زمان تشکیل اندام تناسلی جنین پسر

منبع: اوما

392

1399/4/25

18:58


زمان تشکیل اندام تناسلی جنین پسر

بارداری زمانی اتفاق می افتد که لقاح انجام شود یعنی یک اسپرم و یک تخمک همدیگر را در زمان مناسب ملاقات کنند. هنگامی که یک مرد انزال می کند، میلیون ها اسپرم آزاد می شوند که شامل تعداد نسبتا بالایی از کروموزوم های X و Y هستند. سریع ترین اسپرم در نهایت به تخمک می رسد و آن را بارور می کند و بر اساس اینکه کدام یک از کروموزوم های اسپرم با تخمک جفت شده است جنسیت نوزاد تعیین می شود. این اسپرم همچنین هورمون ها و فرایندهایی را که جنین در طی هفته های بعدی بارداری دنبال می کند را تعیین می کند.

اگر اسپرم X تخمک را بارور کند، اندام تناسلی نوزاد به صورت (XX) یعنی جنین دختر رشد می کند. اما اگر اسپرم Y تخمک را بارور کند، اندام تناسلی نوزاد به صورت  (XY) یعنی جنین پسر رشد خواهد کرد. سوالی که شاید برای شما مادران اومایی عزیز به وجود بیاید این است که چه زمانی اندام تناسلی جنین پسر یا دختر تشکیل می شود؟ زیرا به شما گفته اند تنها با بررسی این اندام می توان به طور دقیق جنسیت فرزندتان را مشخص کرد. با ما در این مقاله همراه باشید تا همه مراحل تشکیل اندام جنسی جنین پسر را برایتان توضیح دهیم.

10 مرحله تشکیل اندام تناسلی جنین پسر

با هم ببینم برای تشکیل اندام تناسلی پسر چه روندی باید طی شود:

1- در ابتدا هر دو جنسیت مشابه هستند!

جنسیت جنین تا ماه سوم بارداری مشخص نمی شود زیرا تا آن زمان هر دو جنین پسر و دختر کاملا شبیه به هم می باشند. جالب است بدانید در ابتدا همه جنین ها به صورت جنسیت زن شروع به رشد می کنند اما با پیشرفت بارداری غدد جنسی و جفت شروع به تشکیل سلول های اندام جنسی می کنند و کم کم شکل اندام جنسی خارجی مشخص می شود. 

غدد جنسی همچنین هورمون های جنسی اولیه را تولید می کنند. اندام های جنسی خارجی پسر کیسه بیضه، آلت تناسلی و اندام های جنسی خارجی دختر ولو و مهبل (واژن) هستند. فرایند تشکیل اندام جنسی به طور کلی در حدود هفته 7-9 بارداری، شروع می شود. 

تشکیل اندام تناسلی جنین پسر

2- عامل تعیین کننده جنسیت جنین پسر

کروموزوم های X یا Y هر کدام می توانند تنها یک تخمک را بارور کنند و اثر آن ها تا هفته 7 بارداری  قابل توجه نخواهد بود. تمایز جنسیتی نیاز به یک عامل هدایت کننده دارد که از طریق کروموزوم های Y مشخص می شود. این عامل تعیین کننده در تست (TDF) شناخته شده و جنسیت جنین را معین می کند. تست دیگری که برای تشخیص جنسیت وجود دارد (SRY) است که با تشخیص پروتئین Y می تواند جنسیت را مشخص کند.

در واقع اساس این آزمایش بر این قائده است که اگر این پروتئین وجود نداشته باشد جنین در حال رشد دختر خواهد بود. در واقع تحقیقات نشان می دهد که تست (SRY) دقیق است و حتی در برخی جنین ها که کروموزوم XY مشخص شده است به دلیل عدم وجود پروتئین Y جنین دختر شده است.

3- کانال مردانه در جنین پسر

در جنین در حال رشد، دو مجموعه از کانال ها ایجاد می شوند که به آن ها کانال های ولفانی یا مزونفریک و مجرای مولرین یا پارامزونفریک می گویند. در هر جنین، این کانال ها بین هفته دوم تا سوم بارداری شروع به رشد می کنند. رشد آنها به مرور منجر به تشکیل سیستم تولید مثل و سایر اعضای بدن می شود.

مجرای مزونفریک کلیه اولیه را به غشای چسبنده جنینی متصل می کند که به عنوان بخشی از دیواره مثانه رشد می کند. در مردان، با تشکیل سیستم تولید مثل مجاری که مایع منی را از مجرای انزال خارج می کنند و سایر قسمت ها یعنی بیضه و پروستات تشکیل می شوند. اتصال این اندام های مختلف در سیستم تولید مثل توسط انتشار هورمون های مردانه یعنی تستوسترون در طول شکل گرفتن و رشد جنین انجام می شود.

به طور خلاصه، مجراهای مزونفریک در نهایت تبدیل به بخش هایی از سیستم تولید مثل مردان می شود و کانال های مولرین کوچک شده و در نهایت ناپدید می شوند.

مقاله پیشنهادی اوما: 12 راه پسردار شدن قبل از بارداری

4- اتفاقات هفته هفتم بارداری برای جنسیت

گرچه اندام تناسلی خارجی نوزاد هنوز در این هفته شروع به رشد نکرده است اما اندام های داخلی به سرعت در حال رشد هستند. در این زمان تغییرات قابل توجهی در جنین های مردانه مانند تمایز لوله های فیبری رخ می دهد. این تغییرات می تواند درون بیضه ها اتفاق بیفتد که منبع تولید اسپرم ها هستند. در لوله مجرای مردانه سلولی به نام سلول سرتولی وجود دارد. این سلول به فرایند تولید اسپرم (اسپرماتوژنز) کمک می کند.

رشد این سلول توسط پروتئین SRY هدایت می شود. این سلول ها عمدتا به تقویت سلول های اسپرم در حال رشد کمک می کنند. شروع رشد اندام جنسی در هفته هفتم بسیار مهم است و اگر به خوبی انجام شود در هفته یازدهم می توان جنسیت جنین را تشخیص داد. 

5- سلول های لییدینگ و جنسیت پسر

سلول های لییدینگ نیز بخش مهمی از اندام های تناسلی داخلی مردانه هستند. این سلول ها در انتهای هفته هشتم بارداری جنین ظاهر می شوند. آنها مسئول تولید تستوسترون هستند و وظیفه خود را در اثر تحریک سلول های غدد انجام می دهند. 

سلول های لییدینگ در سراسر زندگی مردان مهم هستند زیرا مسئول تولید هورمون مردانه یعنی تستوسترون می باشند. این تستوسترون تا حدی مسئول سایر ویژگی های مردانه مانند اندام های تناسلی خارجی در جنین، حضور موهای صورت و تغییر صدا در بلوغ می باشند. از لحاظ فنی، می توان نتیجه گرفت که رشد سلول های لییدینگ در هفته هشتم، منجر به مرد شدن جنین می شود.

 

جنسیت جنین پسر

6- ماسکولینیزاسیون پسر

این مرحله به عنوان رشد بیولوژیکی تفاوت های جنسیتی شناخته می شود، یعنی تفاوتی که بین بدن جنسیت های مختلف با هم وجود دارد. این مرحله شامل بسته شدن پروینوم- پروینوم منطقه ای است که برای مردان تنها شامل مقعد و برای زنان شامل واژن است. چین خوردن اسکولوم، بسته شدن نوک آلت تناسلی مرد و رشد آلت تناسلی در این مرحله انجام می شود. شروع این مرحله از هفته دهم بارداری برای جنین های پسر می باشد.

در این مرحله، ناحیه تناسلی خارجی شروع به شکل گیری می کند. همچنین در اینجا، غده داخلی در جنین مرد (بیضه) به اندازه کافی برای تولید هورمون هایی که بر  تغییر تستوسترون تاثیر می گذارد، رشد کرده است. کم کم سلول های هر بخش به هم پیوسته و اجزای مختلف اندام تناسلی جنین پسر شکل می گیرد. 

7- هفته 12 تا چهاردهم بارداری در پسرزایی

در طول این دوره، تغییرات زیادی در اندام تناسلی جنین رخ می دهد. در هفته 12 بارداری، بیضه های جنین مرد وارد حلقه داخلی کشاله ران می شوند. حلقه کشاله ران ورودی کانال کشاله ران می باشد و کانال کشاله ران یک نوع ورودی در قسمت جلویی دیواره شکم است که بند اسپرمی را در مردان حمل می کند (مسئول انتقال اسپرم در انزال و انتقال خون) و توسط یک رباط موقعیت رحم در جنین دختر حفظ می شود

در واقع در هفته 12، بیضه و رحم به موقعیت اصلی خود می رسند. همچنین، بین هفته های 12 تا 14، مجرای ادراری مردانه به طور کامل رشد می کند. 

مقاله پیشنهادی اوما: عکس جنین پسر در سونوگرافی

8- اسپرماتوگونی جنسیت؟

اسپرماتوگونی به بیش از یک اسپرماتوگنیوم اشاره دارد. اسپرماتوگونیوم یک سلول بیولوژیکی در مرد است که اسپرماتوزای بالغ را تشکیل می دهد. اسپرماتوژنز در اصطلاح ساده به فرایندی گفته ی شود که سلول های اسپرم را تشکیل می دهد و در هنگام انزال آن ها را به خارج از آلت تناسلی مرد هدایت می کند. معمولا وظیفه این ارگان بدنی مردانه از زمان بلوغ شروع می شود و در آن زمان فعال خواهد شد. اما از همان زمان جنینی منبع آن تشکیل می شود. 

9- پایین آمدن بیضه و هفته بیست و هشتم بارداری

حدود 3 ماه پس از بارداری، رشد بیضه ها تکمیل شده و شروع به پایین آمدن و وارد کیسه بیضه شدن می کنند. در مرحله اول در زندگی یک جنین پسر، بیضه ها در ناحیه پشتی حفره شکم قرار می گیرند. همانطور که بیضه ها رشد می کنند، بخش اصلی که بعدا اسکورتول را تشکیل می دهد، به پایین کیسه می آید. این انتقال به عنوان نتیجه ترکیب فرآیندهای رشد جنین و تأثیر هورمون ها است. همانطور که انتقال بیضه ها انجام می شود، فیبرهای عضلانی عضلات داخلی را نیز با خود می برد. در نتیجه تحت تاثیر هورمون آندروژن، بیضه ها در هفته بیست و هشتم بارداری به کیسه بیضه میرسند.

10- اندام تناسلی دوجانبه

این حالت به مشکل یا بیماری اشاره دارد که در رشد اندام تناسلی جنین اختلال ایجاد می کند. این اختلال ممکن است منجر به عدم انطباق در ظاهر جنبه داخلی و خارجی این اندام شود. به عنوان مثال، اگر فقدان یا کمبود هورمون های مردانه در یک جنین که به لحاظ ژنتیکی مرد است وجود داشته باشد، منجر به اندام تناسلی دو جانبه می شود که مشخص نیست اندام تناسلی مردانه تشکیل شده است یا زنانه؟

علل احتمالی این مشکل شامل شرایط ژنتیکی، استفاده از داروهایی که هورمون مخالف در زن باردار ایجاد می کند، وجود تومور، عدم پاسخ جنین به هورمون هایی که تولید می شود و مشکلات جنینی در تولید هورمون مناسب، می باشد. معمولا عوامل اصلی ایجاد این بیماری ژنتیکی است و این که آیا هورمون یا پروتئین مناسب در زمان مناسب ایجاد شده است یا خیر؟

سخن آخر

همان طور که ملاحظه کردید تشکیل اندام جنسی جنین پسر روند پیچیده ای دارد و حدودا سه ماه زمان می برد تا این اندام در سونوگرافی مشخص شود تا پزشک بتواند جنسیت جنین را تشخیص داده و به شما بگوید و اگر اختلال اندام تناسلی دوجانبه وجود داشته باشد تشخیص جنسیت جنین دشوار خواهد بود. شما عزیزان می توانید قبل از سونوگرافی سه ماهه از طریق 16 علائم حاملگی پسر نیز جنسیت جنین را تشخیص دهید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو