طب سنتی

منبع: فرزند

496

1399/4/24

17:25


طب سنتی

طب سنتی یکی از موثرترین و قدیمی ترین روش های درمانی در طول زندگی بشر بوده است. از زمان ماقبل تاریخ، بشر از داروهای طبیعی مانند گیاهان، حیوانات، میکروارگانیسم ها، برای کاهش درد و درمان بیماری ها استفاده می کرده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید

استفاده انسان از گیاهان به عنوان دارو، به حداقل ۶۰ هزار سال پیش باز می گردد. شاید در پیدا کردن این گیاهان دارویی انسانهای اولیه غالباً توسط این گیاهان مسموم و حتی دچار مرگ می‌شدند، اما با گذشت زمان انسان های اولیه دانش خود را در مورد داروهای طبیعی بالا بردند.و این طب معجزه گر پیشرفت زیادی تا به امروز کرده است.

انواع طب سنتی

انواع طب سنتی مانند طب سنتی چینی، هندی( آیورودا)،کره ای(کامپو)، طب سنتی یونانی همگی شامل استفاده از محصولات طبیعی در طول هزاران سال است. پیشرفت این طب های سنتی در گذر زمان باعث شکوفایی هرچه بیشتر آنها شده و در حقیقت یک نوع سیستم پزشکی توسط این ها تنظیم شده که به آن طب سنتی (TM) می گویند .

فواید استفاده از طب سنتی

استفاده از گیاهان دارویی در طب سنتی

شاید در این اشکال گوناگون طب سنتی نقایصی هم وجود داشته باشد اما هنوز هم یک گنجینه بسیار ارزشمند محسوب می شود. از معروف ترین آن ها  طب سنتی چینی است که روشهای مبتنی بر آن به ۵۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. شاید برایتان جالب باشد که علم نوین، اثربخشی طب سنتی چینی و داروهای آن را تا به امروز کشف کرده است و این دلیل محبوبیت و استفاده بالا از این طب سنتی در سراسر جهان است .

طب سنتی چینی در سالهای اخیر به عنوان یک روش درمانی مکمل در کشورهای غربی به تایید رسیده است داروهای گیاهی چینی که مهمترین مولفه آن است در حال حاضر در مراقبت های بهداشتی یک و نیم میلیارد نفر استفاده می شود. در طب سنتی چینی، چندین گیاه که بر اساس قوانین دقیق تنظیم شده‌اند برای تهیه نسخه ها ترکیب می شود.

طب سنتی اغلب به عنوان روش های مراقبتی و درمانی در دسترس، مقرون به صرفه و قابل قبول تر برای کشورهای در حال توسعه یا مناطق کمتر توسعه یافته یا نواحی روستایی دیده می شود .طب سنتی در کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از کشورها استفاده از روش های طب سنتی نسبت به سایر کشورها بیشتر است به عنوان مثال ۸۰ درصد از مردم آفریقا از طب سنتی بومی خود استفاده میکنند. حدود یک سوم از کل صنعت داروسازی چین تحت تاثیر طب سنتی است.

در بیشتر کشورهای صنعتی از آنجا که طب سنتی عمدتاً یک جزء بسیار ناچیز از اقدامات درمانی بود، اغلب به آن طب عامیانه می‌گفتند. اما در سال های اخیر، اقدامات طب سنتی به عنوان اشکال معتبر مراقبت‌های بهداشتی پذیرفته شده و اغلب به آن طب مکمل یا طب جایگزین طب نوین گفته می‌شود. تحقیقات نشان داده است که استفاده از طب سنتی از آن جهت اهمیت دارد و موجب محبوبیت آن شده است زیرا می‌تواند سلامت کلی و عمومی بدن را افزایش دهد.

نکته جالب اینجاست که در سال های اخیر حتی در کشورهای توسعه یافته نیز مردم، محصولات طبیعی را بیشتر می خواهند. زیرا این محصولات می تواند کنترل بیشتر و عوارض کمتر و کم خطر تری بر سلامت آنها داشته باشد. در کشورهایی مثل سنگاپور و کره که سیستم مراقبت بهداشتی کاملا مناسبی نیز دارد ۷۶ درصد از مردم از طب سنتی استفاده می‌کنند. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد طب سنتی،  می‌توان از این طب به عنوان یکی از عوامل افزایش دهنده ی سطح سلامت و بهداشت جهانی استفاده کرد.

روشهای درمانی طب سنتی شامل موارد زیر است.

  1. طب سوزنی:شامل تحریک نقاط خاصی از بدن توسط سوزن است. این روش که تحقیقات زیادی موثر بودن آن را در درمان انواع بیماری ها اثبات کرده است،یکی از روش های درمانی در طب سنتی چینی است.
  2. آیورودا: آیورودا قدیمی ترین طب سنتی که تاکید بسیار زیادی بر پیشگیری می کند و از طریق توجه دقیق به تعادل در زندگی فرد ، تفکر درست ، رژیم غذایی ، شیوه زندگی و استفاده از گیاهان ، حفظ سلامت را ترغیب می کند. آیورودا فرد را قادر می سازد تا درک کند که چگونه می تواند تعادل جسم ، ذهن و آگاهی را در خود ایجاد کند.
  3. هومیوپاتی: نوعی طب سنتی و مبتنی بر این باور است که بدن می تواند خود را درمان کند. به عبارت دیگر ، چیزی که باعث ایجاد علائم در فرد سالم می شود – با دوز بسیار کمی – می تواند بیماری را با علائم مشابه درمان کند. به عنوان مثال ، پیاز قرمز در چشم شما اشک ایجاد می کند. به همین دلیل است که از آن در داروهای هومیوپاتی برای درمان آلرژی استفاده می شود. هومیوپاتی برای طیف گسترده ای از بیماری ها چون آلرژی،میگرن،افسردگی،روماتیسم مفصلی،سندروم پیش از قاعدگی،سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود. همچنین می تواند برای موارد جزئی مانند کبودی، خراش دندان درد ، سردرد ، حالت تهوع، سرفه و سرماخوردگی استفاده شود.
  4. ناتروپاتی: سیستمی است که از داروهای طبیعی برای کمک به بدن در بهبودی خود استفاده می کند. شامل بسیاری از روش های درمانی از جمله گیاهان دارویی ، ماساژ ، طب سوزنی،ورزش و مشاوره تغذیه ای است
  1. حرکت درمانی: به طیف گسترده ای از حرکت های شرقی و غربی اشاره دارد که برای ارتقاء بهزیستی جسمی ، روحی ، عاطفی و معنوی استفاده می شود. از مزایای حرکت درمانی می توان به افزایش تعادل ، قدرت و انعطاف پذیری ، هماهنگی عضلات ، تاب آوری مفاصل ، بهبود گردش خون ، طول عمر بیشتر ، تسکین درد اشاره کرد. علاوه بر این ، حرکت درمانی در کاهش اضطراب عاطفی سودمند است.
  2. تایچی: یکی از موثرترین درمان های طب سنتی  برای سلامت ذهن و بدن است. این می تواند یک مراقبه و یک تمرین کاملی برای تمام قسمت های بدن و ذهن باشد
  3. ریکی: یا انرژی درمانی، سابقه ای چند صد ساله در روش های درمانی طب سنتی چینی دارد. بیمار در یک صندلی راحت می نشیند بسته به اولویت بیمار، ممکن است موسیقی وجود داشته باشد یا نباشد.پزشک متخصص به مدت ۲ تا ۵ دقیقه دستان خود را به آرامی روی قسمت های خاص سر ، اندام و تنه قرار می دهد. دستها را می توان بیش از ۲۰ ناحیه مختلف بدن قرار داد. اگر یک آسیب خاص مانند سوختگی وجود داشته باشد ، دستها ممکن است دقیقاً بالای زخم نگه داشته شوند.در حالی که پزشک دست خود را به آرامی روی بدن یا بالای بدن نگه می دارد ، انتقال انرژی صورت می گیرد. دست نگه داشته می شود تا زمانی که پزشک تشخیص دهد که جریان انرژی  متوقف شده است.
  4. چی کونگ : چی کونگ را می توان به عنوان یک تمرین روح روان توصیف کرد. چی کونگ از طریق تکنیک های مختلف از جمله: تکنیک های تنفس، مدیتیشن، تصاویر هدایت شده انجام می شود. چی کونگ بخاطر تأثیر بالقوه بر بیماری هایی ، از جمله فشار خون بالا ،دیابت نوع ۲ ، افسردگی و مشکلات در کودکان مبتلا به اوتیسم ، مورد توجه زیادی می باشد.
  5. بیوفیدبک: ایده بیوفیدبک این است که با استفاده از قدرت ذهن خود و آگاهی از اتفاقات درون بدن ، می توانید کنترل بیشتری بر سلامتی خود داشته باشید. از این روش درمانی برای پیشگیری یا معالجه بیماری هایی از جمله سردردهای میگرنی و فشار خون بالا استفاده می شود .چندین تمرین آرامش بخش مختلف در درمان بیوفیدبک استفاده می شود ، از جمله: نفس عمیق، به طور متناوب سفت و سپس شل کردن عضلات، تصاویر هدایت شده یعنی تمرکز روی یک تصویر خاص (مانند رنگ و بافت یک نارنج) برای تمرکز ذهن و ایجاد احساس آرامش بیشتر
  6. مراقبه : یک تمرین ذهنی است که شامل آرامش ، تمرکز و آگاهی است. مزایای مراقبه شامل: بهبود سلامتی، عملکرد ، بهبودی عاطفی ، خودشناسی، ارتباط با خدا ، آرامش درونی و سایر اهداف معنوی
  7. هیپنوتیزم: هیپنوتیزم ،حالتی مثل خلسه است که در آن تمرکز را افزایش می دهید. هیپنوتیزم معمولاً با کمک یک درمانگر و با استفاده از تکرار کلمات و ایجاد تصاویر ذهنی انجام می شود. از هیپنوتیزم می توان برای کنترل رفتارهای ناخواسته یا مقابله بهتر با اضطراب یا درد استفاده کرد.
  8. استفاده از گیاهان دارویی :یکی از روش های متداول در طب سنتی استفاده از گیاهان دارویی است. استفاده از داروهای گیاهی برای سلامت عمومی بدن و درمان بیماری ها انتخابی بی خطر، بدون عوارض جانبی، ارزان و قابل دسترس برای همه است.

هزاران سال است که طب سنتی و گیاهان دارویی به یکی از بهترین و موثرترین شیوه های درمانی تبدیل شده است. بنابراین اگر شما به استفاده ازطب سنتی و گیاهان دارویی برای درمان مشکلات و بیماری ها و بالابردن سطح سلامت خود علاقه مند شده اید، لازم است با انواع محصولات گیاهی و کاربرد ها و خواص آن به طور کامل آشنا شوید. سایت الوحکیم یکی از معتبرترین وبهترین سایت ها در زمینه ارائه محصولات گیاهی است.

الو حکیم طیف وسیعی از محصولات گیاهی چون انواع ادویه جات با با بالاترین کیفیت،روغن های گیاهی اصل و طبیعی ،انواع دمنوش ها با خواص شگفت انگیز و محصولات سلامت بدن در جهت ایجاد رژیم غذایی مناسب را ارائه می دهد.یکی از مزیت های این سایت، طبقه بندی محصولات بر اساس نیازها، امراض و کمبود های بدن است. محصولات الو حکیم طیف وسیعی از داروهای گیاهی برای بالابردن سلامت اندام های بدن چون کبد،قلب،معده و درمان بیماری هایی چون صرع، بواسیر، پوکی استخوان را شامل می شود. اگر به استفاده از طب سنتی و محصولات گیاهی برای درمان بیماری، بالا بردن سلامت عمومی بدن وبکارگیری سبک زندگی و رژیم غذایی سالم علاقه مند شدید برای آگاهی بیشتر با این طب ارزشمند و کاربردهای آن در زندگی می توانید از مقالات ارزشمند و معتبر موجود در سایت استفاده کنید. الو حکیم به دنبال پیوند دوباره انسان با طبیعت و محصولات طبیعی است و رضایت و سلامت مصرف کنندگان را بزرگترین دستاورد خود میداند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو