روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در مقاله ای به روابط ایران و چین پرداخت و نوشت که این روابط چگونه تهدیدی برای رژیم اسرائیل به شمار می رود.

به نوشته جروزالم پست، کاریس ویت مدیر صهیونیستی اجرایی شرکت " SIGNAL " که یک اندیشکده روابط چین و رژیم اسرائیل است، درخصوص علل نگرانی این رژیم درخصوص برنامه کاری مشترک ایران و چین گفت که تقویت ارتش ایران از طریق همکاری با چین به اسرائیل زیان می رساند. حواله هرگونه منابع جدیدی به ارتش ایران ممکن است به احتمال زیاد علیه اسرائیل استفاده شود.

این روزنامه افزود که بخش دیگر برنامه نیز ممکن است درخصوص فروش گسترده سلاح به ایران باشد و یک گزارش جدید وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که چین در تلاش برای فروش بالگردهای هجومی و جنگنده بمب افکن و تانک به مقادیر بیشتری سلاح به محض برداشته شدن ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر آینده است.

ویت گفت: اسرائیل و آمریکا به اعضای شورای امنیت برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی فشار می آورند اما زانگ جون نماینده چین در سازمان ملل هفته گذشته بر مخالفت خود با این تلاش‌های آمریکا تاکید کرد.

به نوشته جروزالم پست، در مقابل فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، سرازیر شدن گسترده سرمایه گذاری‌های چین باعث کاهش موثر این فشار خواهد شد. یک برنامه مشترک 25 ساله روابط بین ایران و چین را تعمیق خواهد بخشید.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: دفتر نخست وزیری اسرائیل از اظهارنظر در این باره خودداری کرد اما به احتمال زیاد، با دیده نگرانی به این برنامه مشترک چین و ایران می‌نگرد.