همه چیز درباره تامپون + آموزش تصویری و مزایا و معایب تامپون

همه چیز درباره تامپون + آموزش تصویری و مزایا و معایب تامپون


منبع: زیبامون

1,713

1399/4/24

20:07


اگه قصد دارید بدونید تامپون چی هست؟ چه کاربردی داره و چه جوری استفاده میشه حتما در ادامه با زیبامون همراه باشید و با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با تامپون بدونید بیشتر آشنا بشید.

همه چیز درباره تامپون + آموزش تصویری و مزایا و معایب تامپون

استفاده از دستمال‌های بهداشتی و سایر روش‌های برای کنترل خونریزی قاعدگی در طی نسل‌های مختلف دچار تغییر و بهبود شده است. استفاده از دستمال‌های ساده و پنبه‌ای که بعد از هر بار استفاده شست و شو داده میشد و مجدد مورد استفاده قرار میگرفت تا به امروز که از پَد یا نوار بهداشتی یک بار مصرف که دارای فناوری ضد نَشت، از جمله روش‌های گذرای خانم‌ها برای مقابله با خونریزی پریود بوده‌اند. در چند سال اخیر کاپ قاعدگی و  تامپون هم به یکی از گزینه‌های خوب در این زمینه تبدیل شده و محبوبیت خوبی رو هم در بین خانم‌ها پیدا کرده است.

همه خانم‌ها با ورود به سن نوجوانی و شروع قاعدگی، اطلاعاتی رو در رابطه با دستمال‌ یا پَد بهداشتی کسب می‌کنند و روش استفاده از این محصولات بهداشتی رو هم آموزش میبینن. به همین ترتیب لازم هست درک اساسی و اطلاعاتی رو هم در رابطه با تامپون داشته باشند تا بتونن در صورت نیاز و لزوم از تامپون‌ها هم استفاده کنند.

بنابراین قبل از استفاده از تامپون لازم هست اصول استفاده ایمن از این محصول رو بدونید. اطلاعاتی که در این بخش در اختیار شما قرار میگیره از سازمان غذا و داروی ایالات متحده گردآوری شده است.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با تامپون بدونید، آشنا بشید و اطلاعات کافی و مفیدی رو در رابطه با این محصول بهداشتی کسب کنید و لطفا این مقاله رو با دوستان و عزیزانی که قراره از تامپون استفاده کنند به اشتراک بگذارید.

 

تامپون چست و از چه چیزی ساخته شده است؟

شاید تعجب کنید اما تامپون‌ (tampon) از نظر FDA به عنوان یک وسیله پزشکی شناخته شده است. تامپون‌‌ها یکی از روش‌ها و محصولاتی هست که میتونید در دوران پریود مورد استفاده قرار بدید. این محصول از نظر شکل استوانه‌ای هست، حالت خشابی داره و از جنس پنبه، ابریشم مصنوعی و یا مخلوطی از این دو، ساخته شده و نوعی محافظت رو در دوران قاعدگی ایجاد میکنه. تامپون‌ها به دلیل طراحی و شکل خاصی که دارند روش استفاده از آنها نیز کمی متفاوت‌تر از نوار بهداشتی هست.

برای جذب خونریزی قاعدگی باید تامپون رو درون واژن قرار بدید. اگه تامپون به درستی درون واژن قرار بگیره به هیچ عنوان احساس ناراحتی برای شما ایجاد نمیکنه و با جذب خون قاعدگی مانع از نشت آن به بیرون و کثیف شدن لباس‌ها خواهد شد.

برخی از تامپون‌ها دارای اپلایکاتور مخصوص هستند که برای استفاده راحت‌تر میتونید از این اپلایکاتور کمک بگیرید و برخی هم بدون اپلیکاتور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تامپون

 

انواع مختلف تامپون

تامپون‌ زنانه به طور معمول در انواع ارگانیک و استاندارد موجود هستند. علاوه بر این تامپون‌ها دارای گزینه‌های دیگری همچون معطر و بدون رایحه هم در فروشگاه‌های محصولات بهداشتی و داروخانه‌ها به فروش میرسه.

همچنین تامپون‌های زنانه بر اساس قدرت جذب خون هم دسته بندی میشن که تامپون با جذب ضعیف، جذب معمولی، جذب خوب، جذب خیلی خوب و جذب عالی موجود هست که میتونید براساس میزان خونریزی، تامپون مناسبی برای خود انتخاب کنید.

اگر تامپون واژن که انتخاب می‌کنید از نظر بهداشت و سلامتی مورد تایید وزارت بهداشت باشه و دارای علامت استاندارد و تایید شده باشه، مطمئن باشید که تمام اصول ایمنی و بهداشتی در تولید ان رعایت شده و استفاده از این محصول کاملا ایمن خواهد بود.

 

برای استفاده ایمن از تامپون قاعدگی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

اگر قصد استفاده از تامپون در دوران قاعدگی رو دارید بهتره قبل از استفاده از این محصول حتما نکاتی رو که در زیر به آنها اشاره کردیم رو در نظر بگیرید:

 

  • تمام برچسب و لیبل‌های موجود بر روی بسته بندی تامپون رو بررسی کنید

حتی اگر قبلا هم از تامپون واژن استفاده کردید لازمه در هر بار استفاده مجددا، لیبل و برچسب‌های موجود بر روی بسته بندی تامپون رو بخونید و اطلاعات خودتون رو در رابطه با روش استفاده، شست و شوی دست قبل و بعد از استفاده و سایر چیزهایی که برای استفاده از تامپون روی بسته بندی درج شده، افزایش بدید و این نکات رو به دقت مورد استفاده قرار بدید.

 

  • از تامپون فقط در دوره عادت ماهانه استفاده کنید

این محصول فقط برای استفاده در دوران قاعدگی طراحی و تولید شده و قرار نیست در هر زمان دیگری از تامپون استفاده بشه.

 

تامپون و اپلیکاتور

 

  • تامپون زنانه رو هر 4 تا 8 ساعت تعویض کنید

درسته که تامپون درون واژن قرار میگیره و شما میزان جذب خون رو در تامپون مشاهده نمیکنید اما باید این نکته رو حتما به خاطر بسپارید و هر 4 تا 8 ساعت یکبار، تامپون رو تعویض کنید. به طور کلی هر تامپون نباید بیشتر از 8 ساعت مورد استفاده قرار بگیره.

 

  • محصول مناسبی رو برای فعالیت خود انتخاب کنید

متناسب با حجم خونریزی در هر دوره از عادت ماهانه خود و همچنین فعالیت‌هایی که دارید، بهتره محصول مناسبی رو انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر به مدت طولانی و بیشتر از 8 ساعت به پوشش برای جذب خونریزی قاعدگی نیاز دارید و یا در طول خواب شبانه بهتره به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید. در این مواقع استفاده از تامپون ممکنه مشکلاتی رو براتون ایجاد کنه.

 

تامپون چه فرقی با نوار بهداشتی دارد؟

همونطور که در بالا اشاره شد، تامپون‌ها شکل و ظاهری فشنگی دارند و درون واژن قرار میگیرند اما پَد یا نوار بهداشتی حالت نواری و چند لایه داره که به  لباس زیر میچسبه و با جذب کردن خون قاعدگی، مانع از نشت آن به لباس می‌شود.

نوار بهداشتی رو میتونید برای هر موقعیت و فعالیتی که دارید مورد استفاده قرار بدید و احساس راحتی خوبی رو هم برای استفاده کنندگان ایجاد میکنه. تامپون هم احساس راحتی خوبی رو برای استفاده کنندگان ایجاد میکنه و میتونید با استفاده از تامپون هم به تمام فعالیت‌های خود رسیدگی کنید و مشکلی رو براتون ایجاد نمیکنه. اگر تامپون به درستی درون وازن قرار بگیره، توسط عضلات موجود در اطراف واژن محکم نگه داشته میشه و امکان جا به جایی، گم شدن و یا افتادن تامپون به بیرون وجود نخواهد داشت.

 

تامپون و نوار بهداشتی

 

حتما بخوانید: علائم سندرم پیش از قاعدگی که ناشناخته هستند!

 

تامپون استخری چیست؟

از انجایی که تامپون درون واژن قرار میگیره و هیچ چیز بیرونی نداره، میتونه جز انتخاب‌های خوب برای استخر باشه و به همین دلیل برخی از تامپون‌ها رو با نام تامپون استخری میشناسن. اگر تامپون به درستی در جای خود قرار بگیره، خون قاعدگی، توسط تامپون جذب میشه و همین موضوع مانع از ورود خون درون آب خواهد شد و آب درون استخر رو هم به خودش جذب نمیکنه. اما باید حتما بعد از شنا کردن تامپون رو تعویض کنید.

 

مزایا و معایب تامپون چیست؟

 

مزایای استفاده از تامپون زنانه

  • نگرانی در رابطه با دیده شدن ان از زیر لباس و شلوار ایجاد نمیکنه
  • برای شنا کردن مناسبه
  • اگه به درستی مورد استفاده قرار بگیره به هیچ عنوان احساس نمیشه و راحتی خوبی رو براتون ایجاد میکنه

 

معایب استفاده از تامپون زنانه

  • اگر برای اولین بار از تامپون استفاده میکنید ممکنه کمی درد و ناراحتی احساس کنید
  • امکان انتخاب تامپون با سایز مناسب و قدرت جذب مناسب برای قاعدگی شما به آزمون خطا زیادی نیاز داره و ممکنه کمی زمان بر باشه
  • گاهی اوقات ممکنه تامپون باعث تحریک واژن شده و خشکی، خارش و حساسیت به وجود بیاره
  • خطر ابتلا به سندرم شوک سمی رو افزایش میده

 

حتما بخوانید: تاثیر هورمون ها بر روی پوست در هر مرحله از سیکل قاعدگی

 

سندرم شوک سمی چیست؟

بزرگترین مشکلی که ممکنه بعد از استفاده از تامپون با اون مواجه بشید، خطر ابتلا به سندروم شوک سمی (TTS) هست. این سندرم، یک عارض نادر و در عین حال خطرناک هست که با عفونت باکتریایی همراه میشه. در واقع این مشکل معمولا در اثر استفاده از تامپون‌هایی که دارای قدرت جذب بسیار بالا هستند ایجاد میشه. اما نگران نباشید؛ چراکه از هر 100 هزار نفری که از تامپون استفاده میکنند، تنها 0.8 تا 3.4 نفر به این مشکل مبتلا میشن.

اگر بعد از استفاده از تامپون علائمی همچون تب ناگهانی، استفراغ، اسهال، غش یا ضعف و سرگیجه مشاهده کردید، ممکنه به سندرم شوک سمی مبتلا شده باشید. در این مواقع سریعا باید تامپون رو خارج کنید و به پزشک زنان مراجعه کنید.

 

برای کاهش خطر ابتلا به TTS چه باید کرد؟

  • از تامپون با کمترین میزان جذب استفاده کنید
  • تامپون رو به طور مکرر و در فاصله زمانی 4 تا 8 ساعت تعویض کنید
  • اگر جریان خونریزی کم و سبک هست، به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید
  • در هنگام خواب و شبها از تامپون استفاده نکنید

 

آیا استفاده از تامپون منجر به چکه کردن و ریختن خون قاعدگی میشه؟

اگر از تامپون به روش درست و اصولی استفاده کنید، به هیچ عنوان نشت خون نخواهید داشت. اما باید توجه داشته باشید که تامپون رو هر 4 تا 8 ساعت تعویض کنید. اگر میزان خونریزی شما زیاد هست باید این تعویض زودتر انجام بگیره.

 

تامپون برای مجردها

اگرچه براساس اطلاعات و شواهدی که در سایت‌ها و منابع معتبر خارجی و داخلی وجود داره، استفاده از تامپون، آسیبی به بکارت وارد نمیکنه و استفاده از این وسیله بهداشتی برای تمام افراد چه خانم‌ها مجرد و چه خانم‌های متاهل توصیه میشه اما در کشور ما به دلیل اهمیت و توجهی که بر روی بکارت و حفظ آن در دوران مجردی وجود داره، توصیه میشه که در دوران مجردی از تامپون استفاده نکنید.

 

حتما بخوانید: چرا زنان در طول دوران قاعدگی بسیار عجیب رفتار می کنند؟

 

آموزش روش درست استفاده از تامپون

 

قرار دادن تامپون با اپلیکاتور

  • ابتدا دستهاتون رو با آب و صابون بشویید. سپس بسته بندی تامپون رو باز کنید.
  • اپلیکاتور مخصوص تامپون دارای نوک گرد و باریک و نخ تامپون از انتهای اپلیکاتور خارج شده است. در صورت مشاهده هرگونه نقص، از تامپون استفاده نکنید.
  • رشته تامپون رو به آرومی بکشید تا مطمئن شوید که رشته و تامپون به خوبی متصل هستند.
  • در موقعیتی راحت قرار بگیرید. این حالت هم ایستاده و هم نشسته باشه. اگر می ایستید، بهتره یکی از پاها رو بالاتر (روی پله یا صندلی توالت) قرار بدید.
  • تامپون رو با انگشت شصت و اشاره نگه دارید و نوک اپلیکاتور رو با زاویه 45 درجه وارد واژن کنید.
  • در این مرحله اپلیکاتور رو به آرومی درون واژن فشار بدید تا جایی که انگشتان دست، بدن رو لمس کنه.
  • با انگشت اشاره قسمت پیستون اپلیکاتور رو فشار بدید تا تامپون از اپلیکاتور خارج شده و درون واژن قرار بگیره.
  • اپلیکاتور رو به آرومی از واژن خارج کنید و مطمئن بشید که نخ تامپون بیرون از واژن قرار گرفته.
  • اپلیکاتور رو بشویید و برای استفاده مجدد نگه داری کنید.

 

روش قرار دادن تامپون در واژن با اپلیکاتور

 

قرار دادن تامپون بدون استفاده از اپلیکاتور

  • ابتدا دستهاتون رو با آب و صابون بشویید و بعد بسته بندی تامپون رو باز کنید.
  • در موقعیت مناسبی قرار بگیرید تا بتونید به راحتی تامپون رو وارد واژن کنید.
  • نخ تامپون جایی هست که انتهای تامپون رو نشون میده. این نخ باید بیرون از بدن قرار بگیره. پس تامپون رو با انگشت شصت و اشاره جوری در دست بگیرید که نخ تامپون به سمت پایین باشه.
  • تامپون رو با فشار یکی از انگشتان تا جایی که میتونید وارد واژن کنید و مطمئن بشید که بند تامپون بیرون از بدن قرار گرفته.
  • دستهاتون رو با آب و صابون بشویید.

 

خارج کردن تامپون از واژن

برای خارج کردن تامپون مجددا باید در یک موقعیت راحت قرار بگیرید. نخ یا رشته تامپون رو در دست بگیرید و به آرومی به سمت بیرون بکشید. تامپون استفاده شده رو با دستمال بپیچانید و درون سطل زباله قرار بدید. سپس دستهاتون رو به خوبی با آب و صابون بشویید.

 

نحوه خارج کردن تامپون

 

سخن آخر

تامپون یکی از محصولات بهداشتی هست که محبوبیت خیلی زیادی در بین خانم‌ها پیدا کرده و در دوران قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیره. این محصول مزایا و معایب مخصوص به خودش رو داره و برای افرادی که تمایلی به استفاده از نوار بهداشتی ندراند میتونه گزینه مناسبی باشه و برای استخر رفتن هم انتخاب خوبی هست. قبل از استفاده از تامپون لازمه اطلاعات دقیقی در رابطه با نحوه استفاده از اون رو یاد بگیرید و بعد با اطمینان خاطر از این محصول استفاده کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو