انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟


منبع: بیتوته

186

1399/4/25

07:52


انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟



انواع هدف,آشنایی با انواع هدف,انواع هدف در زندگی

آشنایی با انواع هدف

 

موفقیت در تحصیل، افزایش درامد، ترک سیگار، آغاز یک کسب وکار تازه، ازدواج موفق و … از جمله اهدافی هستند که به زندگی مان معنی می دهند. هدف شما در زندگی هرچه که باشد، زیرمجموعه ی یکی از انواع هدف های بلندمدت یا کوتاه مدت قرار می گیرد.

هدف های بلندمدت به آينده مربوط میشوند و هدف های کوتاه مدت پُلی برای رسیدن به هدف های بلندمدت هستند. در این مقاله می خواهیم با انواع هدف ها بیشتر اشنا شویم

 

اهداف بلند مدت

یکی از هدف هایی که هرکسی در زندگی آنرا دارد هدف های بلند مدت هستند. این نوع هدف، همان هدف اصلی و بزرگی است که تمام کوشش خویش را می کنید تا در طول زندگی به آن دست پیدا کنید. این هدف میتواند برای تحقق پیدا کردن به سن و سال ارتباط داشته باشد. به صورتی که شما در پایان بتوانید به آن دست پیدا کنید. این اهداف معمولاً به مدت 10 سال یا بیشتر تحقق می یابند. هدف های بلند مدت از انواع برنامه های گوناگون تشکیل یافته است که ما آن ها را برای آينده برنامه ریزی می کنیم.

 

هدف های بلند مدت به صورت گوناگون به سبک زندگی، خانواده و حرفه بستگی خواهند داشت. هریک از ما دوست داریم تا در سال های آينده به جایگاهی که می خواهیم دست پیدا کنیم. ما بر این علت برای خویش هدف های بلند مدت برنامه ریزی نموده و برای رسیدن به آن ها هدف های کوتاه مدت را استفاده می کنیم. چنانچه بخواهیم برای اهداف بلند مدت چند مثال بیان کنیم، دریافت مدرک مهندسی برق، خرید منزل، شرکت و برنده شدن در مسابقه های ورزشی، بازنشستگی در 60 سالگی و … از این گروه هدف ها هستند. ولی قبل از این ها هدف های بلند مدت خویش بر دو دسته هستند. هدف های مادام العمر و هدف های غایی.

 

انواع هدف,آشنایی با انواع هدف,انواع هدف در زندگی

تعیین اهداف چگونه است

 

هدف های مادام العمر

اهداف مادام العمر از آن گروه اهدافی هستند که شاید بیش از ۱۰ سال و یا تا پایان عمرتان زمان ببرد. بهترین راه برای پیدا کردن هدف دائم العمرتان این است که تصویری از خودتان را در آينده تصور کنید. ببنید نسخه ۱۰ یا ۲۰ سال آينده تان به چه شکلی است. به کجا رسیده اید؟ از داشته های خویش خوشحالید؟ مجرید یا متأهل؟ چه چیزهایی دارید؟ خانواده تان چه چیزهایی دارد؟ پولدارید؟ به نظرتان در روز تشییع جنازه تان چه چیزهایی در موردتان می گویند؟

 

هدفهای غایی

این هدفها بسیار کلی هستند؛ جهتهای متعالی تعلیم و تربیت را نشان می‌دهند و راه گشای تمامی فعالیتهای اموزش و پرورش می باشند. ‏

 

انواع هدف,آشنایی با انواع هدف,انواع هدف در زندگی

انواع هدف در زندگی

 

اهداف کوتاه مدت

هدف کوتاه مدت چیزی است که میخواهید در آينده نزدیک به آن دست یابید. در واقع اهدافی سریع برای دستیابی به موفقیت در زمان کم است.

 

چیزی که زمان طولانی طول میکشد تا به آن دست یابید، هدف بلند مدت نامیده می شود. هر دو هدف بلند مدت و هدف کوتاه مدت میتوانند به حرفه شما کمک کنند.

 

هدف های کوتاه مدت به شما کمک می کنند در خصوص کاری که میتوانید انجام دهید فکر کنید. هدف های کوتاه مدت کمک می کنند تا زمان خویش را مدیریت کنید.

 

هدف های کوتاه مدت بنظر کوچک می رسند ولی با تکمیل آن ها می توان به موفقیت های بزرگی در زندگی و کار دست یافت. گاهی وقت ها دستیابی به هدف های کوتاه مدت میتواند به شما در رسیدن به یک هدف بلند مدت کمک کند.

 

به عنوان مثال مهیا شدن هر روزه شما در محل کار، می تواند به شما در جذب شغل سرپرستی کمک کند.

 

هنگامی که این چنین به آينده تان نگاه می کنید، در واقع هدف های خویش را بررسی می کنید. بعد از بررسی آن ها باید خودتان را تبدیل به همان شخص کنید.

 

انواع هدف,آشنایی با انواع هدف,انواع هدف در زندگی

اهمیت هدف در زندگی

 

اهمیت هدف در زندگی شما

خيلي اوقات به شیوه های مختلفی به بحث هدف گذاری پرداخت میشه و در جنبه های مختلفی این مسئله را بررسی می کنن یه سری از اشخاص این دیدگاه رو دارند که بایستی هدف داشته باشیم و یک سری از اشخاص هم این دیدگاه را دارند،

 

که داشتن هدف در زندگی احتیاج نیست مهم این نیست که ما هدف در زندگی داشته باشیم یا نداشته باشیم مهم اینه که ما آگاه باشیم که هر اقدامی در زندگی ما برای رسیدن به یک هدف و یک خواسته است درواقع ما چنانچه یک قدم رو برمی داریم.

 

انواع هدف 

نخستین مرحله در برنامه ریزی برای زندگی و تعيين هدف در زندگی، بررسی چیزهایی است که میخواهید در طول زندگی به آنها دست یابید، با این کار دیدی کلی از تمام جنبه های زندگی خویش پیدا می کنید.

 

اهداف در یکی از ۶ دسته ی اصلی زیر قرار می گیرند:

- هدف های رشد و بهبود فردی

- هدف های معنوی و اخلاقی

- هدف های جسمی و سلامتی

- هدف های خانوادگی

- هدف های مالی و اقتصادی

- هدف ها شادی و لذت

 

انواع هدف,آشنایی با انواع هدف,انواع هدف در زندگی

انواع هدف و راه های رسیدن به آن ها

 

با تعيين هدف های انرژی ما هدر نمی رود

شاید اکثر اشخاص در زندگی انرژی زيادي را دارند و این انرژی را به علت نداشتن یک هدف خاص از دست میدهند و آن را به بدترین شکل ممکن میسوزانند یکی از اهمیت های هدف این هست که ما انرژی و تلاشی که داریم را در یک مسیر درست قرار میدهیم و بر اساس انرژی و تلاشی که می کنیم نتایج و بازخوردهای را می گیریم.

 

و اگر ما بتونیم به واسطه هدف گذاری انرژیمان را هدایت کنیم و نتایج را بگیریم انوقت اشتیاق بیشتری را برای ادامه دادن به دست می اوریم و همین سبب میشود چرخه زندگی ما همیشه در حال چرخش باشد و انگیزه برای ادامه دادن داشته باشیم.

 

نکته های که در مورد اهمیت هدف گذاری با شما مطرح کردیم نکته های پایه ای و مهمی هستند که با درک آنها میتوانیم به اهمیت هدف گذاری پی ببریم ما همیشه سعی کردیم در آموزش ها هم زمان به شما یاد بدهیم که با سبک شخصی خودتان زندگیتان را برنامه ریزی کنید،پس اگر میخواهید هدف گذاری داشته باشید و هدفی را در زندگی انتخاب کنید حتماً این کار را به صورتی انجام بدهید که در الآن زندگیتان پیاده سازی آن برایتان راحت است و بعد به سراغ حرفه ای کردن این موضوع بروید.

 

آشنایی با انواع هدف و کشف هدف زندگی باعث رشد می شود. بنابراین همین امروز وقت بگذارید و به تمام چیزهای مورد علاقه ی خود فکر کنید و اهداف خود را با تعیین زمان رسیدن به آن ها مشخص کرده و برنامه ریزی نمایید.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو