اجباری برای تهیه لباس فرم مدرسه وجود ندارد

منبع: برترین ها

67

1399/4/25

17:35


این روزها که به شروع ثبت نام مدارس نزدیک می‌شویم باز هم خانواده‌ها مجبور هستند با به دست گرفتن حواله ای که مدیران مدرسه به آنها می‌دهند برای خرید لباس فرم جدید به مراکز تولیدی مراجعه کنند.

خبرگزاری برنا: این روزها که به شروع ثبت نام مدارس نزدیک می‌شویم باز هم خانواده‌ها مجبور هستند با به دست گرفتن حواله ای که مدیران مدرسه به آنها می‌دهند برای خرید لباس فرم جدید به مراکز تولیدی مراجعه کنند.

تعیین لباس فرم برای مدارس با الگوی مشخصی برای هر مدرسه، اتفاق جدیدی نیست و طی سال‌های گذشته در نظام آموزشی وجود داشته اما تغییر دائمی رنگ و مدل، اجبار برای تهیه هرساله آن و افزایش قیمت به صورت سالانه سبب شده تا خانواده‌ها از این موضوع شکایت داشته باشند.

این روزها خانواده‌ها به دلیل شرایط سخت اقتصادی مشکلات بسیاری دارند؛ سبد مصرفی خانواده را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که پاسخگوی نیازهای اولویت‌دار باشد.

یکی از هزینه‌هایی که خانواده‌های دانش آموزان باید هر سال بپردازند تهیه لباس فرم است که متاسفانه در برخی از مدارس مدیران از الزامی بودن تهیه این لباس جدید سخن می‌گویند در حالی که طبق قانون، اجباری در این زمینه وجود ندارد.

شنیده می شود برخی از مدیران مدرسه، دانش آموزی که لباس فرم جدید بر تن نداشته باشد را از حضور در کلاس منع می‌کنند به این ترتیب خانواده‌ها مجبور هستند تحت هر شرایطی هزینه‌ای بالای 100 هزار تومان برای خرید لباس فرم جدید بپردازند و لباس سال گذشته فرزند خود را دور بیندازند.

بماند اینکه گفته می شود برخی از این مدیران مدرسه با مراکز تولیدی قرارداد دارند و این خانواده‌ها هستند که می سوزند اما وزارت آموزش و پرورش هر ناحیه باید کاری کنند تا این هزینه اضافی از دوش خانواده‌ها برداشته شود چرا که آنها برای ثبت نام مدرسه، بیمه، کلاس فوق برنامه، کتاب‌های درسی و... به اندازه کافی متحمل هزینه می‌شوند.

زهرا مظفر، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اجباری نبودن خرید لباس فرم جدید برای خانواده‌ها گفت: تهیه لباس فرم در مدارس به هیچ عنوان الزامی نیست و شرایط آن صراحتا در آئین نامه اجرایی ذکر شده است.

او افزود: طبق آئین نامه، لباس فرم مدرسه باید لباسی ساده، دارای رنگ مناسب باشد و هیچ لزومی به تغییر هر ساله آن نیست.

مظفر با اشاره به اختیاری بودن خرید هر ساله لباس فرم گفت: بسیاری از خانواده‌ها هستند که تمایل دارند از لباس فرم سال گذشته فرزند خود استفاده کنند تا هزینه اضافی متحمل نشوند بنابراین از آنجایی که خرید لباس فرم هر ساله، هیچ الزامی ندارد خانواده‌ها در خرید آن مختار هستند و لزومی ندارد هر سال برای تهیه لباس فرم به مدرسه وجهی پرداخت کنند.

او تصریح کرد: اینکه بعضی از مدارس می‌خواهند همه دانش آموزان، لباس هماهنگ داشته باشند، کاملا اختیاری است و اگر دانش آموزی مایل نباشد این کار را انجام دهد هیچ اجباری برای او وجود ندارد.

مظفر ادامه داد: ما تنوع و تعدد لباس در هر پایه تحصیلی را تائید نمی‌کنیم اتفاقا لباس فرم مدرسه باید طوری طراحی شود که امکان استفاده در سال‌های بعد و پایه‌های دیگر هم داشته باشد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر خانواده‌ای دراین خصوص گلایه‌ای دارد، می‌تواند شکایت خود را در سامانه ثبت کند و ما حتما به آن رسیدگی می کنیم.

او افزود: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اینکه فرزندشان می‌خواهد سال‌ها در مدرسه تحصیل کند از بازگو کردن اینگونه مشکلات دوری می کنند بنابراین باید به آنها گفت رسیدگی به شکایات کاملا بدون ذکر هویت انجام می‌شود و جای نگرانی ندارد.

مظفر عنوان کرد: اجباری کردن تهیه لباس فرم جدید از طرف مدیر مدرسه تخلف است و اگر از طریق ثبت شکایت به چنین موردی برخورد کنیم حتما رسیدگی جدی صورت می‌گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو