سوالات رایج در مورد شیردهی

سوالات رایج در مورد شیردهی


منبع: بیتوته

155

1399/4/26

07:57


سوالات رایج در مورد شیردهی



سوالات رایج مادران شیرده

 

شیردهی تجربه ای جدید برای تمام زنانی است که بچه دار می شوند. از‌‌ همان اولین روز تا پایان شیردهی معمولا سوالات زیادی در ذهن مادر شیرده به وجود می آید مثل اینکه آیا شیرم برای نوزادم کافی است یا اینکه چه کنم شیرم بیشتر شود.

در ذهن بسیاری از مادران شیرده سوالاتی پیش می آید، که در ادامه به تعدادی از آن ها پاسخ داده ایم.

 

اگر شيرخوار در اول تغذيه (قبل از اين كه شيرمادر جاری شود) از گرفتن پستان امتناع کند ممكن است سر درگمی در گرفتن پستان، وضعيت نادرست شيردهی و به پستان گذاشتن، نوک پستان صاف يا فرو رفته، مهار يا تأخير جهش شير، عفونت گوش يا كاهش قدرت مكيدن از علل آن باشند.

 

از کجا بفهمیم شیرمان چرب است

 

از کجا بفهمیم شیر مادر چرب است؟

شیر مادر باید قوام معتدل داشته باشد. به این منظور بهتر است قطره ای از شیر را بر روی ناخن بچکانید، اگر جریان یافت به معنای آن است که شیر رقیق است و اگر ثابت ماند، یعنی غلیظ و پرچرب است و اگر کمی جریان پیدا کرد و سپس متوقف شد، به معنای آن است که شیری معتدل است.

 

مقدار شیر هم باید در حد متوسط باشد و زیادی آن دلیل رطوبت و کمی آن، اغلب دلیل خشکی مزاج است. رنگ شیر باید سفید و خوشبو باشد و کف زیادی ایجاد نکند.

 

آیا خوردن مایعات بعد از سزارین ممنوع است؟ اگر مایعات نخورم چگونه شیرم زیاد شود؟

بعد از عمل سزارین خوردن هیچ ماده غذایی ممنوع نیست. توصیه به نخوردن آب و مایعات توصیه های غیرعلمی است. مادران حتی در اتاق زایمان نیز اجازه دارند فعالیت کنند و مایعات نرم و صاف شده و سبک مصرف کنند. تنها خوردن غذاهای نفاخ توصیه نمی شود.

 

برای غلظت و چرب شدن شیر چه کنیم؟

برای غلظت پیدا کردن شیر رقیق، پرهیز از ورزش زیاد و توصیه به سکون و آرامش و خواب زیاد و کافی و مصرف غذاهای مقوی توصیه می شود.

 

داشتن تغذیه کافی در دوران شیردهی، یکی از اصلی ترین راه های افزایش شیر مادر است. مادران در دوران شیردهی باید کالری بیشتری دریافت کنند تا بتوانند شیر کافی برای کودکشان فراهم کنند. سه وعده غذای اصلی حتما باید با دو میان وعده مغذی همراه باشد تا علاوه بر کالری، تمام ریزمغذی های مورد نیاز مادر تأمین شود.

 

باید توجه داشت که نیاز مادران به کالری، املاح معدنی و ویتامین در دوران شیردهی متفاوت از دوران بارداری است. با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم در دوره شیردهی شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و شیر گاو، علاوه بر پروتئین موادی مانند ویتامین D، کلسیم، امگا۳ و امگا۶ به بدن مادر می رسد.

مطالعات ثابت کرده است که تغذیه مادر نه تنها در سلامتی او، بلکه در مقدار و کیفیت شیر او نیز تأثیرگذار است.

 

از کجا بفهمیم شیرمان چرب است

 

غذا بعد از چند ساعت تبدیل به شیر میشود ؟

آیا می دانید چقدر طول میکشه غذا به شیر تبدیل بشه؟ مدت زمان تاثیر غذا بر شیر مادر یا زمان تبدیل غذا به شیر مادر حدود ۴ تا ۶ ساعت است. شیر مادر در سلول های بافت پستان ساخته می شوند که جریان خونش بسیار سریع است. وقتی چیزی می خورید یا می نوشید (هر آنچه باشد، خوردنی، نوشیدنی یا حتی دارو)، بدن مواد را هضم می کند و جذب جریان خون می شود. سپس خون از سلول های پستان می گذرد. این سلول ها آب، پروتئین و مواد شیمیایی را از خون خارج می کند و آنها را در شیر مادر متمرکز می سازد.

 

آنچه خورده اید، یک یا دو ساعت پس از بلعیدن در جریان خون و چهار تا شش ساعت پس از آن در شیرتان پدیدار می شود. برای اکثر مادران و نوزادان، غذایی که مادر می خورد، به ندرت مشکل ساز است. اما اگر هر بار که غذای خاصی می خورید و فرزندتان بدخلق می شود، باید به آن توجه کنید. چهار تا شش ساعت طول می کشد تا مواد شیمیایی غذا به شیر مادر منتقل شود و غذا تبدیل به شیر مادر شود.

 

مدت زمان تبدیل غذا به شیر مادر

 

جهش شیر مادر

اگر شيرخوار بعد از جاری شدن شير پستان را رها كند جهش زياد شير يا كاهش آن يا بسته بودن سوراخ بينی به علت عفونت تنفسی ممكن است عامل آن باشد. در صورتی كه سرعت بازتاب جهش شیر مادر زياد باشد شيرخوار احساس خفگی می كند و به سختی قادر به شيرخوردن است.

 

در صورت آهسته بودن جهش شیر مادر: شيرخوار شروع به مكيدن شير می كند اما به علت دریافت كم شير از گرفتن پستان دوری می کند. در اين موارد می توانيد شيرتان را کمی بدوشيد تا جهش پيدا كند و آن گاه پستان را به دهان شيرخوار بگذاريد يا واكنش جهش شير را قبل از تغذيه شيرخوار با روش هايی مثل خوردن آب يا يک نوشيدنی ساده، شنيدن موسيقی، نشستن روی همان صندلی و دراز كشيدن بررسی کنید.

 

در صورت سریع بودن جهش شير: شيرخوار ممكن است به علت عدم توانايی در برابر آن، پيش دستی كرده و از گرفتن پستان دوری کند. در اين مورد می توانید كمی شير را بدوشيد و بعد شيرخوار را به پستان بگذارید.

 

در صورتی که شیر مادر خیلی زیاد باشد و یا بازتاب جهش شیر بیش از حد فعال باشد، ممکن است شیر خوار خیلی زود پستان مادر را پس بزند و از خوردن شیر دست بکشد. شیرخوار تحت تاثیر جریان شدید شیر مادر ممکن است احساس خفگی کند یا با عجله شیر بخورد تا بتواند با جریان شیر همراهی کند. خانم هایی که شیر فراوانی دارند، همچنین ممکن است دردهای شدید لحظه ای به علت بازتاب جهش شیر داشته باشند. درمان این عارضه کنترل جریان شیر است.

 

دوشیدن مختصر پستان برای کاهش جریان شیر و سپس به دهان شیر خوار گذاشتن، معمولا مفید واقع می شود.

 

مدت زمان تولید شیر مادر

 

چرا نوزاد با شیر مادر سیر نمی شود ؟

بعضی اوقات سیر نشدن نوزاد به دلیل فیزیک نامناسب مادر و یا کافی نبودن شیر او است.

 

بیماری های مختلف، شیمی درمانی، بارداری مجدد و عدم ارتباط عمیق مادر با فرزندش روی شیر خوردن نوزاد تأثیر می گذارد. همچنین دارو‌های مختلفی که مادر مصرف می کند،‌ بیماری های عفونی تب دار، ‌انواع سرطان ها، استرس و بیماری هایی که مادر را ضعیف می کنند می توانند بر مزه‌ شیر مادر تأثیر بگذارند.

 

زمان مکش فعال کودک و شیر خوردن 10 الی 15 دقیقه است و بعد از این مدت معمولا شیر سینه تمام می‌شود. به همین دلیل برای حل این مشکل مادران می توانند به مقدار 30 CC شیر خشک با قاشق به کودک بدهند. البته همیشه گریه های کودک دلیل گرسنه بودن او نیست.

 

مادران بدانند، حتما بعد از دادن شیر خود به بچه، به او شیر خشک بدهند. چون شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می شود، پروتئین های موجود در آن برای کودک قابل هضم است،‌ قند و نمک کمتری دارد و باعث تنظیم املاح و آب بدن او می شود.

 

اما از لحاظ مزه شیر خشک کمی خوشمزه تر و شیرین تر از شیر مادر است به همین دلیل است که بسیاری از نوزادان شیر خشک را به شیر مادر ترجیح می دهند.

 

 

چرا شیر بعضی از مادرها کم است؟

خیلی از مادرها این سوال را از خودشان می پرسند که چرا شیرم کمه؟ یکی از دلایل کم بودن شیر تغذیه ی نامناسب مادر است، هر فردی یک سری غذا روی زیاد شدن شیرشان تاثیر دارد.

 

یک دلیل دیگر خواب و استراحت کم مادر روی شیر آن ها تاثیر دارد. دلیل دیگری که تاثیر می گذارد، استرس مادر است، اگر مادری استرس کم بودن شیر و یا هر استرس دیگری داشته باشد شیر آن کمتر می شود.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو