طریقه کاشت ملون در باغچه و گلدان

طریقه کاشت ملون در باغچه و گلدان


منبع: آرگا

164

1399/4/24

16:35


توجه داشته باشید که ملون در واقع از دسته گیاهان بومی مناطق آسیایی به شمار می آید که در این مقاله سعی داریم شما را با روش های کاشت ملون و برداشت آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع خربزه عسلی یا ملون از خانواده گیاهان کدوئیان محسوب می شوند که شباهت زیادی به طالبی دارد و از دسته گیاهان بومی مناطق آسیایی می باشد. این گیاه دارای شکلی تخم مرغی بوده که حدود ۱۵ الی ۲۲ سانتی متر طول دارد و از وزنی بین ۱ الی ۳ کیلوگرم برخوردار است.

آشنایی با چگونگی کاشت ملون

همانطور که می دانید تابستان دارای هوای بسیار گرمی می باشد البته گرمایی که چندان طاقت فرسا نیست اما عطش زیادی به همراه دارد. به طور کلی یکی از راه های رفع این عطش استفاده از میوه های آبدار است که ملون یکی از آن ها به شمار می آید که اغلب با نام خربزه عسلی هم شناخته شده و قابلیت رشد تا حدود ۱۵ الی ۲۲ سانتی متری را دارا می باشد. توجه داشته باشید که معمولا بهترین رشد و عطر میوه ملون در آب و هوایی گرم و خشک به دست می آید و چنانچه در دوره رسیدن میوه شرایط آب و هوایی، ابری و بارانی باشد کیفیت میوه چندان مورد پسند نخواهد بود و توصیه می شود که حد نصاب درجه حرارت را از بازه دمایی ۱۸ الی ۲۴ درجه سانتی گراد در نظر بگیرید. همچنین جالب است بدانید که بذر ملون به دلیل اینکه در دسته گیاهان حساس قرار دارد توانایی جوانه زنی در دمای پایین را ندارد.

چگونگی کاشت ملون در باغچه

ابزاری که برای کشت ملون بدان نیاز دارید:

  • نوار اندازه گیری
  • دستکش باغبانی
  • داربست و یا هر ساختار دیگری برای پشتیبانی کردن از بوته
  • ابزار آبیاری
  • رشته و سیم
  • مالچ ارگانیک
  • قیچی
  • کود طراحی شده برای گیاه ملون

ابزار لازم برای پرورش ملون

دستورالعمل کاشت بذر ملون:

توجه داشته باشید که در مرحله اول بایستی یک مکان گرم و آفتابی که خاک آن دارای زهکشی خوبی باشد را انتخاب نمایید و از زهکشی مناسب آن اطمینان کسب کنید زیرا این میوه تنها در خاک هایی که از زهکشی مناسبی برخوردار هستند رشد می کند. توصیه می شود برای کاشت این بذور از ترکیب خاک های شنی، لومی به همراه پیت ماس استفاده نمایید و به طور کلی دمای ایده آل برای این گیاه بازه دمایی ۲۸ الی ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد که بایستی فراهم گردد.

پس از اینکه خطر سرمازدگی کاملا رفع شد می توانید بذرها را به صورت مستقیم درون زمین بکارید و چندین سوراخ به اندازه ۱.۸ سانتی متر حفر کنید و لازم است فاصله سوراخ ها را ۵۰ سانتی متر در نظر بگیرید. حال بایستی در هر سوراخ دو یا سه بذر قرار دهید و سپس بستر را با خاک بپوشانید و آبیاری را انجام دهید. بهتر است بدانید که پس از گذشت یک هفته روند جوانه زنی بذر ها طول خواهد کشید.

حال بایستی صبر کنید تا جوانه ها ۴ برگ تشکیل بدهند و سپس اقدام به حذف گیاهان ضعیف بکنید و بخش های قوی را نگه دارید به گونه ای که در هر ک از حفره ها تنها یک نهال باقی بماند. توجه داشته باشید که دمای ایده آل برای رشد نهال ها حدود ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد می باشد.

دستورالعمل کاشت بذر ملون

از آنجایی که نهال های ملون به صورت بالارونده رشد می کنند و برای رشد نیاز به داربست دارند بایستی یک داربست یا هر ساختاری که بتواند این نهال ها را پستیبانی کند را در کنار نهال ها نصب نمایید. همچنین می توانید بدین منظور از ستون های بامبو، لوله های فلزی و یا یک چوب بلند نیز در کنار هر گیاه به عنوان یک پشتیبانی استفاده نمایید و هر نهال را به صورت جداگانه به داربست متصل کنید. توجه داشته باشید که نهال های ملون از رشد سریعی برخوردار می باشند و در واقع پس از گذشت ۲ الی ۳ هفته از جوانه زنی روند توسعه شاخه های جانبی آغاز خواهد شد.

بهتر است بدانید زمانی که نهال ملون دارای ۶ برگ شد بایستی بدان کود بدهید و پس از آن هر دو هفته یک مرتبه این کار را انجام دهید. همچنین توصیه می شود برای تغذیه این گیاه از کود های طراحی شده استفاده نمایید و بر اساس دستورالعمل مصرف گیاه خود را تغذیه نمایید.

توصیه می شود که در طول فصول رشد بستر گیاه خود را مرطوب نگه دارید البته که بایستی از خیس کردن آن جلوگیری نمایید.

لازم است تا در اطراف گیاهان خود از یک لایه مالچ ارگانیک یا پلاستیکی استفاده نمایید زیرا مالچ رطوبت خاک را حفظ خواهد کرد و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که بایستی در روند رشد گیاه حتما آفات را بررسی نمایید زیرا مگس های میوه از مهم ترین آفات هجومی در ملون ها می باشند و اگرچه گیاهتان مورد حمله این آفت قرار گرفت نباید از آفت کش ها استفاده نمایید و تنها لازم است میوه هایی را که به این آفت دچار شده اند را جدا نمایید و دور بریزید.

شرایط مورد نیاز برای کاشت ملون

دستورالعمل برداشت و ذخیره سازی ملون ها:

بهتر است بدانید که در واقع میوه های ملون زمان خاصی برای برداشت ندارند و اغلب باغبانان زمانی که ملون ها سبز رنگ می باشند اقدام به برداشت می کنند و برخی از افراد زمانی که میوه ها زرد رنگ هستند آن را برداشت می کنند. به طور کلی میوه های ملون تنها زمانی رسیده اند که رنگ آن ها زرد شده و گوشت درونی حالت اسفنجی پیدا کرده باشد. اما هستند برخی از تولیدکنندگان حرفه ای که برداشت را تنها بر اساس اندازه میوه انجام می دهند و هنگامی که سایز میوه ها به ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر رسید آن ها را برداشت می کنند.

توجه داشته باشید که میوه های نارس اغلب تلخ تر هستند و هر چه میوه رسیده تر باشد طعم تلخی آن کمتر خواهد شد و برای افرادی که در کاشت ملون مبتدی هستند بهتر است میوه را تا زمانی که نارس می باشد برداشت نکنند تا تلخی آن کمتر بوده و میوه ها از طعم بهتری برخوردار باشند.

توصیه می شود زمانی که میوه ها شروع به رسیدن کرده اند اقدام به برداشت نمایید و لازم است برداشت را تقریبا هر دو الی سه روز یک مرتبه انجام دهید.

پس از برداشت لازم است میوه های ملون را درون کیسه های کاغذی یا پلاستیکی قرار دهید و آن ها را درون یخچال نگهداری نمایید. توصیه می شود که در عرض ۳ الی ۵ روز پس از برداشت میوه ها حتما آن ها را مصرف نمایید.

دستورالعمل برداشت میوه ملون

شرایط مورد نیاز برای پرورش میوه ملون:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش ملون ها پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

توجه داشته باشید که این گیاهان نیاز به آب و هوای بارانی ندارند و آبیاری آن بایستی منظم و تنها زمانی انجام شود که سطح خاک کاملا خشک شده باشد. به طور کلی اگر این گیاه را در رطوبت زیاد و آب و هوای بارانی کشت نمایید به هیچ وجه کیفیت خوبی نخواهد داشت.

آبیاری لازم برای پرورش ملون

خاک:

بهتر است بدانید بستر بذر ملون بایستی ترکیبی از خاک معمولی و شن به همراه مقداری خاک برگ باشد تا گیاه بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند. همچنین پیش از کاشت بایستی از زهکشی مناسب خاک تهیه شده نیز اطمینان حاصل نمایید.

نور:

این گیاه برای رشد ایده آل نیاز به نور زیاد آفتاب و حرارت فصل گرما دارد که اگر در چنین شرایطی قرار نگیرد به تدریج دچار خشکی خواهد شد. توجه داشته باشید که دمای ایده آل برای بستر این گیاه بازه دمایی ۱۸ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد.

همچنین می توانید در لینک های مقابل با نحوه کاشت خربزه، کاشت طالبی و کاشت هندوانه نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو