از خواص گوشت گاو و مزایای مصرف آن چه می دانید؟

از خواص گوشت گاو و مزایای مصرف آن چه می دانید؟


منبع: آرگا

154

1399/4/25

22:32


همانطور که می دانید خواص گوشت گاو بسیار زیاد است و به همین منظور ما در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از فواید مصرف آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع گوشت گاو گوشتی است که از بدن گاو تهیه می شود و معمولا از دسته لذیذترین گوشت ها نسبت به سایرین محسوب می شود که البته اغلب این حیوان را به منظور تولید مثل نگهداری می کنند. به طور کلی زمانی که گاو ها به دلیل بالارفتن سنشان دیگر قدرت تولید مثل ندارند آن ها را کشتار می کنند و از گوشتتان استفاده می کنند. از آنجایی که گوشت گاوهای پیر و همچنین گاومیش ها سفت و زبر است اغلب از گوشت آن ها برای مصارف گوشت چرخ کرده نیز استفاده می شود.

آشنایی با خواص گوشت گاو

توجه داشته باشید که معمولا مصرف گوشت گاو در حد متعارف مشکلی برای سلامتی انسان ایجاد نمی کند ولی استفاده مداوم از آن می تواند باعث افزایش کلسترول، بالارفتن اسیداوریک، بیماری نقرس و سایر بیماری های مفصلی شود. به طور کلی گوشت گاو یکی از پرکاربردترین و خوشمزه ترین گوشت های قرمز به شمار می آید که اغلب از ذبح گاو های نر پرواربندی شده به دست می آید. در گذشته اغلب گاو های بالغ را پس از پایان سن تولید مثل می کشتند و از گوشت آن استفاده می کردند ولی بهتر است بدانید که گوشت گاو های پیر و گاومیش ها سفت می باشد و طعم آن قابل مقایسه با طعم گوشت گاو های جوان و گوساله ها نمی باشد. به همین خاطر امروزه از گوشت و قلم گاو های پیر تنها برای گوشت چرخ کرده استفاده می شود و گوشت گوساله ای را جایگزین کشتار کرده اند زیرا هم طعم بهتری دارد و هم سریع تر پخت می شود.

خواص گوشت گاو

فواید گوشت گاو برای سلامتی:

همانطور که متوجه شدید گوشت گاو برای سلامتی بسیار مفید است و البته که بایستی در مقدار و دفعات مصرفی دقت نمایید. به همین منظور در ادامه شما را با برخی از فواید و خواص گوشت گاو آشنا خواهیم پرداخت:

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند:

توجه داشته باشید در واقع سیستم ایمنی سیستمی است که از بدن در برابر عفونت ها و ریزمولکول هایی که از محیط خارج وارد بدن می شود محافظت می کند. سیستم ایمنی حتی می تواند در برابر پاتوژن هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و تک یاختگان از ما حافظت کند. به طور کلی یکی از فواید خوردن گوشت گاو تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد زیرا حاوی مقدار زیادی روی می باشد و به همین منظور اگر به صورت منظم از آن استفاده می کنید سیستم دفاعی بدنتان وضعیت بسیار خوبی پیدا خواهد کرد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد:

به طور کلی خواص گوشت گاو می تواند از بیماری های قلبی عروقی و سکته جلوگیری کند زیرا دارای اسید های چرب امگا ۳ است و همچنین علاوه بر آن این اسیدها می تواند سطح فشار خون را کنترل کنند و سطوح تریگلیسیرید خون را به شدت کاهش دهند.

فواید گوشت گاو برای بدن

توده عضلانی را افزایش می دهد:

همچنین گوشت گاو از مقدار زیادی پروتئین تشکیل شده و ورزشکارانی که می خواهند هیکلی تنومند و بدنی ایده آل داشته باشند می توانند اقدام به مصرف گوشت بکنند زیرا برای آن ها مفید خواهد بود. شما می توانید برای پخت گوشت گاو آن را کباب یا سرخ کنید و از این طریق مقدار چربی های اشباع شده موجود در آن را کاهش بدهید.

منبعی غنی از انرژی می باشد:

بهتر است بدانید که محتوای پروتئین و کربوهیدرات موجود در گوشت گاو فایده دیگری نیز دارد که آن ها را به منبعی غنی از انرژی تبدیل می کند تا آنجایی که می تواند بدن ما را برای انجام تمامی فعالیت های روزانه قوی تر و آماده تر بکند.

در دوران بارداری تمامی مواد غذایی لازم بدن را فراهم می آورد:

یکی دیگر از خواص گوشت گاو برای سلامتی تامین مواد غذایی لازم مادر و جنین در طول دوران بارداری است و همچنین محتوای ویتامین موجود در این گوشت برای رشد و تقویت مغز جنین و سلامتی زنان باردار مفید خواهد بود.

گوشت گاو و خواص آن

مشکل سرطان سینه را حل می کند:

همانطور که می دانید سرطان سینه یکی از بیماری های خطرناک به شمار می آید که معمولا زنان را مبتلا می کند ولی گاهی اوقات در مردان نیز مشاهده می شود. ماده لینولئیک اسید موجود درون گوشت گاو در واقع یک مواد فعال برای مبارزه با سلول های سرطانی از جمله سرطان پستان محسوب می شود و همچنین امگا ۳ موجود در گوشت نیز می تواند به رفع این بیماری کمک زیادی بکند.

مواد مغذای لازم و کافی را برای کودکان فراهم می آورد:

توجه داشته باشید که گوشت گاو نه تنها توده عضلانی را در بزرگسالان افزایش می دهد بلکه حاوی مقدار زیادی پروتئین است که واقع برای رشد استخوان ها لازم می باشد و به همین منظور می توانید هر روز آن را مصرف نمایید.

از بروز سرطان پروستات پیشگیری می کند:

بهتر است بدانید که در واقع سرطان پروستات نوعی از سرطان ها به شمار می آید که دستگاه تولید مثل در مردان را مبتلا می سازد و اغلب به دلیل جهش پروستات و رشد خارج از کنترل ایجاد و نهایتا از پروستات به بخش های دیگر بدن مانند استخوان ها و غدد لنفای گسترش پیدا می کند که بهترین راه حل برای رفع این بیماری مصرف به موقع و منظم گوشت گاو است.

ویژگی های گوشت گاو

کلسترول را کاهش می دهد:

به طور کلی محتوای امگا ۳ موجود درون گوشت گاو می تواند برای افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد بسیار مفید باشد و به همین خاطر افرادی که مشکل چاقی دارند می توانند از این گوشت مصرف کنند و معمولا خطری در این زمینه آن ها را تهدید نخواهد کرد.

عناصر بدن را ساماندهی می کند:

بدن انسان در واقع دارای بیومولکول هایی می باشد که برای تغییر دادن عناصر بد بسیار مهم خواهد بود و یکی از این بیومولکول ها که بدن ما بدان نیاز دارد تا عناصر موجود را ساماندهی کند پروتئین حیوانی است به همین منظور اگر می خواهید از خواص گوشت بهره مند شوید بهتر است خوردن آن را امتحان نمایید.

گلبول های قرمز خون تولید می کنند:

توجه داشته باشید که پروتئین نه تنها برای تولید گلبول های سفید خون مفید است بلکه در بدنمان اریتتروسیت یا همان گلبول قرمز را نیز تولید می کند. این عملکرد اریتتروسیت در واقع جاری نمودن اکسیژن موجود در خونمان و اکسیژن موجود در عضلات است و به همین منظور گوشت گاو واقعا برای تولید گلبول های قرمز خون در بدن مفید خواهد بود.

شناخت فواید گوشت برای سلامتی

پوست را بازسازی می کند:

به طور کلی پروتئین های موجود درون گوشت گاو فواید دیگری نیز دارد که می توان به درمان سریع زخم ها اشاره نمود. علاوه بر آن گوشت گاو می تواند پوست را بازسازی کند و برخی از مشکلات پوستی را نیز رفع نماید. توصیه می شود که حتما گوشت گاو را در برنامه غذایی خود قرار دهید زیرا برای سلامتی بدن بسیار مفید خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو