شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان اظهار کرد با ادامه روند بهبود تقاضا برای نفت، گروه اوپک پلاس به فاز بعدی توافق محدودیت عرضه خود حرکت کرده و کاهش تولیدش را کمتر می کند.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس روز چهارشنبه برای تصمیم گیری درباره روند کاهش تولید نفت دیدار کرد. عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین اعضای این گروه هستند، در ژوئن توافق کرده بودند محدودیت عرضه ۹.۷ میلیون بشکه در روز را تا پایان ژوییه ادامه دهند.

طبق توافق اولیه ای که در آوریل منعقد شد، مقرر شد اوپک پلاس در ماههای مه و ژوئن تولیدش را ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود کند و سپس محدودیت عرضه خود را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد و این میزان کاهش تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند. سپس از ژانویه سال ۲۰۲۱ محدودیت عرضه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و این میزان کاهش تا پایان آوریل سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند.

طبق نشست روز جاری کمیته نظارتی وزیران اوپک پلاس، کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز دیگر تمدید نخواهد شد. به گفته وزیر انرژی عربستان سعودی، این تولیدکنندگان قرار است محدودیت عرضه را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند اما کاهش تولید در واقع بیشتر خواهد بود زیرا کشورهایی که طی ماههای گذشته به تعهداتشان عمل نکردند، قرار است تا سپتامبر به جبران پرداخته و تولیدشان را به میزان بیشتری کاهش دهند.

اوپک پلاس برآورد کرده که مجموع کاهش تولید نفت این گروه در ماههای اوت و سپتامبر باید حدود ۸.۵ میلیون بشکه در روز باشد زیرا عراق، نیجریه، آنگولا، روسیه و قزاقستان باید برای جبران عدم پایبندی در ماههای گذشته، تولیدشان را به میزان بیشتری کاهش دهند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان اظهار کرد که عربستان سعودی صادرات نفت خود را در اوت در سطح مشابه ژوییه نگه خواهد داشت. پیشتر رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود که عربستان سعودی برای افزایش عرضه به بازار شتاب نخواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم در این نشست اظهار کرد که تسهیل محدودیت عرضه این گروه از ماه آینده منطقی و مطابق با روند بازار است و تقاضای جهانی برای نفت پس از این که در آوریل تحت تاثیر تبعات پاندمی ویروس کرونا سقوط کرد، رو به افزایش است.