هفته یازدهم بارداری و تعیین جنسیت

منبع: اوما

170

1399/4/25

18:58


هفته یازدهم بارداری و تعیین جنسیت

مامان های اومایی عزیز اولین عجلشون این هست که بفهمند باردار هستند یا نه و برای همین زودتر از موعد بی بی چک میزنند یا آزمایش بتا میدهند اما باز در خیلی موارد مجبورند این کارها رو سر تاریخ مشخص شده دوباره انجام دهند اما دومین عجلشون درباره جنسیت جنین است. یعنی از همون ابتدا پس از مطمئن شدن از بارداری به دنبال این هستن که بچه پسره یا دختر؟ و برای همین هم روش های مختلفی رو حتما امتحان میکنند تا اینکه به غربالگری مرحله اول یعنی هفته یازدهم بارداری تا سیزدهم بارداری می رسند و منتظر هستند که ببینند جنسیت فرزندشان را چقدر درست تشخیص داده اند، اما در این مرحله هنوز هم زمانش نرسیده و اگر هم سونوگرافیست به جنسیتی اشاره کنه تنها یک احتمال هست!!! بنابراین ممکنه اشتباه باشه. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم. 

آیا در هفته یازدهم بارداری امکان تعیین جنسیت هست؟

باید گفت با سونوگرافی در هفته یازدهم بارداری این امکان وجود نداره و اکثر زنان باردار در طول سونوگرافی میانه، یعنی معمولا بین هفته 16 تا 20، از جنسیت جنین  خود مطلع می شوند. حتی گاهی در هفته 16 نیز ممکن است تکنسین به طور دقیق قادر به تشیخص جنسیت جنین از روی اندام تناسلی نباشد. با این حال دقیق تر از هفته یازدهم خواهد بود.

تعیین جنسیت جنین با آزمایش خون

NIPT (آزمایش خون قبل از تولد) یک آزمایش خون است که برای نمایش دادن سندرم داون و چندین بیماری کروموزومی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید NIPT را در هفته 10 بارداری یا بعد از آن انجام دهید. نتایج معمولا طی یک یا دو هفته بعد به دست شما می رسد.

در حالی که جنسیت فرزند شما با حضور کروموزوم X یا Y جفت شده با تخمک تعیین می شود، تغییرات جنسى فیزیکی تا هفته 9 حاملگی آغاز نمی شود. رشد جنسیتی نیز تا هفته 6 بارداری شروع نمی شود.  پس افرادی که آزمایش ژنتیکی سل فری را انجام میدهند میتوانند بصورت 100 درصد جنسیت جنین را از هفته دهم به بعد بارداری تشخیص دهند. اما این آزمایش تنها برای افراد مشکوک به اختلالات کروموزومی در جنین تجویز می شود و توصیه نمی شود از آن صرفا جهت اطلاع از جنسیت نوزاد استفاده کنید. 

پیشنهاد پزشک اوما : تست نیفتی (NIPT) یا آزمایش سل فری

شناسایی جنسیت از طریق سونوگرافی

پسر:

سونوگرافی پسر بیشتر به صورت یک لاک پشت یا حلزون می باشد. سونوگرافی دقیق پسر در هفته 16 بارداری در زیر نشان داده شده است.

 

تعیین جنسیت در هفته یازدهم امکانپذیزه؟

دختر:

سونوگرافی دختر باید سه خط مجزا داشته باشد (طرح کلی ولو). البته عدم وجود پیش برآمدگی (سر لاک پشت در سونوگرافی پسر) لزوما به این معنی نیست که جنین دختر است. شاید زاویه بد باشد. توجه داشته باشید که خطوط ممکن است یکسان نباشند. تصویر بالا یک تصویر سونوگرافی دختر در هفته 17 بارداری می باشد.

سخن آخر

می دانیم که برای فهمیدن جنسیت جنین خود بسیار هیجان زده اید و عجله دارید. اما بهتر است کمی صبور باشید تا با تشخیص اشتباه به دلیل سونوگرافی زودتر یعنی قبل از تشکیل اندام جنسی نوزاد حالتان گرفته نشود. از طرفی قبل از اینکه باردار شوید بهتر است خودتان را برای هر دو جنس آماده کنید و خیلی روی یک جنسیت خاص تمرکز نکنید تا اگر به نتیجه دلخواه نرسیدید باعث افسردگی و ناراحتیتان نشود زیرا تاثیر بدی بر روی فرزند شما و همسرتان نیز خواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو