تغییر مثبت در زندگی و نقش آن در بلوغ رفتاری

منبع: آسان طب

232

1399/4/25

13:27


برای ایجاد تغییر مثبت در زندگی نیاز به عزمی جدی، قاطعانه و همچنین هدفی روشن و واضح می‌باشد تا در شرایطی آگاهانه اقدام به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی نمود. موضوع تغییر مثبت در زندگی تا حدود بسیار زیادی کلی و سر بسته است و برای آگاه شدن از زیر و بم آن لازم است به طور کامل باز شده و تشریح شود. در این مقاله سعی بر آن داریم تا اهمیت ایجاد تغییر مثبت را در زندگی باز گو کرده و راه‌کارهایی مفید در این زمینه ارائه دهیم.

تغییر مثبت

positive change

برای ایجاد تغییر مثبت چه باید کرد؟

اولین شرط لازم و اساسی در ایجاد تغییر مثبت در زندگی و رسیدن به موقعیت خود باوری، فراهم کردن سکوت و سکونی است تا در آن به تفکری عمیق درباره زندگی فردی و اجتماعی پرداخت. این سکون، سکوت و تفکر ممکن است برای زمانی طولانی به درازا کشیده شود بنابراین فرصت و صبر کافی را در این تفکر به خود هدیه بدهید. تفکری صادقانه، عدالتمندانه، بدون قضاوت جانبدارانه و تحلیل درست وقایع و پدیده ها و تجربیاتی منحصر به فرد، از شروط غیر قابل تغییر در این نوع از تفکر می باشد. تنها در این زمان است که می توان امیدوار بود تفکیک غرایز از یکدیگر، کشف استعدادها و آگاه شدن از اشتباهات و نیت قلبی برای حرکتی صحیح در زندگی اتفاق می افتد که نامش را به اختصار تغییر مثبت در زندگی می خوانیم. برای روشن شدن هر یک از این شروط در ادامه به تشریح ماهیت هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. آسان طب از شما دعوت می کند ادامه این مقاله را با دقت مطالعه فرمائید.

♦ تفکر صادقانه: قبل از هر چیز باید به تعریف دروغ و دروغگویی پرداخت تا ماهیت پدیده صداقت و تفکر صادقانه روشن شود. در تعریف دروغگویی باید گفت دروغ یعنی هر آنچه نیستی. بنابراین، ماهیت صداقت دقیقا پس از قرار گرفتن و انطباق بر استعدادها و بذر درونی افراد خود را نشان خواهد داد. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که استعداد ذاتی برای موسیقی داشته اما بنا به دلایلی (که قطع و یقین یکی از این دلایل ترس است) پا روی این استعداد گذاشته و بر روی رشته دیگری متمرکز شده، در این حالت لایه ای خلاف حقیقت و استعداد درونی این فرد روی تمامی زندگی او قرار گرفته و برای ابد او را دارای یک ماسک متفاوت از خود حقیقی می کند. نام این ماسک دروغ است. اولین و تنها دروغ موجود در جهان یعنی دروغگویی به خود و همین دروغ مادر و والد بقیه انواع دروغ می باشد. بنابراین برای ایجاد تغییر مثبت در زندگی، کشف صادقانه استعدادها در تفکری صادقانه اولین قدم جدی و مهم می باشد.

♦ تفکر عدالتمندانه: قبل از هر چیز باید گفت که ماهیت عدالتمندانه تفکر، یعنی نسبت مساوی از عقل، احساس و تعادل یکسان و برابر این دو با یکدیگر در یک موقعیت. بنابراین در یک تفکر عدالتمندانه اگر فقط به منطق و عقل اهمیت داده شود، قسمت احساس و قلب، خالی و تهی باقی می ماند و بر عکس اگر تنها برای احساس اهمیت قائل شویم بخش منطق و عقل، بلا استفاده می ماند. بنابراین دومین شرط در تفکر صحیح رعایت ماهیت عدالتمندانه برای زندگی خویش است که به یک میزان از عقل و احساس در آن استفاده شود. این مسئله از مهمترین شروط تغییر مثبت در زندگی افراد به شمار می آید.

♦ تحلیل صحیح پدیده ها: یک تفکر صحیح باید قابلیت تحلیل درست وقایع را دارا باشد و برای چنین قابلیتی باید افق دید و وسعت دانش او فراخ و باز باشد، همچنین نیاز به طنزی درونی و نگاهی هنرمندانه به زندگیست تا بتوان پس از یک تحلیل صحیح از زندگی فردی، به ایجاد تغییر مثبت در آن پرداخت.        

رنج‌ها، آرزوها و سرکوب‌ها

تغییر مثبت

positive change

یکی از تکنیک های ایجاد تغییر مثبت در زندگی تهیه کردن لیستی از رنج ها، آرزوها و سرکوب هایی است که همه انسانها در زندگی خود تجربه کرده اند، این لیست ممکن است بسیار طولانی و بلند بالا از آب درآید اما برای ایجاد تغییر مثبت در زندگی خود لازم است یکبار همه آنها را با خود مرور کرده تا خیلی از چیزها مثلا انگیزه های واقعی شما از رفتارهای روزمره، فردی و اجتماعی روشن شود، لیست شما می تواند درباره انواع موضوعات باشد که پس از آن بد نیست نگاهی به سوالاتی که در زیر آمده بیندازید.

  • آیا در کودکی خود از موضوع خاصی می ترسیدید؟ آیا این ترس در شما درمان شده و یا تغییر شکل پیدا کرده است؟
  • آیا همواره از مشکل حسادت رنج می برید؟ و این مشکل دقیقا از چه زمانی در شما شکل گرفت؟
  • آیا غرور شما نسبت به موضوعاتی خاص جریحه دار می شود؟
  • آیا آرزوهایی در ظاهر محال در سر می پرورانید؟
  • آیا از لذت های کوچک و روزمره زندگی احساس گناه می کنید؟
  • آیا نگرشی خود کم بینانه نسبت به خود و زندگی خود دارید؟
  • آیا مشکلی در اعتماد به نفس شما وجود دارد؟ این مشکل دقیقا چیست؟

لیست خود را تکمیل کرده و سپس سعی کنید در خود به جستجوی اولین بارهایی بپردازید که چنین احساس هایی در شما شکل گرفت. مثلا اولین باری که آرزویی در قلب شما جوانه زد در اثر چه اتفاقی بود؟ یا اولین بار چه شد که طعم رنج را چشیدید و همچنین چه موانعی بر سر راه علایق و آرزوهای خود داشتید که استعدادها و خواسته های شما را سرکوب کرد؟ در پایان تمامی این سوالات اگر به اندازه کافی با خود صادق باشید پی می برید که در اثر تحریک غرایز در کودکی دچار دروغ گویی به خود و گذاشتن ماسکی غیر واقعی بر صورت شده اید، حال که از این موضوع آگاه شدید باید اولین قدم های تغییر مثبت را برای زندگی خود برداشته و در این راه مداومت و صبوری به خرج دهید.

بلوغ رفتاری چیست؟

بلوغ رفتاری یعنی در پیش گرفتن رفتاری خردمندانه در زندگی بدون دخالت دادن انحرافات و تحریکات غریزی. بلوغ رفتاری درست در نقطه مقابل واکنش های فردی قرار دارد، چرا که واکنش های ما در اغلب موارد دلایلی غریزی و ناآگاهانه داشته و ربط مستقیم به تحریکات غریزی مانند ترس، غرور، خشم، حسادت، نفرت و… دارد، به همین منظور پس از مدتی مکاشفه و کشف استعدادها و رعایت عدالتمندانه عقل و احساس در خود باید نسبت به انتخاب ها و حرکت های آتی خود در زندگی شخصی حساس و سخت گیر باشید و این اولین نمود ظاهری تغییر مثبت در زندگی می باشد. بلوغ رفتاری یعنی آگاهی و پس از آن عمل و در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که شخص در جهت صحیحی از پرورش اعتماد به نفس قرار گرفته است.

آیا شناخت صحیحی از خود دارید؟

یکی از مسائل و موضوعاتی که همواره در زندگی ادامه خواهد داشت موضوع شناخت صحیح از خود می باشد. برای ایجاد تغییر مثبت در زندگی باید همواره در جستجوی شناختن هر چه بیشتر خود باشید، لیستی که در ادامه خواهد آمد به شما کمک می کند شناخت بیشتری از خود و انگیزه ها و احساسات خود پیدا کنید.

  • استعدادهای خود را بشناسید.
  • آرزوهای خود و دلیل این آرزوها را بشناسید.
  • نقاط ضعف و اختلالات شخصیتی خود را کشف کنید.
  • عادات فردی خود و دلیل به وجود آمدن این عادات را بشناسید.
  • واکنش های غیر ارادی را در خود کشف کنید.
  • دلایل عصبانیت خود را پیدا کنید.
  • دلایل ترس خود را بیابید.
  • دلایل جریحه دار شدن غرور خود را درک کنید.
  • انگیزه های خود را برای انتخاب های زندگی مورد بررسی قرار دهید.

تغییر مثبت در نوع نگرش

تغییر مثبت

positive change

نوع نگرش هر شخصی، بستگی به آموزش ها و تجربیات غریزی در زندگی انسان دارد که در نهایت عقاید او را تشکیل خواهد داد، برای ایجاد تغییر مثبت در زندگی باید همواره به وسعت بخشیدن به افق دید پرداخت تا نگاهی صادقانه و همچنین خردمندانه به زندگی داشت به همین منظور لازم است که ما نگاه خود را به زندگی عادلانه و صادقانه و بدون قضاوت جانبدارانه کنیم، در چنین صورتی می توان امیدوار به بهبود رفتاری انسانها بود و انتخاب های او تا حد بسیار زیادی تصحیح خواهد شد.

تغییر مثبت در انتخاب کلمات

پس از تغییر مثبت در نوع نگرش و وسعت بخشیدن به افق دید باید به انتخاب صحیح ترین کلمات و شایسته ترین آنها پرداخت، چرا که با اصلاح کلمات، درون ما نسبت به انتخاب های شایسته در زندگی حساس شده و هرگونه اشتباهی را به طور خودکار مورد بازخواست قرار می دهد بدین ترتیب یک دستگاه تذکر دهنده و اصلاح کننده در درون انسان به وجود می آید که جز در صورت صحیح بودن تحلیل و رفتارها اجازه حرکتی خلاف آن را به شخص نخواهد داد. نکته جالب در انتخاب شایسته کلمات این است که روابط خصوصی و اجتماعی افراد بهبود یافته و هر چیزی در پیرامون او پاسخی مثبت و زیبا خواهد داد. رفتار شایسته و صحیح با دیگران باعث خواهد شد که به مرور یک فرهنگ سازی درست در زندگی شما و اطرافیانتان اتفاق بیافتد، از طرفی با رعایت کلیه موارد مذکور شانس بالاتری در ترک عادات ناصحیح زندگی وجود خواهد داشت و از همه مهمتر و در حالت آرمانی می توان امیدوار بود که افراد بر استعدادهای ذاتی و هنری خود متمرکز شده و به این ترتیب به زندگی خود و اطرافیانشان رنگ و بویی آرام و هنرمندانه ببخشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو