مبارزه با کرونا حداقل تا یکسال دیگر!

منبع: ستاره

54

1399/4/24

15:30


معاون کل وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به برگزاری دورهمی‌ها و سفرهای خانوادگی، گفت: حدود ۹۲ درصد موارد ابتلاهای اخیر یا از طریق دورهمی‌ها و مراسم‌ها بوده و یا داخل خانواده‌ها منتشر شده است و تنها هشت درصد موارد ابتلا در برخی استان‌ها ناشی از مواجهه‌های شغلی بوده است

ستاره | سرویس اخبار - دکتر ایرج حریرچی که برای بررسی وضعیت کرونا به همدان سفر کرده است، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور، گفت: استان همدان یکی از استان‌های موفق در مقابله با بیماری کووید-۱۹ بوده است و به دلیل رفتارهای بهداشتی درست مردم و سیاست منسجمی که از سوی استاندار و مسئولان این استان انجام شده، میزان ابتلا در این استان یک‌سوم مجموع کشوری است که موفقیت مهمی است.

 

مبارزه با کرونا حداقل تا یکسال دیگر!

 

وی افزود: منتها به دلیل ماهیت پیچیده این ویروس نگرانی ما از مناطقی است که فعلا کم به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. در استان همدان و فارس که جزو استان‌های موفق بوده‌اند، اخیرا افزایش‌هایی داشته‌ایم. البته خوشبختانه با برنامه‌ریزی که در استان شده است، این افزایش کنترل شده است. باید توجه کرد که هم مناطقی که کمتر به ویروس مبتلا شدند مانند همدان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر باید همچنان هوشیار باشند، هم برخی مناطق جغرافیایی مانند روستاها و شهرهای کوچکی که کم مبتلا شدند و هم گروه‌های سنی مانند افراد مسن و کودکان که در این چند ماهه کمتر از خانه خارج شده‌اند و ابتلای کمی داشتند، اگر این موفقیتی را که حاصل کردند و در برابر دشمنی به نام کرونا مقاومت کردند و قاعدتا هم خسته و فرسوده شده‌اند، در هم بشکند، این ویروس منحوس می‌تواند با شدت بیشتری این مناطق، استان‌ها، ‌شهرهای کوچک و یا آن رده‌های سنی را درگیر کند.

حریرچی ادامه داد: نکته بسیار جالبی که در همدان و برخی استان‌های دیگر وجود دارد و ما درباره آن تذکر می‌دهیم، این است که فشار افکار عمومی و رسانه‌ها بیشتر بر بستن مراکز شغلی، ‌ مراکز تجاری، مدرسه، ‌دانشگاه و... است، اما در بسیاری از استان‌ها گاهی بالای ۴۰ درصد موارد ابتلا از  طریق دورهمی‌ها شامل مهمانی‌های خانوادگی، گردش‌های دسته‌جمعی، عروسی‌ها و مجالس ترحیم است و ۵۱ درصد انتشار ویروس‌شان داخل خانواده است. بر این اساس حدود ۹۲ درصد موارد ابتلای ما یا از طریق دورهمی‌ها و مراسمات بوده و یا داخل خانواده‌ها منتشر شده است و تنها هشت درصد موارد ابتلا در این استان و برخی استان‌های دیگر ناشی از مواجهه‌های شغلی بوده است. بنابراین با توجه به اینکه دورهمی‌هایمان هیچ تاثیر مثبت اقتصادی ندارد، بهتر است این دورهمی‌ها را نداشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک، گفت: باید توجه کرد که اصل مهم استفاده از ماسک است. بر اساس اطلاعات علمی موجود امروز، نشان می‌دهد که حتی در صورت کشف واکسن، تاثیر ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا به شرط اینکه حدود ۹۵ درصد مردم از آن استفاده کنند، حتی می‌تواند از تاثیر واکسن موثرتر باشد. در عین حال در این جنگ فرسایشی که حداقل یکسال دیگر باید آن را تا زمان کشف واکسن ادامه دهیم، تاکیدمان این است که حتما از ماسک استفاده شود.

حریرچی افزود: در عین حال تاکید می‌کنم که مداخلات محدود و جزیی در مقابله با ویروس کرونا تاثیر چندانی ندارد و حتما مداخلات ما باید با شدت متوسط و شدید باشد تا بتوانیم وضعیت را کنترل کنیم. در عین حال همدلی که می‌تواند تحت فرماندهی واحد در استان‌ها ایجاد شود، تاثیر بسیار زیادی بر کنترل بیماری دارد.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از نکات تلخ این است که از استان‌های قرمز به سمت استان‌هایی که وضعیت سفید یا زرد و وضعیت مناسبی دارند، مسافرت انجام می‌شود و در مقاطعی بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان همدان بر اساس تلفن‌های موبایل به آن مسافر وارد شده است و اکنون ۲۱ درصد بیمارانی که در همدان بستری هستند، از استان‌های دیگر هستند. تاکید می‌کنم که مردم در استان‌هایی که ابتلای بالا دارند، باید سعی کنند در استان خودشان بمانند و آلودگی را به مناطق دیگر منتقل نکنند و همچنین به استان‌هایی که ابتلای بالا هم دارند، کمتر سفر انجام شود. اکنون وقت سفر به‌ویژه سفرهای دسته‌جمعی نیست. مواردی داریم که چند خانواده دور هم جمع می‌شوند، اما باید از این اقدامات پرهیز شود.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو