«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت، این کشور تحریم‌هایی را علیه کارکنان شرکت‌های چینی اعمال خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پامپئو در نشستی خبری گفت: «محدودیت دریافت ویزا را علیه کارکنان به‌خصوصی در شرکت‌های تکنولوژی چینی نظیر هوآوی وضع خواهیم کرد که از رژیم‌های ناقض حقوق بشر حمایت می‌کنند».

پامپئو با بیان اینکه روز دوشنبه سفر کوتاهی به انگلیس و دانمارک خواهد داشت تأکید کرده محور این سفر را رایزنی درباره «تهدید حزب کمونیست چین علیه مردمان آزاد دنیا» تشکیل خواهد داد.

روز گذشته «اولیور دودن» وزیر ارتباطات انگلیس در پارلمان اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته مشارکت شرکت هوآوی در پروژه‌های آینده نسل پنجم تلفن همراه را ممنوع اعلام کند.

طبق اعلام دودن، قرار شده تمام تجهیزات اینترنت نسل پنجم این شرکت چینی تا هفت سال دیگر (۲۰۲۷) از شبکه‌های تلفن همراه بریتانیا کنار گذاشته شود.

سخنگوی دولت انگلیس روز چهارشنبه علت این اقدام را نگرانی از تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا در صورت ادامه همکاری با هوآوی توصیف کرد.

علاوه بر این رئیس جمهوری آمریکا فرمانی را امضا کرده است که به رفتار ترجیحی دولتش در قبال هنگ کنگ پایان می‌دهد و از این پس با هنگ کنگ همانند سرزمین اصلی چین رفتار خواهد کرد.

برخلاف ادعاهای واشنگتن، پکن تأکید دارد که قانون جدید امنیت ملی هنگ کنگ برای محافظت از حاکمیت ملی امری ضروری است و و اقدامات تنبیهی آمریکا را بعنوان مانعی در مسیر اجرای این قانون می‌داند و متعهد شده است که واشنگتن هرگز در پیشبرد اهداف خود در خصوص هنگ کنگ موفق نخواهد شد.