قرص مفنامیک اسید چه کاربردها و چه عوارضی دارد؟

قرص مفنامیک اسید چه کاربردها و چه عوارضی دارد؟


منبع: آرگا

173

1399/4/25

12:15


مفنامیک اسید یک نوع داروی مسکن برای کاهش التهاب و درد از جمله درد قاعدگی و درد دندان مصرف می شود. در این مقاله با انواع کاربرد و عوارض و تمام نکات قرص مفنامیک اسید آشنا خواهید شد.

مفنامیک اسید، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است. این دارو به عنوان مسکن برای تسکین انواع درد ها مانند دردهای قاعدگی، دندان درد، دردهای عضلانی، سر درد و … کاربرد دارد. این قرص تاثیری برای درمان بیماری ندارد و فقط به عنوان یک مسکن التهاب و درد را کاهش می دهد.

این دارو دارای ترکیباتی است که برای التهاب و درد های شدید به عنوان مسکن مصرف می شود. این قرص برای تسکین و درمان انواع دردهای مداوم و یا ناگهانی ناشی از بیماری های روماتیسمی، دردهای ستون فقرات، دردهای ناشی از بیماری های شکمی ناشی از قاعدگی و دردهای عضلانی مصرف می شود.

این دارو همچنین برای تسکین دردهای ناشی از بیماری هایی مانند آنفلوآنزا و بیماری های تب دار دیگر همچنین بیماری های مجرای تنفسی کاربرد دارد، در ادامه مطلب شما را با این دارو بیشتر آشنا خواهیم کرد تا اطلاعات کافی در مورد داروی مفنامیک اسید به دست آورید بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

قرص مفنامیک اسید

بررسی خواص و عوارض قرص مفنامیک اسید

این دارو می تواند درد خفیف تا شدید قاعدگی را تسکین بخشد. علاوه بر این برای تسکین دندان درد نیز موثر و مفید است. این قرص فقط به عنوان یک مسکن باعث کاهش التهاب و درد در بدن می شود و برای درمان بیماری تجویز نمی شود.

موارد منع مصرف

کسانی که واکنش شدید آلرژی مانند کهیر، سرگیجه و مشکلات تنفسی ناشی از مصرف آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دارند به دلیل وجود آسپرین مصرف این قرص تجویز نمی شود. همچنین خانم های باردار که در سه ماه آخر بارداری هستند و خانم های شیرده نباید این قرص را مصرف نمایند.

نحوه مصرف

مصرف این قرص و دوز مصرف آن فقط با تجویز پزشک استفاده می شود. این دارو از طریق دهان بعد از غذا یا همراه با شیر و همچنین با آب فراوان مصرف می شود.

کاربردهای مفنامیک اسید

عوارض جانبی

این دارو به دلیل اثراتی که بر روی دستگاه گوارش می گذارد باید به اندازه تجویز پزشک مصرف شود. این دارو موجب بی حالی و خواب آلودگی می شود بنابراین پس از مصرف این دارو از رانندگی خودداری نمایید و همچنین از مصرف الکل دوری نمایید. اثرات جانبی شدید مانند:

  • گلو درد
  • تب
  • خارش
  • جوش روی پوست و تحریکات پوستی
  • مشکل در بینایی
  • اسهال
  • استفراغ
  • ورم

در صورت مشاهده این عوارض حتما به پزشک خود مراجعه نمایید. افرادی که فشار خون دارند مصرف این دارو بیماری آن ها را بدتر می کند.

تداخل دارویی

مصرف این قرص همراه با داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن خطر زخم گوارش را افزایش می دهد. داروهایی مانند وارفارین، اسپیرونولاکتون، لیتیوم هپارین و دارو های ضد دیابت مانند مکمل های پتاسیم، قرص متفورمین و داروهای گیاهی مانند جنسینگ، بابونه، جینکوبیلوبا می توانند با مفنامیک اسید تداخل دارویی ایجاد نمایند.

بنابراین اگر از داروهای خاصی حتی داروهای گیاهی استفاده می کنید قبل از مصرف این دارو حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

عوارض مفنامیک اسید

نکاتی که در رابطه با مفنامیک اسید باید بدانید

۱. پیش مصرف داروی پزشک را در جریان سابقه پزشکی تان از جمله حساسیت، آسم، مشکلات کبدی و کلیوی، زخم معده، بیماری قلبی و عروقی، بیماری های گوارشی و لوپوس بگذارید.

۲. در صورت داشتن فشار خون بالا و کلسترول بالا حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۳. در صورتی که به داروهای ضد درد حساسیت دارید حتما قبل از مصرف دارو پزشک تان را در جریان قرار دهید.

۴. دارو را در صورت مصرف به مدت طولانی زیر نظر پزشک مصرف کنید.

۵. به منظور کاهش درد قاعدگی می توانید مفنامیک اسید را در چند روز اول خونریزی مصرف نمایید و در نوبت اول دو کپسول را به صورت همزمان استفاده کنید.

نکاتی در مورد مفنامیک اسید

۶. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری نمایید.

۷. در صورتی که از بیماری آسم رنج می برید ممکن است با مصرف این دارو علایمی مانند مشکل تنفسی، خس خس سینه در شما شدت پیدا کند بنابراین در صورت مشاهده این علائم مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

۸. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

۹. از اشتراک گذاشتن دارو با دیگران خودداری نمایید.

۱۰. پیش از مقدار تجویز شده از مفنامیک اسید استفاده نکنید و همچنین مصرف آن بیشتر از هفت روز توصیه نمی شود مگر با تجویز پزشک.

۱۱. در صورتی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می برید و یا قصد باردار شدن دارید حتما پزشک تان را پیش از مصرف این دارو در جریان بگذارید.

اطلاعات دارویی مفنامیک اسید

همانطور که در این مقاله گفته شد قرص مفنامیک اسید یک داروی مسکن است و باعث کاهش انواع درد می شود. در صورت تمایل به آشنایی با عوارض و فواید هر یک از داروها آشنا شوید، بر روی اطلاعات دارویی کلیک نموده و سپس با مراجعه به این صفحه از مقالات علمی ارائه شده در این زمینه نهایت استفاده را ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو