عامل اصلی انتقال میکروب‌ها به روده نوزاد

46

1399/4/25

10:54


تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد شیرمادر عامل اصلی انتقال میکروب‌های مفید به روده نوزادان است.

عامل اصلی انتقال میکروب‌ها به روده نوزاد

به گزارش بهداشت نیوز یک مطالعه جدید توسط محققان کانادایی نشان داده است که باکتری‌های مفید از شیرمادر به روده نوزاد شیرخوار  منتقل می‌شوند و احتمالاً شیر دادن مستقیم به بهترین وجه از این روند پشتیبانی می‌کند.

میکروب‌های مفید روده با کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌ها و آنتی بیوتیک‌های مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید است.

باکتری‌های خاصی نیز از جمله استرپتوکوکوس و ویلونلا در شیرمادران و مدفوع نوزادان شیرخوار وجود دارد و وقتی بیشتر می‌شود که نوزادان  به صورت مستقیم از شیرمادر تغذیه می‌کنند.

دکتر استوارت توروی، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: مطالعه ما تأیید می‌کند که شیر مادر عامل اصلی انتقال میکروب‌های مفید به روده نوزاد است.

در این تحقیق حدود ۱۲۰۰ مادر به همراه نوزاد خود تحت نظر قرار گرفتند. این نتایج فرضیه‌ای را مطرح می‌کند که ممکن است شیر مادر به عنوان یک انکوباتور (انکوباکتور ابزاری آزمایشگاهی است که برای کشت و رشد دادن نمونه‌های زنده مانند سلول‌ها یا میکروب‌ها به کار می‌رود) عمل کند که برخی از باکتری‌ها را غنی سازی، محافظت کرده و به نوزادان منتقل می‌کند.

این نخستین پژوهشی است که ارتباط میان شیرمادر، باکتری‌های شیر و ترکیبات آن را با میکروبیوتای روده نوزاد در یک سال نخست زندگی او مورد بررسی قرار می‌دهد.


منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو