در حقیقت شما باید ساختار وب سایت خود را به صورتی طراحی و پیاده سازی کنید که دسترسی به تمام بخش های آن برای کاربران به رحتی امکن پذیر باشد. ما در سئو ایران به شما خواهیم گفت که رهکرهایی که برای ساختار سایت می توانید از آن ها استفاده کنید چه راهکارهایی می باشند و درباره تاثیر ساختار سایت در بهبود سئو سایت چیست؟ نیز بیشتر توضیح خواهیم داد.

ساختار سایت چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تاثیر ساختار سایت در سئو سایت چیست؟ برویم در ابتدا می خواهیم به شما بگوییم که ساختار سایت اصلا چیست؟ خب باید بگوییم که ساختار سایت یک بخش مهمی از لینک سازی داخلی می باشد و در واقع مسیر پیمایش سایت توسط کاربران و موتورهای جستجو است.

این موضوع را به خوبی می دانید که وب سایت شما توسط کاربر و ربات های موتور جستجو همچون گوگل پیمایش می شود. بنابراین زمانیکه می خواهید سایتی را طراحی کنید بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است در زمان طراحی و ساختار سایت خود اصول روز سئو و طرحی سایت را در آن رعایت کرده و اعمال کنید.

اهمیت ساختار سایت

اجازه دهید خیلی ساده و آسان درباره اهمیت سختار سایت برایتان صحبت کنیم. با یک مثال خیلی ساده آغاز می کنیم.

فرض کنید شما کاربری هستید که می خواهید گوشی تلفن همراه را به صورت آنلاین و اینترنتی خریداری کنید. اولین بخشی که در سایت مورد نظرتان به آن سر خواهید زد کدام بخش از وب سایت می باشد؟ طبیعتا منو سایت اولین جایی است که به سراغ آن می روید چرا که در این بخش به راحتی مدل گوشی که می خواهید را پیدا کرده و یک راست به سراغ صفحه ای خواهید رقت که اطلعت مربوط به تلفن همراه مورد نظر شما در آن ثبت شده است.

حال باز میگردیم در جایگاه مدیر وب سایت. سوال این است اگر شما ساختار سیت خود را به طوری راه اندازی کرده باشید که بخش منو در آن وجود نداشته باشد یا منو را به گونه ای در سیت طراحی کرده اید که کاربر نمی تواند به خوبی و بلافاصله متوجه آن شود آیا باز هم با همان سرعتی که در متن بالا به آن اشاره کردیم کاربر می تواند به صفحه ای که مد نظرش است دست پیدا کند؟!

طبیعتا پاسخ خیر است. این موضوع نه تنها بری ساختار سایت مهم و دارای اهمیت می باشد بلکه برای سئو سایت نیز خالی از اهمیت نمی باشد.

بنابرین نکته کلیدی که باید اینجا به آن اشاره داشته باشیم دسترسی راحت به بخش های مختلف سایت می باشد که از همیت بالایی برخوردار می باشد. کاربران شاید به طور دقیقی ندانند موضوع مورد علاقه و آنچه که مورد نیازشان می باشد را باید در کدام بخش سایت مشاهده کنند و این شما هستید که باید در این موضوع به آن ها کمک و یاری برسانید.

کاری که باید انجام دهید طراحی و ساختار منظم برای وب سایت می باشد تا کاربر به محض ورود به سایت شما بدون هیچ مشکلی بتواند به سراغ صفحه مورد نیاز خود رفته و مدتزمن بیشتری را در سایت شما سپری کند نه اینکه بلافاصله سایت را ترک نماید.

بنابرین شما باید از طریق رابطه کاربری امکان دسترسی را برای افرادی که وارد سایت شما می شوند فراهم آورید. فراموش نکنید که اگر این دسترسی به صورت مستقیم نباشد حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که مسیری نزدیک به آن را در سایت خود ایجاد کنید.

مقایسه وردپرس و دانژو از جهت های مختلف

مزایای مهم ساختار سایت بر افزایش فروش و بهینه سازی سئو سایت

  • ساختار سایت به موتورهای جست و جو کمک می کند برای درک بهتر محتوا و عدم نیاز به استفاده از حدس و گمان،

  • کمک به افزایش CTR به دلیل دیده شدن بیشتر  و کلیک بیشتر  و..

  • کمک به UX مناسب و ایده آل برای کاربران

  • شاید برای شما مهم باشدی بدانید  UX چیست و چه تاثیری دارد؟ UX به ماندن کاربر درسایت، و برگشتن مجدد کاربر به سایت و داشتن تجربه کاربری میشود.

  • کاهش نرخ پرش سایت به دلیل اینکه کاربر با سایت راحت کار میکند و دچار مشکل نمیشود که بخواهد صفحه را ترک کند

جایگاه های صفحات سایت تا چقدر مهم است؟

به این موضوع اشاره کردیم که هر بخش ارزش متفاوتی در سایت دارد،  اما طبق اولویت بندی جایگاه های مختلف در یک ساید در حال حاضر به این صورت است

  • بخش هدر سایت و منو سایت در اولویت اول هستند

  • بخش کانتنت یا همان محتوا اصلی سایت در اولویت بعدی قرار میگیرد

  • اولویت سوم نیز با بخش فوتر و یا ساید بار است و نمیتوان دقیق گفت که کدام بخش اهمیت بیشتی دارد

چیدمان و ساختار سایت از نظر گوگل

چرا داشتن منو در وب سایت مهم است؟

قاعدتا منو عنصر مهمی در طراحی وب سایت است زیرا این امکان را به کاربران می دهد تا به سرعت از هر بخش در داخل سایت بازدید کنند. اگر تاکنون به یک وب سایت بدون منو مراجعه کرده باشید متوجه شده اید که رفتن به صفحه مد نظر شما بسیار دشوار است.

چرا هدر سایت اهمیت دارد؟

میدانیم که در واقع کاری که هدر ها انجام میدهند است است که هدرها صفحات را اسکن می کنند، header ها اسکن کردن صفحه برای اطلاعات را برای افراد آسان تر می کندمعمولا هدر با تایتل شروع میشود، اطمینان حاصل کنید که هدرهای شما دقیق هستند و احتمالاً افرادی را که می خواهند درباره چیزهایی که ارائه می دهید بیشتر بیاموزید جذب خواهید کرد.

چگونه ساختار سایت را بهینه کنیم؟

  • دسته بندی صفحات

  • استفاده از مسیر راهنما یا همان breadcrump

  • اصلاح و بهینه سازی URL سایت

  • لینک بیلدینگ داخلی صحیح داشته باشید

  • لینک های مخرب داخلی  و خارجی را اصلاح کنید

  • از سایت مپ استفاده کنید

اجزاء مهم صفحه سایت که الزامی میباشد:

1. منو و هدر

2. تایتل

3. هدینگ ( H1 ,h2 , h3 )

4. مدیا یا رسانه(فیلم و عکس )

 نکته عکس ها حاوی alt  باشند

5. Bold کردن

6. داشتن numeric و bullet

7. درج FAQ

8. Keywords

9. استفاده از برچسب یا همان تگ ها

10. قرار دادن متادیسکریپشن و درج اسنیپت snippets

11. فوتر (گاها سایدبار هم نیاز است)

نتیجه گیری

این دسته بندی بخش های مختلف سایت، بخشی از تجربه تیم سئو ایران  seoiran.comبا بیش از  16 سال فعالیت، یکی از اولین شرکت های سئو در ایران است که به صورت مختصر توضیح داده شد

برای اینکه بتوانیم با رقیبان در صفحه اول گوگل رقابت کنیم، باید تمامی نکات سئو داخلی را رعایت کنیم، در گام های بعدی سئو تکنیکال و سئو خارجی را نیز در نظر داشته باشیم، همچنین برای برند شدن نیز (شناخته شدن برای موتور جستجو ) در شبکه های اجتماعی و فروم ها و وبلاگ ها فعالیت صحیح وموثر داشته باشیم.