این گزارش به نقل از یک فرمانده آمریکایی مستقر در کابل اعلام کرد که آمریکا طبق توافقنامه امضا شده با گروه طالبان، با تعطیل کردن فعالیت پنج پایگاه نظامی خود در این کشور، تعداد سربازان خود را که در افغانستان مستقر هستند به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش داده است.

این مقام نظامی آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که آمریکا بر اساس توافقنامه صلحی که در ماه فوریه (اسفندماه گذشته) با گروه طالبان در قطر امضا کرده بود پنج پایگاه نظامی خود را در ولایت های هلمند، پکتیا، اورزگان و لقمان تعطیل کرده است.

آمریکا و طالبان در ماه فوریه یک توافقنامه صلح امضا کردند. این اولین توافق از آغاز عملیات نظامی آمریکا در افغانستان بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا بود.

در این توافق از آمریکا خواسته شده است تا نیروهای خود در افغانستان را تا ۱۳ ژوئیه از ۱۳ هزار نفر به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش دهد.

خروج نیروهای نظامی یکی از وعده های انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ بوده است.

یک سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز به شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن گفت که کار کاهش تعداد سربازان انجام شده است.

طبق توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، قرار است باقیمانده نیروهای آمریکایی هم ظرف مدت ۱۴ ماه خاک افغانستان را ترک کنند.

اما طالبان که مخالف دولت افغانستان است، همچنان حملات خود به نیروهای امنیتی دولت را ادامه می دهد و همین باعث ایجاد تردید نسبت به برقراری صلح واقعی در این کشور جنگ زده شده است.

در اواخر ماه ژوئن در ولایت بغلان در شمال افغانستان درگیری های شدید برای تقریبا یک هفته ادامه داشت که بیش از ۲۹۰ کشته از جمله در میان نیروهای امنیتی بر جای گذاشت.