیابتی است. این مایع خوشمزه، می تواند چندین عامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

به عنوان مثال نمونه های طبیعی آن، سطح کلسترول “بد یا LDL”، تری گلیسیریدها و التهاب را کاهش داده و کلسترول “خوب یا HDL ” را افزایش می‌دهد.

با این حال، برخی از تحقیقات نیز نشان داده اند که عسل می تواند سطح قند خون را نیز افزایش دهد (اما نه به اندازه قند تصفیه شده)

نکته: در حالی که عسل طبیعی ممکن است برای مبتلایان به دیابت کمی بهتر از قند تصفیه شده باشد، اما باید در مصرف آن احتیاط کزد.

۴ . آنتی اکسیدان‌های موجود در آن می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند

فشار خون عامل مهم و تاثیر گذاری در بیماری های قلبی و عروقی است، و عسل ممکن است به کاهش آن کمک کند. دلیل این امر، بالا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش سطح فشار خون می شوند.

مطالعات انجام شده در موش آزمایشگاهی و انسان نشان دهنده کاهش متوسط‌فشار خون در مصرف صحیح عسل است.

۵ . به بهبود کلسترول کمک می‌کند

سطح بالای کلسترول بد یا LDL یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی است. این نوع کلسترول در بروز آترواسکلروز (ایجاد چربی در شریانهای انسان) شما نقش مهمی دارد و می تواند منجر به سکته قلبی و سکته مغزی نیز شود.

نتایج چندین مطالعه نشان می دهد که عسل ممکن است سطح کلسترول انسان را بهبود بخشد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه که بر روی ۵۵ بیمار انجام شد، نشان داده شد که مصرف عسل طبیعی باعث حصول نتایج زیر شده است:

  • کاهش ۵.۸ درصدی LDL
  • افزایش ۳.۳ درصدی کلسترول خوب یا HDL
  • و کاهش وزن متوسط‌۱.۳ درصد در بیماران

۶ . عسل طبیعی می‌تواند سطح تری گلیسیریدها را پایین بیاورد

تری گلیسیرید بالای خون یکی دیگر از عوامل خطر بیماری های قلبی – عروقی است. علاوه بر این، این ترکیبات، با مقاومت به انسولین، که یکی از عوامل اصلی دیابت نوع ۲ است همراه هستند.

سطح تری گلیسیرید با مصرف رژیم غذایی پر قند و سرشار از کربوهیدراتهای تصفیه شده افزایش می یابد.

جالب اینجاست که، مطالعات متعدد نشان میدهد، مصرف عسل طبیعی با کاهش سطح تری گلیسیرید مرتبط است. (به خصوص زمانی که آن را به عنوان جایگزینی برای شکر مصرف میکنند)

۷ . آنتی اکسیدان‌های موجود در آن با سایر اثرات منفی بر سلامت قلب مرتبط هستند

به طور مشابه ثابت شده است که آنتی اکسیدان های موجود در عسل طبیعی بر سلامت قلب تاثیر زیادی میگذارند. و باعث افزایش جریان خون به قلب و کاهش خطر ایجاد لخته خون می شوند.

۸ . ترکیبات موجود در آن باعث ترمیم سوختگی و زخم می‌شوند

از زمان مصر باستان، برای درمان زخم ها و سوختگی ها، از روش های درمانی مبتنی بر این مایع شفابخش استفاده میشده. و امروز هم نتایج تحقیقات مختلف صحت این ادعا را تایید می کنند.

نتایج ۲۶ تحقیق و مطالعه اخیر در مورد تاثیرات این مایع بر روی التیام زخم ها و سوختگی ها نشان میدهد که، عسل در بهبود سوختگی و ضایعاتی با ضخامت جزئی و پس از جراحی موثر است.

محققان معتقدند که قدرت ترمیم کنندگی عسل طبیعی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن و همچنین توانایی آن در تغذیه بافت اطراف حاصل می شود.

علاوه بر این، این معجون سلامتی بخش می تواند به درمان سایر بیماری های پوستی، از جمله پسوریازیس و ضایعات تبخال نیز کمک کند.

۹ . می‌تواند به کاهش سرفه در کودکان نیز کمک کند

سرفه برای کودکان مبتلا به عفونت های تنفسی فوقانی یک مشکل شایع است. این عفونت ها می توانند بر خواب و کیفیت زندگی کودکان و بزرگسالان تأثیر بگذارند.

جالب است که عسل طبیعی در مقایسه با داروهای شیمیایی، ممکن است انتخاب بهتری باشد، و شواهد نشان می دهد که در این خصوص بسیار مؤثر است.

۱۰ . یک غذای خوشمزه و سرشار از شیرینی طبیعی و کالری است

عسل یک جایگزین خوشمزه و سالم برای قند است. توجه داشته باشید که حتماً یک مارک با کیفیت و مرغوب را انتخاب کنید. زیرا ممکن است برخی از محصولات با کیفیت پایین با شربت های مختلف مخلوط شده باشند و تاثیرات مفید طبیعی را نداشته باشند.

اما در نهایت به خاطر داشته باشید که عسل طبیعی فقط باید در حد اعتدال مصرف شود، زیرا هنوز هم کالری و قند زیادی دارد.

منبع: نسخه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو